Miele G6863 weerstand waterslot

De vaatwasser defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw vaatwasser prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
RC8
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 17:01

Mijn Miele G6863 uit 2004 neemt geen water in. Na afpompen slaat hij bij de eerste waterinlaat gelijk af. Waterslot schoongemaakt en doorgemeten, bodemplaat kurkdroog, de diverse ventielen doorgemeten, labyrint schoongemaakt. Kom ik toch terug bij het waterslot. Weerstand is 1,9 kohm i.p.v. 3,7 kohm die het volgens diverse posts en filmpjes zou moeten zijn. Kan dit betekenen dat het waterslot stuk is?

Als redelijke leek wil ik eigenlijk weten of de weerstand van een defect waterslot oneindig moet zijn. Of dat de lagere weerstand ook wijst op een defect, zoals in mijn situatie.

Ik hoor het graag van jullie. De vaatwasser is allang afgeschreven maar heb hem gedurende de jaren toch elke keer weer kunnen repareren. Zou leuk zijn als dat nu ook weer lukt
RC8
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 17:01

Het gaat om een waterslot als op de foto. De weerstand heb ik gemeten aan het contact
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb helaas geen gegevens van deze slang kunnen vinden. Want er zijn verschillende werkingen. Als het een magneetventiel moet zijn wat de watertoevoer opent dan lijkt me deze waarde veel te hoog.
Is het een signaalschakelaar dat de slang lekt, dan is de weerstand ook veel te hoog en zou nul moeten zijn.
Je zegt dat je het slot schoon hebt gemaakt, wat ben je dan in dat kastje tegengekomen?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RC8
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 17:01

Bedankt voor uw hulp. Nee het is geen magneetventiel. Ik heb het waterslot ook niet opengemaakt, alleen het filtertje schoongemaakt dat aansluit op de kraan. De genoemde weerstand heb ik uit het volgende filmpje gehaald, het gaat om het 2e waterslot dat getoond wordt, vanaf 6.07 min.
https://youtu.be/OlKM5zYnP9Y
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb het filmpje bekeken. Dit is een serieuze technieker. Die ken ik al langer.

Maar je hebt hem waarschijnlijk niet helemaal goed begrepen, want hij laat hier twee verschillende verschillende mogelijkheden zien.
1 een losse slang, met een los magneetventiel
2 een complete slang, waar het magneetventiel ingebouwd is zoals de jouwe.

Maar ook jouw slang heeft een magneetventiel, maar die is ingebouwd, in het kastje bij de koppeling.
Dat jouw spoel minder weerstand heeft, kan in de constructie zitten, maar het kan ook een defect zijn.
Maar ook hierin zit een stalen deel, wat moet bewegen in de spoel en omdat deze ook op leeftijd is, verdenk ik die ervan dat die klep slecht gangbaar is, vanwege roest.

Om het zeker te stellen dat de machine wel stuurt zou je een proeflampje op de aansluiting vanaf de machine kunnen zetten.
Stuurt hij wel uit, dan zou je de stekkers van de slang aan kunnen sluiten aan een kabel met randaardestekker en dan controleren of de magneetklep wel opent, door op de slang te blazen.

Ik zou voorzichtig zijn met aansluiten op de kraan, want dat zou een aardige spuiter op kunnen leveren, als je niet uitkijkt.

Maar ik denk, dat als de machine wel uitstuurt, je gewoon een nieuwe slag met aquastop moet kopen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RC8
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 17:01

Mooi, dat zijn goede tips. Ik ga het uitproberen en laat het resultaat weten.

Bedankt,
Ric
RC8
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 17:01

De machine stuurt inderdaad uit :). Ik ga een nieuw waterslot bestellen en laat nog weten of hij weer werkt.
H gr Ric
RC8
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 17:01

Toch de proef met de emmer nog gedaan en daarbij bleek het waterslot toch te werken. Vervolgens opnieuw aangesloten en de machine werkte verbazend genoeg weer. Dat is een week goed gegaan maar nu beginnen de kuren weer.
Na een half programma stopt hij opeens en dan knippert het watertoevoer lampje weer. Wat zou dit kunnen zijn? Alvast bedankt weer voor de hulp
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ric,
Daarop weet je toch zelf het antwoord wel?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RC8
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 17:01

Je schat me te hoog in :). Maar ik begrijp uit je reactie dat een waterslot de ene keer wel kan werken en de andere keer niet?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik ga altijd uit van het hoogste in de mens, kan ik altijd nog afschalen zonder iemand kwaad te doen :)

Ja het is niet altijd hetzelfde bij een storing.

Dat zijn de moeilijkste, de knipperlichtstoring wel/niet
Want als ze niet aanwezig zijn dan kun je ze ook niet meten
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RC8
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 17:01

Het nieuwe waterslot dat ik vandaag heb aangesloten blijkt helaas niet de oplossing. De machine slaat weer af na afpompen en een halve seconde water innemen. Hetzelfde als met het oude waterslot. Is er nog een andere oorzaak te bedenken? Hoe kan het dat de machine eerder deze week nog wel een half programma afmaakte. En daarvoor zelfs een heel programma.
Of kan het zijn dat de iets grotere toevoer van het waterslot een storing geeft? Dit niet originele waterslot voor deze Miele heeft een toevoer van 4,9l/min. Een origineel Miele waterslot heeft een toevoer van 4,1 l/min. Dit laatste exemplaar kost wel bijna 2 x zoveel. Volgens de leverancier wordt dit waterslot veel besteld door monteurs als goedkoper alternatief.
Alvast bedankt weer voor de hulp.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het zou ook aan de pressostaat kunnen liggen.
Dat die al genoeg water registreert.
Slangetje doorblazen en een sodabeurtje
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RC8
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 17:01

Die heb ik nog niet gecheckt. Ik ga het eens proberen, bedankt.
RC8
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 17:01

Dat was het ook niet helaas. Ik heb geloof ik alles wel geprobeerd. Misschien toch tijd voor een nieuwe.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ach ja na 17 jaar ben je wel toe aan een energiezuiniger apparaat, er is een tijd van komen en gaan. ;)
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RC8
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 17:01

Dat is waar :). Nogmaals bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Graag gedaan.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten