Meten is weten, als je weet wat je meet

Goed gereedschap is het halve werk, hier wat tips en trucs, die het allemaal wat makkelijker maakt uw "Truus" gezond te houden.
http://www.diyreparatie.nl/
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Meten is weten, als je weet wat je meet

Vaak hoor ik: "Ik heb geen multimeter"
Of: "Dat kan ik niet meten"

En dan komt de aap uit de mouw: "Ik wil geen reparateur bestellen, want die is me te duur, ik probeer het zelf te doen."

Dat is een zeer nobel streven, maar als je een vakman na wilt doen, dan zal je toch wel iets moeten investeren in gereedschap.
Natuurlijk hoeft dat niet altijd het duurste te zijn, maar je moet wel iets aanschaffen om de professional na te kunnen doen.

Want in de electrotechniek zijn de meeste fouten niet zichtbaar, soms wel, maar dan heb je mazzel.

Want voelen of er ergens spanning op staat, is niet aan te raden, want dat kan dodelijk zijn. Dus niet doen!!!
Bij water zie je iets stromen, maar bij elektra niet, dat moet je meten.

Dus als je besluit om zelf je apparatuur te gaan repareren, dan moet je beginnen om wat meetgereedschap aan te schaffen.
Ten eerste een multimeter, die kosten tegenwoordig weinig.
De multimeter moet voor het storing zoeken in het witgoed, wel voldoen aan de eis, dat je ook capaciteit van condensatoren kunt meten.
Want daar zijn vaak de problemen mee.

Om met een multimeter te kunnen meten moet de machine wel open gemaakt worden om bij het betreffende onderdeel te kunnen meten.

Want je hebt vaak, als de machine het niet doet, geen flauwe notie in welke richting of je het zoeken moet.

Want de machine wordt, bij voorbeeld, niet meer zo warm als voorheen.

En om dat te kunnen beoordelen is een energiemeter, die je aan kunt sluiten direct tussen het wandcontact en de machine, een zeer handige optie.

Daar kun je dan zonder de machine te openen, al kijken hoeveel stroom hij trekt, als de machine alleen maar draait, maar ook of de verwarmingselementen wel ingeschakeld worden.
En of er één of twee elementen ingeschakeld worden.

Ook in het geval van warmtepompdrogers kun je vaststellen of de compressor nog wel functioneert. Want hij kan wel draaien, maar als de gasvulling niet voldoende meer is, verwarmt en koelt hij niet voldoende.
En zal het opgenomen vermogen ook lager zijn.

Deze energiemeters zijn relatie goedkoop en ik heb mijn keuze laten vallen op een betrouwbaar Duits merk.
De Brennenstuhl PM 231

Deze kost op het moment, dat ik dit schrijf, bij Amazon €17,89 en bij Bol .com de hoofdprijs van € 29,-

En dit apparaat kun je na de meting ook nog eens gebruiken, om eens in kaart te brengen, hoeveel spookverbruikers er allemaal in je huis wel zijn en hoeveel dat allemaal niet kost.

PM 231-1 Energiemeter.jpg
PM 231-2.png
PM 231-3.png
PM 231-4.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie