Pelgrim combimagnetron valt uit

Defecte apparaten zijn natuurlijk erg vervelend! Repareren door een monteur is geen optie. Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw stofzuiger of broodrooster etc. prima zelf repareren als die stuk is.
http://www.diyreparatie.nl/
Gesloten
GS2
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jan 2021, 13:25

Wie kan mij helpen?
Wij hebben een Pelgrim MAG495RVS combimagnetron, deze valt soms uit. Soms tijdens het voorverwarmen, soms nadat er al een gerecht in gezet is en de ene keer valt hij ook helemaal uit (dus ook het display), maar af en toe blijft het display wel branden en dan kan je hem na een poosje weer aanzetten, soms blijft hij het dan doen maar vaak valt hij daarna weer uit. Volgens mij is het wel een probleem wat vaker voorkomt bij dit type, ik heb alleen nog nergens een oorzaak kunnen vinden, misschien dat hier iemand mij verder kan helpen. Alvast dank!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Goose,
Op dit forum is het wat moeilijk met foto's die te groot zijn, maar die grootte hebben we wel nodig, om goed uit te kunnen vergroten.

Graag wat foto's volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen

Met name de detailfoto's van de printplaat.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
GS2
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jan 2021, 13:25

https://photos.app.goo.gl/P2BiLSM11Vqa7UcC8
https://photos.app.goo.gl/HAd6nK4axTmMD8Ch9

Bedankt voor de tip, het lukte me al. Niet om de foto’s in het forum te krijgen. Ik hoop dat ik het nu goed gedaan heb??
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het is prima gegaan zo.

Zou je van deze kaders foto's kunnen maken aan beide zijden en de waarden van deze weerstanden eens willen meten?




Voeding en relais kader.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Mijn verdenking ging al uit naar de LNK (de chip met de 7 pootjes) Toen ik de beschrijving las.
Dit zonder dat ik de print kende. En nog niet wist of deze de spanning voor deze print verzorgde.

Dit gedrag is zo karakteristiek voor deze IC. Als ik het goed lees een LNK 364 PN
Daar ben ik in de loop van de jaren wel achter gekomen.
Lees dit maar eens door
LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
GS2
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jan 2021, 13:25

Als ik het zo lees komt punt 2 (bij symptomen defect) erg overeen met hetgeen ons apparaat vertoont. Maar dat zal dus inhouden dat de LNK vernieuwd moet worden, dat is nogal een pittig klusje als ik het lees in de 3e link die je gestuurd hebt, ik weet niet of me dat gaat lukken, ik ga er wel even een nachtje over slapen. Bedankt voor de info!! Gr. Erik
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Beste Erik,
Ja voor iemand die dit niet in de vingers heeft, is dit niet aan te raden.

Je moet echt behoorlijk solderen kunnen en dan speciaal op het gebied van de zeer kleine SMD elementen. En voldoet de ervaring met het solderen van een waterleiding niet.

Maar er is ook nog een tussenoplossing, tussen weggooien en een nieuwe print.
Er zijn verschillende kleine bedrijfjes die dit voor een vrij schappelijke prijs voor je willen doen en heb je nog garantie ook.

Printplaatreparateurs
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten