Miele combimagnetron H 4060 BM defect

Defecte apparaten zijn natuurlijk erg vervelend! Repareren door een monteur is geen optie. Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw stofzuiger of broodrooster etc. prima zelf repareren als die stuk is.
http://www.diyreparatie.nl/
Gesloten
RHW
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2021, 19:17

Van mijn combi magnetron Miele H 4060 BM doet zowel de ontdooi functie als de magnetron funtie het niet meer.
Kan dit misschien aan de magnetron straalunit liggen wanneer die voor beide funties wordt gebruikt?
Is er iemand die daar verstand/ervaring mee heeft.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Voor beide processen wordt de magnetron zender gebruikt, alleen is voor de ene functie de pulstijd, die de zender aanstaat, veel korter als voor de andere.
Ik adviseer je om niets zelf te doen aan het inwendige van een magnetron, daar de spanningen binnen dit stuk techniek zeer hoog zijn en die spanning ook nog eens vastgehouden wordt. (ik dacht iets van rond de 5000 volt)
Ook als de stekker is getrokken.
Hiervoor zal je naar een, op dit gebied, geschoolde vakkracht moeten.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RHW
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2021, 19:17

Lampje bedankt voor je reactie.
Ik begrijp je advies over een vakkracht
Je schrijft over een magnetron zender ? is dat dezelfde als de magnetron straalunit ?
Het vasthouden van de spanning is toch een opgeladen condensator die een tijdje op spanning blijft staan als de stekker is getrokken.
Na enige tijd/uren verdwijnt die spanning toch?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja dat is hetzelfde want een magnetron is niets anders als een radio of radar zender op een bepaalde frekwentie die materiaal in trilling brengt.

Ja die hoge spanning blijft staan als gevolg van deze condensatoren en dat kan vrij lang duren.
Hoeveel tijd, dat is de vraag.

Bij witgoed adviseer ik altijd om te ontladen om kort te sluiten met geisoleerd gereed.
Maar voor deze spanningen is normaal gereedschap niet veilig.

En omdat ik niet op afstand in kan schatten tot hoever de technische scholing van vraagsteller gaat, raad ik het in principe af.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RHW
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2021, 19:17

Dank je wel voor je deskundig advies
Is er misschien een mogelijkheid om vast te stellen dat het daadwerkelijk een defecte magnetron zender betreft?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Helaas, daar heb ik te weinig ervaring in om jou daarin te kunnen adviseren, want dan moet er wat ontkoppeld worden. En wat is het gevaar daarbij?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten