Whirlpool Indiana C blaast koude lucht.. al van alles geprobeerd...

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

Hoi,
Hoop dat iemand raad weet, weet niet meer, waar ik het zoeken moet:
- onze droger (whirlpool indiana c) blaast alleen maar koude lucht
- ik heb de verwarmingselementen doorgemeten en de 4 beveiligingssensoren die daarop zitten, hiervan bleek er 1 kapot, dus heb het element vervangen (2e hands 45 euro)
- heb de condensor schoongemaakt- alle kanalen en filters schoongemaakt/ gecheckt voor zover ik daar bij kan

nog steeds blijft hij koude lucht blazen, als ik hem open maak, komt er een licht warme lucht uit, maar de was is lauw en op de achterkant van het element voelt het een beetje warm..
iemand tips?
Info

heb je de clixons op je nieuwe element ook nog gecontroleerd en zijn alle stekkers goed aangesloten?

indiana c kan ik niet veel mee, dat is een modellenlijn

wat zijn de nummers op het typeplaatje
Info

Hoi dank Yup...
clixons en stekkers gecheckt.

Servicenummer is 857584612060.
Info


blijft de droger gewoon door draaien of stopt hij na een tijdje met knipperende lampjes?heb je de ntc ook al gecontroleerd, deze zit volgens mij rechts voorin bij de ventilatormeet daar de weerstand eens van
Info

Gisteravond half uurtje laten draaien, ging gewoon door...
geen storing nog..

Ntc? Niet gezien, zit ie achter de zijwand?
Ga ik zo even kijken, wat zou ongeveer de weerstand mogen zijn?
Info

Klopt.
Die zit achter de zijwand
de weerstand moet in de kilo ohms zijn
de waarde bij kamertemperatuur staat er vaak wel op
Info

Heb m gevonden! Bleek aan de voorkant te zitten (nadat ik ze zijwanden er af had gehaald ;-))

Ik heb de weerstand gemeten maar blijft 1 aangeven is ie dan stuk?
Info

Ik heb de weerstand gemeten en geeft op 20k 10,2 aan,
op 2k of 200 geeft ie 1 aan.
Is dat goed?
Hij was wel flink stoffig,
mss scheelt het nu
ik ga het straks proberen
Info

dat is wel een mooie waarde, van de ntc
wordt de weerstand hoger, als hij kouder wordt en lager als hij warmer wordt,
waarschijnlijk staat er wel ergens 10K (de weerstand bij kamertemperatuur) op de ntc
en het kan best zijn dat hij gaat doen na een schoonmaakbeurt.
Info


Sjammer nog steeds koude lucht... pfff Andere ideeen? Zou er iets in die luchtbuis terecht gekomen zijn en voorbij die schoepen? En hoe kan ik daar het beste bij kunnen denkje?
Info


Nog iets, ik had het "nieuwe" verwarmingselement willen testen door 'm los te hangen en tijdens het het draaien te zien gloeien: het spiraal werd erg snel heel licht/heet en ging toen snel weer uit. Mijn aanname was dat dat de bedoeling was omdat hij te heet zou worden als er geen luchtstroom is... is dat zo of is er wellicht iets anders mis? (Printplaat?)
Info

Controleer de clixons op het element nog maar een keer.
Want als er geen luchtstroom is wordt het snel te heet en spreken ze aan
Info


je bedoeld sinds die test? heb ik gedaan.. geen van allen op 1
Info


En wat is de weerstand van de verwarmings spiralen? Anders moet je de printplaat een bekijken
Info

ook niet oneindig, printplaat ziet er gewoontjes uit..

kan ik daar iets mee?
Info

als je kunt solderen kun je de relais een keer doorsolderen ,
een verstopping zou misschien kunnen omdat de luchtstroom dan verstoort is en de ntc vindt dat het dan te warm wordt.

haal de zijkant bij de motor eraf en kijk of je die kan demonteren incl. de waaiers
je zal er waarschijnlijk de kapjes eraf moeten halen
dan kijk je zo de luchtweg in
ik weet niet zeker of het zo moet maar bij aeg/zanussi wel
plaats anders een paar foto's dan kunnen we meekijken
Info

Dankje, vanmorgen even de ntc aan de voorkant eruit getrokken zodat ie het niet te warm zou krijgen

maar geen verschil.
Verdenk dan toch idd de print of mss het "nieuwe" element,

hoeveel weerstand zouden die 4 apparaten (clixons, thermostaten) ieder mogen/moeten geven?
Info

die clixons moeten heel weinig weerstand hebben ,
onder de 1 ohm het is gewoon een schakelaar,
die bij bijv. 175 graden open gaat staan, en die laat dan geen spanning meer door naar het element, om brand/oververhitting te voorkomen.

je moet de stekkertjes er wel afhalen, als je ze doormeet en de stekker van de droger eruit, want er gaat gewoon 230 volt door
Info


Allemaal 0,02 ongeveer maar behalve die beige is, derde van onder deze geeft ong 12 op 200k ipv 200, maar dt is bij de oude hetzelfde.. is dat ok?
Info


Het spiraal is overigens rond de 50 en 90 ohm, net als bij de oude..
Info

dat zijn allemaal mooie waardes, die beige is ook een ntc van die andere 3 gaat er steeds 1 naar het element en de andere naar het relais

ik denk dat je het dan toch op de printplaat moet zoeken
Info


Ok dankje, en specifiek daar waar de signalen binnenkomen van het element? (Witte kabeltjes)? Dat witte ding was immers doorgebrand op de vorige
Info

controleer de relais die op de printplaat gesoldeerd zitten
en de rest van de componenten op schade of onregelmatigheden,
en de solderingen aan de andere kant

plaats anders een paar duidelijke foto's van de print, dan kunnen we meekijken
Info


OK doe ik! ik zie er zelf niks geks aan... zal m ff posten
Info

bedankt voor de foto's , het blijft een gok, maar de solderingen zijn wel minimaal
soldeer de contacten van de 3 zwarte en 3 witte relais eens door
houd de soldeerbout erop tot de tin smelt en voeg dan een beetje tin toe

dat is voldoende
Info


Yo! Ga ik morgenavond proberen!
Info

hmm
puntjes allemaal netjes door gesoldeerd, helaas nog steeds koude lucht 
Info


jammer, en wat gebeurt er als je hem op een tijdprogramma zet, bijv 60 minuten drogen?
Info


dan blaast ie koud..
Info

dan ligt het iig niet aan de vochtmeting want die wordt niet gebruikt met tijd drogen

welke fase van het droogproces geeft hij dan aan? 

en komt er wel 230 volt bij het element?
Info


aha.. hij geeft dan aan droogfase..zojuist geprobeerd de spanning te meten op het element tijdens het draaien: er zijn dus 2 stekkers,3 bruine kabels en 2 witte. de 3 bruine kabels heb ik diverse combinaties getracht te meten met de multi meter op wisselstroom en gelijkstroom (weet niet welke ik moet hebben?).maar alle geven 0, maar er staat echt wel stroom op want de vonken vlogen van de stekker toen ik m terug wilde zetten.. hoe kan ik m het best meten?
Info

die drie bruine, zitten die gekoppeld aan  de zwarte blauwe en grijze van het element ?
en die twee witte aan de twee rode van het elementen zitten de rode draden aan die "ntc" van 12 kilo ohm?

lopen er in totaal 5 draden naar het element of nog 1 meer?
Info


ja idd. en 5 in totaal ja. zie plaatje
Info

ik heb even een oud element van zanussi uit elkaar getrokken,
maar die zit zo in elkaar (zie afbeelding)

maar het principe moet hetzelfde zijn
op het element staat gewoon 230 volt dus heb je een fase en een nul nodig
dus 1 van de 3 bruine draden moet een nul zijn
anders heb je geen retourpad
ik heb je een pb gestuurd met een linkje ,
probeer die truc eens als dat werkt, plaats ik hem hierbij
Info

de truc werkt helaas niet
ik heb nog eens de multimeter op gelijkstroom gezet
en met de zwarte kabel de middelste bruine gepakt en afwisselend de rode met 1 van de andere en kreeg af en toe 0,02 en niks...
Info


hij moet op wisselspanning staan (volts met een golfje erbij) er hoort 230 volt op te staan
Info


ja zelfde verhaal/.
Info

zet de ene pen van de multimeter eens op een voedingsdraad uit het netfilter
en meet met die andere pen op de stekker
probeer ze alle drie
zet de droger wel op tijddrogen
anders loopt de vochtmeting te zeuren 
Info


1 van de 3 geeft nu 230...?
Info


nu op het andere contact van het netfilter en dan dezelfde meting op het stekkerblok
Info


Resultaat is 3 x 0 ..
Info

bij de eerste meting had je dus de fase bij het netfilter en de nul
bij het element daar meet je altijd 230 volt want de nul word niet geschakeld
bij de tweede meting had je de nul bij het netfilter en zou je 2x 230 volt moeten meten dit is dus niet het geval het element is in orde en blijft over de bedrading naar de print , de relais of de aansturing van de relais

als de bedrading in orde is zou je op de gok nog de relais kunnen vervangen en anders zit het probleem in de besturing en dat betekent over het algemeen einde print 
Info


Ok duidelijk verhaal! Kan ik die relais vervangen dan? Hoe kom ik daaraaan?
Info


ik heb je een berichtje gedaan met een paar linkjes
Info

Bennie,
Bedankt voor alle hulp tot nu toe!!
Echt onwijs behulpzaam, anders was ik nooit zover gekomen.
Mijn vrouw heeft echter niet zoveel geduld meer dus ik dank hem m af.
Nogmaals dank!!
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Droevig verhaal: gestrand in het zicht van de haven.... 😔

Dit verhaal klinkt precies als het mijne. Nog even de draden naar de heater kunnen controleren/uitsluiten en dan was het een kwestie van nieuwe relais (verwacht ik). Maar goed, ik begrijp het ongeduld van zijn partner (bekend fenomeen 😉)

@Bennie: ook ik verwachtte dat de vochtsensor niet zou werken met een tijdschema. Desondanks gaat het "6th-sense" lampje branden en ook bij mijn finale test (zonder inhoud) stopte die dus snel.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik dacht dat jouw droger werkte?

Of heb ik het verkeerd begrepen?

Het is geen wet van Meden en Perzen dat de vochtmetingen tijdens de tijdprogramma's niet mee zouden doen. Er zijn wel degelijk systemen waar de vochtmeting niet meedoet als regeling, maar wel als beveiliging tegen oververhitting. Dus daar mag je niet zo even maar van uit gaan.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

@klussenier, dit bericht komt uit de back-up en die beste man krijgt hier geen notificatie van.
Jij was toch wel de "haven" ingevaren?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Precies mannen,

mijn droger is weer gereanimeerd. Maar deze situatie leek precies op de mijne en eigenlijk was ie volgens mij maar één stap verwijderd van de remedie....
(sorry voor de confusie)
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja maar dat gebeurt wel meer. Op het oude forum gaf iemand uit Zwijndrecht ook de pijp aan Maarten met een Warmtepompdroger van AEG.

En dat was nu juist de machine die ik zocht en nog zoek om een testopstelling te maken.

Maar ja, om daar zo'n slordige 300 km voor te rijden, was me te gortig.

Laat ik nou een week later uitgenodigd worden, om in Zwijndrecht een lezing te geven.

Je raadt het al, de droger was intussen wel weg.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten