Etna T2144ZT/E05 combimagnetron defect

Defecte apparaten zijn natuurlijk erg vervelend! Repareren door een monteur is geen optie. Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw stofzuiger of broodrooster etc. prima zelf repareren als die stuk is.
http://www.diyreparatie.nl/
Gesloten
MIP
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2021, 13:26

Hi,
Nieuw hier en ben op zoek naar wat info om mijn combimagnetron zelf te repareren.
Tijdens gebruik van de oven werd hij niet goed warm en begon te stinken.
Ik heb hem open geschroefd en trof daar een gesmolten onderdeel aan.
Iemand enig idee of het verstandig is om dit onderdeel te vervangen,
Hoe ik daar aan kom en wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
Gr. Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Michiel,

Ik wil je eerst wel uitdrukkelijk waarschuwen dat het sleutelen aan magnetrons levensgevaarlijk kan zijn.
Want in het magnetrondeel komt hoogspanning voor en worden elco's geladen tot wel 5000 volt. En ook als je de stekker trekt blijft de zeer hoge spanning vrij lang staan. De condensatoren moeten eerst ontladen worden met hoogspanningsgereedschap.

Dit element is een z.g. clixon en schakelt waarschijnlijk bij overtemperatuur.

Daarover loopt de hoofdstroom en de contacten willen wel eens slechter worden en dan krijg je deze warmte ontwikkeling. Daar hoeft verder geen disfunctioneren van andere componenten oorzaak van te zijn.

Zo te zijn had de stekker slecht contact en ging hier de rest van jouw energie naar toe.

Je zult de clixon moeten vervangen en het stuk kabel wat wel een minimale doorsnede van 2,5 mm2 moet hebben.
De hoofdstroom loopt er door.
Ook zal je de faston stekker moeten vervangen.
Waar je als je niet het vereiste krimpgereedschap hebt met een zijkniptang de schoen voorzichtig vast kunt knijpen, maar dan moet je als extra zekerheid de verbinding wel even doorsolderen.
Op de clixon staan meestal aan de zijkant gegevens van wanneer hij schakelt, dus maak de lippen los en maak eens een foto van alle gegevens, dan zoek ik wel een vervanger.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten