Siemens S911S doet niets meer

De vaatwasser defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw vaatwasser prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
TVN
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2020, 21:25

hoi,

Vaatwasser Siemens doet niets meer geen geluid, geen display.........., gestopt in het programma (vol zeepwater).

check:
- hoofdschakelaar is goed
- printplaat krijgt voeding

- Printplaat is op twee plekken zichtbaar defect (en heeft op de achterzijde kalkspoortjes als gevolg van water)

zie foto's display.

Twee vragen:
- Wat is er mogelijkerwijs nog meer defect los van de twee zichtbare zaken?
- Wat is de oorzaak dat dee zaken stuk zijn.

Dank voor het meedenken!
afbeeldingen volgen.............
TVN
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2020, 21:25

klein 3 achterzijd A cirkel.jpg
klein 2 voorzijde B cirkel .jpg
klein 1 voorzijde A.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door TVN op 21 okt 2020, 22:20, 2 keer totaal gewijzigd.
TVN
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2020, 21:25

4 achterzijde B.jpg
6 detail achterzijde.jpg
5 detail voorzijde.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door TVN op 21 okt 2020, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
TVN
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2020, 21:25

typenummer.jpg
7 detail voorzijde.jpg
8 detail voorzijde.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Voor een aantal problemen is het me duidelijk, helaas is voor het nader bestuderen van de print de resolutie veel te grof, dus graag de foto's elders plaatsen cf. deze instructie.

Foto's uploaden: De foto's maken en plaatsen aan de hand van deze beschrijving.

De slechte soldering is als gevolg van een defect relais, dus niet doorsolderen want dat geeft alleen een tijdelijke oplossing.
En is ook brandgevaarlijk.

Merkwaardig is dat dit voor mij de eerste keer is dat ik een relais van 6 volt tegenkom, meestal is het 12 en soms 9 volt.

De triac die uit elkaar gespat is, dat is ook makkelijk storingzoeken, hoef je niets aan te meten. Wat kan de oorzaak zijn? Dan moet ik eerst weten welke stroomkring of deze triac schakelt. Dus graag even het spoor volgen naar de stekker en via de bekabeling naar pomp of verwarmingselement.

Dat zo'n component defect raakt kan vele oorzaken hebben, maar meestal overbelasting of kortsluiting vanuit het te voeden circuit.

Het kan de waterschade zijn, maar ook een pomp die door een voorwerp geblokkeerd wordt en zijn hoge aanloopstroom niet kortstondig, maar langdurig moet leveren en dan overlijdt.
Ik kan van de triac niet alle gegevens zien dus graag deze ook nog even vermelden wat er zit ook nog een broertje van hem op de print maar die staat niet volledig op de foto.
De standaard witgoedrelais gaan regelmatig stuk, maar zijn ook spotgoedkoop. Als ik bijv. naar de Miele relais kijk, die gaan nooit stuk, maar kosten ook het 100 voudige.

Je zegt dat de machine helemaal dood is, dan gaat ook nog de verdenking naar de LNK, die je al vrij goed in beeld hebt, maar waar ik met deze foto niets aan kan ontdekken.
Als ik LNK zeg, dan zeg ik ook veiligheidsweerstand, die gaan altijd samen stuk.
En moeten dan ook samen vervangen worden, waarbij de weerstand 1 stap van de E-reeks hoger gekozen moet worden
Ik zag een weerstand van 100 ohm wat hem waarschijnlijk is, die moet dan 120 ohm worden.

Bij deze storing zie je niet altijd visuele schade, maar moet je kruislings over de chip heen meten, met de alleenstaande poot als referentiepunt.
Als hier laagohmig gemeten wordt is het foute boel.
Het falen van de LNK heeft als reden dat de component gewoon te licht gekozen is en men op een paar centen bezuinigd heeft.
Als wij ze moeten kopen betalen we 21 cent meer als we er 1 bestellen. Wat kost het de grote fabrikanten? Met hun miljoenomzet?

Dus de print voor de reparatie even goed soppen met azijn om de waterschade op te heffen, zodat de kalkresten die geleidend zijn verwijderd worden, en spoelen met liefst gedestilleerd water.

Goed laten drogen, dan pas repareren en de print daarna inspuiten met elektrische isolatielak.

Hier nog wat leesvoer:
LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

Relais, wat zijn het en hoe zijn ze te vinden?
Relais met slechte solderingen, altijd vervangen
Relais, Het vervangen van een relais
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TVN
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2020, 21:25

Hoi Lampje,

dank voor je reactie, het meedenken, ga het even bestuderen........................ :-). een heel verhaal!

Foto's volgen later vandaag.......had al aardig mijn best gedaan het er goed op te krijgen dacht ik.........

groet
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat was ook te zien, maar jij wist nog niet hoe wij er naar kijken.

En om haarscheurtjes te kunnen ontdekken moeten we extreem kunnen uitvergroten, want anders zien we alleen maar vierkante blokjes en geen haarscheuren.

Want op jouw print heb ik nog een verdacht punt, maar kan het niet echt zien op de huidige foto's.

Voor de ontplofte Triac is het helder. Daar hoeft vergroten niet.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten