Combi-oven Siemens HB 86Q560N printplaat stuk?

Defecte apparaten zijn natuurlijk erg vervelend! Repareren door een monteur is geen optie. Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw stofzuiger of broodrooster etc. prima zelf repareren als die stuk is.
http://www.diyreparatie.nl/
Gesloten
JS1
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2021, 15:36

Goedendag allemaal,

Hopelijk zijn er mensen aanwezig op dit forum die wat weten over een defecte printplaat.
Enige tijd geleden al heb ik het apparaat open gemaakt omdat alle knoppen nog gewoon functioneerden behalve de startknop.
Nu leek het erop dat op de printplaat het startknopje dus kapot is.
Weet iemand of dit te vervangen is? En is dat eenvoudig? Is zoiets te bestellen?

Het gaat om een Combi-oven van Siemens, HB 86Q560N Quantumspeed.
Hopelijk kan ik het probleem met hulp van iemand van jullie oplossen.

Dank alvast!

Vrgr Jes

ps: op een andere site heb ik ook deze vraag gesteld, ik dacht dat er niet zo snel gereageerd zou worden. Maar dat doen jullie wel zie ik nu. Ik waardeer het meedenken enorm. En hopelijk kom ik er via deze of de andere site eruit. Mocht het probleem opgelost zijn dan laat ik dat natuurlijk weten.
Laatst gewijzigd door JS1 op 03 jan 2021, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Mogen we het E-nummer van het typeplaatje?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
JS1
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2021, 15:36

Het E-nummer is HB 86Q56ON / 01 FD 8408000360.
Maar... ik zie ineens wat ik toen ik hem een jaar geleden opende ook zag (en wat ik mij verkeerd herinnerde:) Het plastic rastertje waarmee de start-knop op het printplaatje het mini startknopje indrukt is kapot. Waar het knopje mee vast zit aan het plastic raster is op 1 plekje afgebroken. Zie foto.
Zou dit het probleem kunnen zijn dan?
Ik kan met de knopjes op de printplaat gewoon nog 'klikken' als ik ze indruk. Dus dat was het probleem niet...
Heb je hier wat aan?

Vrgr Jes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JS1 op 03 jan 2021, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja die toetsjes van de schakelaar zijn vrij klein en als de knop scheef zit gaat hij er langs.

Ik heb ze wel gevonden, ze hebben het Siemens artikelnummer voor de edelstaal uitvoering rechts 00423456 €23,50
Maar helaas geen voorraad bij Siemens.

Misschien dat je het nog bij een andere onderdelenhandelaar zou kunnen kopen of anders Siemens even bellen of zij een oplossing hebben.

Ik zou een klein stukje krimpkous op het stangetje naar boven schuiven en dan het stangetje lijmen met 2 componenten lijm en de kous naar beneden schuiven en krimpen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JS1
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2021, 15:36

Ik kom er net trouwens achter dat het drukknopje op de printplaat zelf toch kapot is. Ik heb getest zonder de drukknoppen vd magnetron erin. (dus zonder het raster met de 5 knopjes die ik hierboven op de foto plaatste). Met een plastic knijper heb ik op het drukknopje op de printplaat gedrukt. Hij klikte wel gewoon maar hij startte niet. De andere 4 knopjes werken wel gewoon.
Bedankt voor het meedenken hoor Lampje.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

maar dat is dus niet zeker dat de knop stuk is, dat zou je moeten meten maar er kan ook een relais falen. De kleine knopjes zijn ook nog ergens te koop, zou ik moeten zoeken.

Ik zag er laatst een op een print zitten die er wel zat maar voor dit type niet gebruikt werd, is dat soms bij jou ook zo. Want er zijn lege plekken te zien.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JS1
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2021, 15:36

Kun je hierop zien wat je bedoelde Lampje?
Dit is de originele printplaat met originele knopjes bij mijn weten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee helaas op die lege plaats zit dus daadwerkelijk ook niets.

Maar als je bij Conrad gaat kijken en zoekt naar SMD drukknop dan vindt je vast een vervangende drukknop, als hij tenminste stuk is, heb je dat gemeten?
Zo te zien worden er twee verschillende gebruikt met 4 en met 2 pootjes.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JS1
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2021, 15:36

Hoi Lampje, nog even bedanken voor je meedenken: Ik ben er deze week achtergekomen (na een paar weken niets ermee gedaan te hebben) dat het stukje waarmee het smd drukknopje vast moet zitten, los zat. Deze is weer vast gesoldeerd en.... de oven doet het weer. Dus het topic kan afgerond eventueel.
Dank!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Mooi om te horen, daar doen we het voor.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten