Relais met slechte solderingen

Beschrijvingen en handleidingen van klusjes die je goed zelf kunt doen als je witgoed (droger, wasmachine, vaatwasser, koffie apparaat, etc.) stuk of defect is. Kom je er niet uit, vraag dan hulp op het DIY reparatie forum om jouw machine te repareren!
Gesloten
Lampje

03 dec 2018, 22:15

Relais met slechte solderingen

Voor adviezen vanaf afstand uit het forum is het een vereiste dat de foto's met veel licht gemaakt zijn en niet gecomprimeerd worden. Zodat ze extreem uitvergroot kunnen worden. Dus plaats de foto's op bijv. Google photo's met de link hier. Foto's uploaden
Want dat is onze handicap, het apparaat staat niet in ons zicht en moeten we het hebben van de info die jullie ons leveren.
De adviezen zijn daardoor echt afhankelijk van wat jullie ons vertellen en wat jullie ons laten zien.

relais AEG condensdroger CU.jpg
Op andere, mindere, foto's is het helaas niet mogelijk om tot een goed oordeel te komen.

Het gebeurt regelmatig dat de soldering van relais problemen geven, waardoor de aangehangen zware belastingen, zoals verwarmingen en aandrijfmotoren niet aan hun maximaal vermogen komen.

Op vele fora worden dan adviezen gegeven, om de punten opnieuw door te solderen. Ik wil daar graag een kanttekening bij zetten.

Als de oorzaak een koude las zou zijn, door mechanische belasting, dan kan ik daar in meegaan. Maar dat komt echter weinig voor.
Meestal is de oorzaak een relaiscontact wat defect is en een grote warmteontwikkeling veroorzaakt. Een relais kent bij een contact een bewegend en een vast deel. Het vaste contact zit het dichtst bij de soldering en daardoor is het juist deze soldering die loslaat en gaat vonken, waardoor het contact in de stroomkring nog slechter wordt.

Het opnieuw solderen van dit soort problemen, is dus alleen symptoombestrijding, want het probleem wordt niet opgelost. Ja, de soldering geleidt weer en de machine draait weer, maar voor hoe lang?

Het is dus zonde van je werk, om na korte tijd weer de printkaart te moeten demonteren, want de prijs van een relais is nog geen 3 euro.

Brand wasdroger2.jpg
Nog afgezien van het brandgevaar, dat een knetterende verbinding geeft in samenhang met stof, wat zich zeer explosief kan gedragen.
Wasdrogers en stof zijn brandoorzaak nummer 1 in huishoudens.

verbrand contact.jpg
Het is haast altijd het maakcontact (links boven) dat de storing veroorzaakt, als teken dat het inwendige contact defect is.

In deze voorbeelden zijn de aansluitingen losgesmolten waardoor de verwarming wordt uitgeschakeld, maar het kan ook anders. Dat de contacten van het relais zich aan elkaar vastbakken en de machine doorgaat met verwarmen zonder dat de regeling in kan grijpen.

Dus mijn advies: beknibbel niet op die paar euro van een relais en vervang alle relais, die hoge vermogens moeten schakelen, zoals het veiligheidsrelais, waar de hoofdstroom door geschakeld wordt, als bijv. de deur opengaat. Het veiligheidsrelais is langwerpig en de andere relais zijn wat meer vierkant. Meestal zijn ze allemaal 12 volt, let daar wel op of jouw machine soms een afwijkend voltage heeft.
Omron G2RL-1A-E-CF.png
Ik maak mijn witgoed zelf! Het rechthoekige veiligheids powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF

Ik maak mijn witgoed zelf! Het standaard vierkant relais 12v 10A

Waar zitten ze?

relais-AEG-condensdroger-alle-kl.gif
Gesloten