Verwarming wasdroger defect

Beschrijvingen en handleidingen van klusjes die je goed zelf kunt doen als je witgoed (droger, wasmachine, vaatwasser, koffie apparaat, etc.) stuk of defect is. Kom je er niet uit, vraag dan hulp op het DIY reparatie forum om jouw machine te repareren!
Gesloten
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Verwarming wasdroger defect

Als de droger niet meer warm wordt kunnen er verschillende oorzaken zijn.
Bij het storing zoeken kunnen we dan het probleem in blokken verdelen.
1. De sturing van de spanning vanuit de printkaart.
2. De bekabeling
3. De beveiliging
4. Het verwarmingselement
5. De regelsensoren.

Om deze storingen te kunnen lokaliseren is het handig om een proeflampje te fabriceren, die meetpennen heeft, die op alle te meten punten passen.
Vaak is het moeilijk om te meten op de printpluggen en element aansluitingen, omdat het geheel wat gesloten is.
Daarvoor is een klein gloeilampje met twee dunne draden met aan gesoldeerde naalden ideaal.
Waarom een gloeilampje en geen LED?
Omdat een LED inwendig een spanningsregeling heeft waardoor je de fluctuaties als gevolg van slechte contacten niet kunt zien.

Proeflamp Bewaken inschakeltijden verwarmingselementen, compressor, condenspomp of ventilator

Uiteraard moeten de naalden voor ongeveer de helft geïsoleerd worden met krimpkous.
Meten aan de stekkers van de printkaart

Heb je twee elementen, maak dan twee lampjes. Dan kun je gelijk zien of beide elementen meedoen.
Bij het meten aan de elementen moeten natuurlijk de kappen wel gesloten zijn, omdat de elementen wel met lucht gekoeld moeten worden.
Vaak zit er een stekker van de element aansluiting in het achterschot bij de condenspomp en hoef je om te meten de luchtstroom niet te verbreken en alleen de linker kap los te maken.
Als eerste zou ik op dit punt gaan meten. Want de kans is groot dat het probleem uit de element omgeving komt.
AEG dubbele heater 1400 + 1000 W.jpg

Dan kun je gelijk bepalen aan welke zijde de storing zit:
1 De printkaart met zijn bekabeling naar de plug bij de pomp.
2 Het verwarmingselement met zijn aansluitingen en beveiligingen.
Als er helemaal geen verwarming is dan is de oververhittingsbeveiliging verdacht.
Het element bestaat uit een of twee elementen die afzonderlijk aangestuurd worden, maar een gemeenschappelijke voedingsader (
via TH1)hebben die via de oververhittingsthermostaat loopt.

Deze oververhittingsthermostaat is er in drie uitvoeringen:
1 Als zekering die bij overschrijden stuk gaat
2 Als uitschakeling die met een knop gereset moet worden
3 Als uitschakeling die na afkoeling weer automatisch inschakelt.
Clixon cut out.jpg

Clixon regel haaks.jpg
De nummer 1 werkt als een ouderwetse smeltzekering en dan is overschrijding ook stuk en moet vervangen worden
Uiteraard kunnen de thermostaten van nummers 2 en 3 ook defect raken, dat is allemaal te meten met een ohmmeter de weerstand moet nagenoeg 0 zijn bij de laagste ohm instelling van de multimeter.

Voor de regeling van de warmte worden twee verschillende sensoren gebruikt. (TH2)
1 een NTC weerstand die zijn varierende waarde doorgeeft aan de printkaart
2 een thermostaatschakelaar die direct of via de relais de stroom schakelt van de elementen en zo de gemiddelde temperatuur regelt.

De thermostaat schakelaars werken op het principe van een bimetaal schakelaar en heten in de volksmond Clixons.
Zij zijn niet instelbaar en zijn er in diverse uitvoeringen te koop.
Dus het is belangrijk om te kijken wat er op de clixon staat naast de standaard tekst die er op staat.
Er staat een schakel grens van het in-, of uit schakelen.
Een maximaal clixon heeft normaal een geleidende doorgang van 0 ohm en schakelt uit bij bijv. 150 graden Celsius en schakelt weer in als de temperatuur een aantal graden gezakt is. Dit heet een dode band.
Deze waarde moet ook hetzelfde zijn.
Want dat maakt de rust uit in de regeling.
Clixons verbrand.jpeg


Bij sommige fabrikanten zitten de Clixons vast met popnagels (blindklinknagels) en ben je verplicht het hele complete element te vervangen, die over het algemeen erg duur zijn.
Dat is echter helemaal niet nodig. Want het is heel simpel om de pop-nagel uit te boren en de nieuwe clixon vast te zetten met twee M3 boutjes en moertjes, als je geen popnagel tang hebt. Uiteraard zul je bij een element zoals op de foto, ook de schuifstekkers moeten vervangen.
In een pop-nagel zit een gaatje waardoor de blindklinknagel is vastgetrokken.
Met een boortje wat iets groter is (meestal 4 mm) dan dit gat, boor je de bovenrand gewoon voorzichtig los en kun je de rest naar achteren drukken. En zo de nieuwe Clixon kunt plaatsen.
Ik heb geen aandelen bij Conrad.nl , maar zij hebben een giga assortiment vervangende Clixons, te vinden met de zoekterm bimetaalschakelaars.

Clixons Conrad

Dan ben je voor een paar euro klaar.
Veel succes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten