ETNA TFI8006 vaatwasser reparatie

De vaatwasser defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw vaatwasser prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
RNB
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:31

Volledig modelnummer: TFI8006ZTUU/E02

Van het ene op het andere moment hield mijn vaatwasser ermee op; al (?) na zeven jaar dienst, in een éénpersoons huishouden. Ik weet niet wat jullie hier van vinden, maar ik vind het nogal snel. Afijn, na een tijdje met de hand afgewassen te hebben (erg ontspannend!), heb ik besloten toch maar eens te kijken of ik het apparaat weer tot leven kon wekken.

Omdat de machine van de ene op het andere moment echt niets meer deed, waren mijn eerste vermoedens dat een hoofdschakelaar of de besturing de geest had gegeven. De aan/uit schakelaar zit in de deur, dus eerst maar eens begonnen de deur te demonteren. Het meubelpaneel aan de voorkant bleek met vier schroefjes vast te zitten aan de vaatwasserdeur; eenmaal verwijderd, kon het paneel omhoog worden geschoven en uit de deur worden getild.

Daarna werd een zwart kunststof deel zichtbaar aan de bovenkant van de witte vaatwasserdeur; nog 6 schroefjes verder en… inderdaad, alle hoofdschakelaars en de besturing waren zichtbaar!
location_pcb_small.jpg
Wat metingen toonden al snel aan dat er netjes 230V aankwam op de besturingsprint, en dat de zekering ook in orde was. Toen viel mijn oog op dit…
chip.png
Het was vrij duidelijk dat de LNK364PN de geest had gegeven. Na wat Googlen bleek deze eenvoudig te bestellen te zijn. Na wat meedenken van de aanbieder van het chipje en een paar dagen wachten, lag het chipje dan in de bus. Even met de soldeerbout aan de gang, de stekker erin en testen maar… geen kik.

Wat nu? Nog wat beter bestuderen van de besturingsprint gaf een tweede vermoeden.
inductor.png
Een spoeltje waarvan het omhulsel helemaal loszit. Dat is ook niet normaal. Printje meegenomen naar mijn werk, waar een collega zo vriendelijk was om het spoeltje voor me op te zoeken en zelfs te vervangen.
Thuis de print weer ingebouwd, en… deze keer het vertrouwde piepje en een rood lichtje! Dat ruikt naar succes.

De LNK364PN had ik initieel in een voetje gesoldeerd, maar na bestudering van de datasheet heb ik besloten om het voetje er toch maar weer tussen uit te halen; de print onder de chip bevat een vlakje koper, wat dient als heatsink. Dit lijkt me toch vrij belangrijk voor een voedingsregelaar die zomaar een nacht achter elkaar zijn werk moet doen.

De besturingsprint is voorzien van een sticker met WQP12-9338B; voor zover ik het kan bepalen, is de hele techniek van de vaatwasser door Etna ingekocht bij een derde partij, dus dit probleem zou bij andere merken/types vaatwasser met dezelfde besturingsprint erin ook kunnen voorkomen.

Hopelijk helpt dit anderen ook om hun eigen vaatwasser te kunnen repareren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Super dat het gelukt is en dank voor het delen met het forum!

M.b.t. het voetje: dat kan er inderdaad beter tussenuit gelaten worden. Aan de andere kant; de warmte wordt overgedragen via de metalen pootjes. Je ziet ook vaak aan de andere kant van de printplaat bijv. een dikke plas soldeertin zitten. Dat werkt ook prima als een warmte afvoer.

Als je toch een voetje er tussen zet, zou ik het IC-tje wel vastzetten met een klein druppeltje hete lijm (ivm de vibraties in de machine).
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dag Ronald,

Mooi dat hij weer werkt.
Je had het over een spoeltje, Maar is het geen weerstand die de geest had gegeven?
Welke waarde had die weerstand en welke heb je er voor terug geplaatst?
Misschien had je dit topic al gelezen, Hier staat heel mooi beschreven waarom de lnk en weerstand de geest geven.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Ik had dezelfde gedachte, maar op een andere foto van deze printplaat zie je dat de weerstanden dikker zijn en dat 2 dezelfde groene componentjes wel inductors zijn (met de labels L2 & L3). Ik vermoed dat die 3e dus inderdaad ook een inductor is!

De weerstanden zijn doorgemeten en werken blijkbaar nog (ook vreemde afwijkende waarden overigens: 10 Ohm en 68K Ohm). Ik vermoed dat deze printplaat op een andere manier geconstrueerd is dus ...
Etna.png
(dit is de originele foto)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja ik denk ook dat dit de L1 is.

Dat moet wel een plof geweest zijn. Zo heb ik het nog nooit gezien.

De weerstand zit zoals getekend en vreemd dat die niet ook meegegaan is.

Vanwege de hoge temperaturen en de bescherming tegen EMI mag er geen voetje gebruikt worden

Dus geen voetje en ook geen lijm, want dan kan het IC zijn warmte niet kwijt en wordt ook niet meer afgeschermd door metaal.
LNK heatsink2.png


In de datasheet staat juist vermeld dat aan de achterzijde een grote massa moet zitten, die de warmte afvoert en beschermt tegen electromagnetische storingen.
Voor een halfgeleider wordt deze extreem heet.

Specificatie geeft aan 155 graden Celsius,

De beveiliging staat ingesteld op 142 graden.


thermische beveiliging LNK.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RNB
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:31

Hoi allemaal, de weerstanden had ik op advies van lampje (? denk ik?) al doorgemeten, daar was niets mis mee. L1 is inderdaad een spoeltje wat ik heb moeten vervangen. Blijkbaar dus ook een manier waarop deze voeding kan falen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Meestal is het de LNK en de weerstand. Dat is eigenlijk de standaard.

Bij sommige merken komt er de spoel soms nog bij.

Maar de spoel wel en de weerstand niet, dat had ik nog niet gezien.

Ook kunnen de diodes mee gaan, maar dat komt weinig voor.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

HaZee schreef: 16 feb 2019, 01:15 Ik had dezelfde gedachte, maar op een andere foto van deze printplaat zie je dat de weerstanden dikker zijn en dat 2 dezelfde groene componentjes wel inductors zijn (met de labels L2 & L3). Ik vermoed dat die 3e dus inderdaad ook een inductor is!
Ik kon niet zien welk label er bij een weerstand stond, en de labels van het ic en de relais zijn ook afwijkend tov electrolux printplaten.
Vandaar de verwarring.
Net wat lampje zegt, dit is de 1e keer dat we het op deze manier zien.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
RNB
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:31

En hier het ontplofte spoeltje (L1)...
l1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Dat is raar, hoe kan zwart nou de eerste of laatste kleurringen zijn? Zwart staat voor 0 nl. Wat zijn volgens jou de kleurringen Ronald?

Het is wel duidelijk een inductor. Mooi om te zien!
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Zou het van de andere kant bekeken kunnen worden? dan kom ik op bruin, wit, rood, zwart
en in de lijst viewtopic.php?f=6&t=352

kom ik dan op 1900uH zonder genoemde tolerantie, zou dat kunnen?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RNB
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:31

We hebben dezelfde inductor weer erin gezet en hij doet het weer :) dus ik ben tevreden. Ik ga de print niet weer uitbouwen om te kijken wat nu precies de kleuren waren...
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee, als hij werkt niet loshalen. Maar mooi dat het voor elkaar is.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten