Miele W5903 defecte print

De wasmachine stuk of defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw wasmachine prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
JVY
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mei 2020, 15:59

Goede middag mijn naam is javy en ik ben nieuw op dit forum.Ik heb een defecte print module ELP 165-S.Het IC is ontploft de veiligheids weerstand defect.Ook heb ik een defecte SMD diode gevonden met marking code RK.
Klopt het dat het IC een TNY278GN is en dat de weerstand 120 ohm /5W is.
Klopt het ook dat de defecte diode een SMAJ60A is.
Weten jullie waar ik deze onderdelen kan bestellen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hallo Javy

Machine plaatje is erg belangrijk, vermeld graag alle gegevens van het plaatje

En graag wat foto's maken, want wij kunnen niet op afstand beoordelen wat er met jouw print aan de hand is.

Foto's uploaden: De foto's maken en plaatsen aan de hand van deze beschrijving.

Hoe heb je bepaald dat de "diode" defect is?
Want als ik in de datasheet kijk, blijkt dit een suppressor te zijn die hoge pieken van storingen afvangt.

Deze is dus niet met 9 volt door te meten, alsof het een diode is.

Staat deze in serie in een stroomkring?
Of staat hij parallel over een ingang?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVY
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mei 2020, 15:59

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik kijk of ik morgen anders begin volgende week de foto’s kan sturen.
Het is wel een diode, er zitten meer van deze diodes op de print, die heb ik kunnen meten.
Ik heb er ook een losgesoldeerd om te vergelijken met de defecte diode.
Misschien klopt het nummer niet.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

SMAJ60A.jpg



Ik kan er echt niets anders van bakken, maar dit zijn de datasheets op zowel RK als SMAJ60A.

Wat heb je gemeten waarbij je de conclusie trok dat deze defect was?

Het is een storingonderdrukker die vanwege de netvervuiling van voedinadapters, zonnepanelen en windmolens noodzakelijk zijn geworden. Want er zijn op het net storingpieken van meerdere kilovolts



SMAJ60A-.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVY
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mei 2020, 15:59

Dank je wel voor de info.
Hierbij stuur ik je foto’s waar je om vroeg.
Ik heb de weerstand en de defecte storingonderdrukker omcirkeld.
Het gekke is de storingsonderdrukker meet wel als een diode op de diodestand van mijn multimeter.
Degene die is omcirkeld is meet ongeveer 0,5 ohm in beide richtingen ook zonder diode stand . Ik neem aan dat die zeker defect is als ik die vergelijk met dezelfde componenten op de print.De defecte Storings onderdrukker staat in serie met een stroomkring.

Foto:

https://photos.app.goo.gl/EjcT9gHgBbCFhB1Z9

Alvast bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

7f5f9a9b-0749-4099-a8e3-4c0604101faf.jpg
Zoals je ziet staat de diode niet in serie maar parallel over de twee weerstanden.
Heb je de diode in uitgesoldeerde toestand gemeten, want zo niet, dan zie je dat je door andere componenten heen meet, en je er geen chocolade van kunt maken.

Dat je een diode meet dat zou in een richting moeten kloppen maar de andere richting spert hij tot een bepaalde waarde en dan gaat hij "blussen".

Dit lijkt er op dat hij als vrijloop diode geschakeld staat die de inschakelverschijnselen van inductieve belastingen, die zeer hoge pieken kunnen veroorzaken, afblust.

Helaas heb ik nog geen overzicht kunnen krijgen van welk type nu op welke plaats zit. Want ik zie veel meer van deze componenten met zelfde vormen, maar het lijkt me sterk, dat dit allemaal diodes zijn met het zelfde doel. Dus graag een overzicht van de types.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten