Whirlpool 1400 Nevada Wasmachine F05 storing

De wasmachine stuk of defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw wasmachine prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
RBB
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2020, 15:25

Geachte Lezer.
Ik zit met het volgende: ik kreeg na een kookwas gedraaid te hebben. Bij de volgende was een F06 melding. Een nieuwe warmte element gekocht met nieuwe NTC. Bij het aanzetten kreeg ik ipv een F06 nu een F05 melding. Ook bij plaatsing oude verwarmingselement krijg ik die F05 melding met knipperend Spoelen en Afpompen/centrifugeren lampjes, rood service lampje en knipperende Startknop.
Van alles gedaan: pomp gecontroleerd(ook eraf gehaald,schoongemaakt en teruggeplaatst), slangen gecontroleerd, printplaat visueel gecontroleerd(zag geen zwarte plekken oid).
Ik kan hm ook met geen mogelijkheid resetten, stekker er een paar uur uit. Schakelaar op afpompen zetten en drie keer op reder drukken, ook reder ingedrukt gehouden, schakelaar op zes uur zetten en reset indrukken. Er gebeurd daarmee niks.
Iedere keer bij aanzetten blijft de pomp drie minuten draaien en blijft F05 in beeld.
Heel graag advies, mvg Robbert
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dag Robbert,

Mag ik ook het servicenummer van het typeplaatje?
Volgens je handleiding gooien ze heel veel storingen op je printplaat.
Maar waarom heb je aan de hand van F06 een nieuw element gekocht?
Want F05 is een verwarmingsstoring.
Maar als hij dat ook met een nieuw element aangeeft zou ik de printplaat toch maar eens controleren op verbrande solderingen of relais.
Plaats eventueel een paar duidelijke foto's zodat we mee kunnen kijken.

Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan denk ik toch dat er toevallig twee storingen tegelijk in zitten.
Want F6 en F5 hebben niets met elkaar te maken.
De een is voor de motor en tacho (F6) en de ander is voor het verwarmingscircuit.

Ik zou wat betreft F6 eens kijken naar de koolborstels van de motor.
Er zijn veel oorzaken aan te wijzen maar de koolborstels zijn de zwakste schakel in dit circuit.

Hoe heb je geprobeerd de machine te resetten?

En verder ga ik in de gedachtengang van Bennie mee. Maak en plaats de foto's aan de hand van deze instructies:
Gebruiksaanwijzing voor foto's op het forum
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten