Whirlpool JT368 combi oven Clixon testen

Defecte apparaten zijn natuurlijk erg vervelend! Repareren door een monteur is geen optie. Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw stofzuiger of broodrooster etc. prima zelf repareren als die stuk is.
http://www.diyreparatie.nl/
Gesloten
MLN
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2019, 10:16

Ik heb een Whirlpool jt368 combi oven.
Sinds kort valt hij uit als hij een tijdje op staat en de temperatuur stijgt. Bij lagere temperatuur of gebruik microgolf werkt hij gewoon.

Ik heb het idee dat er een clixon/thermostaat beveiliging defect is. De ventilatie zuigt nog steeds aan om te coolen.

Nu zitten er in het toestel 2 (of 3) van die clixons. Mijn vraag hier is, hoe kan ik die dingen testen om zeker te zijn welke defect is?

Extra: Weet er iemand waar ik de service manual van het toestel kan vinden?

Groet,
Manu
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als je wilt dat we meezoeken dan hebben we meer gegevens nodig. Vermeld alle gegevens die op het machineplaatje staan.

Ja welke clixon is waar verantwoordelijk voor?
Dat zou je in kaart kunnen brengen door alle gegevens van elke clixon te noteren. Er staat altijd een schakelwaarde en een typenummer op.

Dan is aan de hand van de oplopende waardes wel te zien welke de regelclixon is en welke de oververhittingsbeveiliging.

Maar nu het controleren van de werking. Bij wasdrogers kan dat in een heet waterbad, maar bij ovens zit je met hogere temperaturen, dan zul je echt wat moeten knutselen met een oven en een laser temperatuurmeter.

Je zou ook wat proeflampjes over de clixons aan kunnen sluiten en zo signaleren welke clixon aanspreekt.

Maar je zou ook gewoon alle clixons kunnen vervangen, dat zijn vaak de kosten niet, en ben je van een hoop geknutsel af.

Servicedocumentatie zie je nauwelijks meer en de abonnementen voor de dealers zijn electronisch gekenmerkt. Dus daar krijg je ze ook niet van.
Vroeger kon je ze nu wel eens tegen betaling bestellen, maar ook dat leverde schijnbaar niet genoeg winst op. Ze willen helemaal niet dat je nog repareert. Dan verkopen ze te weinig.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik zie bij de onderdelenleverancier van Whirlpool maar 1 thermostaat staan.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten