Miele W3245 Wasmachine waterpas, hoe belangrijk is dit?

De wasmachine stuk of defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw wasmachine prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Op een ander forum kwam ik deze vraagstelling tegen en ik denk dat dit ook voor dit forum een zeer interessante materie bevat, en wil dit jullie niet onthouden, en daarom plaats ik dit ook maar hier.
Want er wordt af en toe toch klinkklare onzin op het net geplaatst, maar als je niet goed op de hoogte bent van deze materie, dan is het echt moeilijk om fake van real te onderscheiden

Hallo beste vakmensen!

Ben hier met een Miele W3245 in haar nieuwe "hok" aan het wurmen: onderaan een licht onregelmatige antieke tegelvloer, en nèt boven de machine een werkblad dat maar enkele millimeters vrije ruimte overlaat. Als ik de voetjes nog wat moet omhoog schroeven, dan vrees ik dat het niet meer zal lukken om het beest in en uit dat hoekje te wringen...

Twee magnetische waterpassen van 600mm ertegen geplakt; op de linkerkant van de machine staat de libel net tegen het streepje aan (rechterstreepje om maniakaal te doen), op de voorzijde komt de "punt" van de luchtbel net voorbij het streepje (1,5mm of ongeveer een achtste/tiende van de luchtbel) - machine helt zeer licht "achterover". Ik kan de voorste voetjes niet verlagen, ééntje zit volledig ingeschroefd.

Is dit waterpas genoeg?

Naar mijn gevoel wel, maar ik ben geen vakman in dat domein. Moet zo'n machine enkel waterpas staan om niet te gaan wandelen, of is het voor de ophanging, of misschien zelfs de electronica?

Antwoord 1
De luchtbel moet precies in het midden tussen de 2 streepjes staan.

Antwoord 2
Waterpas is waterpas en niet een beetje waterpas. Je zal het gaan merken door meer geluid, schokken en slijtage.

Antwoord 3
Het zou mij ontzettend verbazen wil je daar iets van merken, wel opletten dat de moer op de pootjes aangedraaid zijn.
Probeer het uit dan weet je het zeker.

Antwoord ad 2
Als je lager is versleten merk je dat zeker. Dan is het wel te laat.

Antwoord 4
op het oog waterpas is prima.
Het is belangrijker dat alle pootjes onder druk staan en de machine niet kan wiebelen.

Antwoord 5
Licht achterover staat een wasmachine zelfs beter dan strak waterpas. Druk op het glas en deur is minder, druk op de rubber minder en dus beter. De opening tussen trommel en manchet/kuip veranderd nog niet als je hem op de kop zet. Dit is een vast gegeven door zijn dubbele achterlager waarmee hij geborgd zit in de passingen van de as en de kuip i.c.m het lagerkruis / snaarwiel. Dit veranderd geen mm.

Van links naar rechts is waterpas wel wenselijk vanwege de drukverdeling op de schokdempers maar zoals jij het omschrijft zal je er niks van merken zeer waarschijnlijk. Het is belangrijker dat hij goed vast staat en geen speling op z’n poten heeft. Ik heb er wel meer niet precies pas staan, omdat het simpelweg teveel gedoe is recht te krijgen en ze lijden er nauwelijks van, zolang het niet buitensporig is.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Waterpas zetten, is dat belangrijk?
Als hij een beetje uit het lood staat, is dat helemaal niet belangrijk.
Als dat te veel zou worden, dan zou de niveaumeting een afwijking kunnen vertonen.
Want het is maar een één puntsmeting. Maar kleine afwijkingen zullen weinig doen.
In het lager verhaal, ga ik niet mee.
Wat wel belangrijk is, dat alle poten met evenveel kracht op de vloer drukken.
Want het bewegen van de machine op zijn fundatie, zal zeker bij het centrifugeren, grote krachten op de lagers gaan zetten, als gevolg van de gyroscopische krachten.
Het is veel belangrijker voor de levensduur van de lagers, dat de schokdempers goed zijn, de stelpoten goed staan en het wasgoed te balanceren is. Dus niet één spijkerbroek of een te volle trommel.

Wat schokbrekers betreft: Er zijn dus veel machines waar 3 schokdempers in zitten, 2 aan de ene kant en 1 aan de andere kant. Dus dat het slingeren in zijn totaal wordt gedempt, want dat is de veroorzaker van de gyroscopische krachten.

Want, hoe denk je dat de wasmachines het doen aan boord van zeeschepen?
Die staan nooit waterpas.
Maar wel vast met bouten en moeren op een vlakke fundatie.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Antwoord vraagsteller
Nu moet ik écht wel héél hééél hééééél hard Dank U zeggen!

Dat zijn tenminste waardevolle, onschatbaar waardevolle antwoorden!

En ik denk dat dit onderwerp eigenlijk wel een sticky zou mogen worden...
Iedereen die een wasmachine heeft wordt er namelijk mee geconfronteerd.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het wordt nog leuker!
We hebben hier te maken met de wetten van de tol.
De ouderen, onder ons, herinneren zich nog wel dat kleine stukje speelgoed, dat je met het slaan van een touwtje in beweging bracht.
Die tol viel niet om, zolang hij maar draaide.
Fietsen is bij ons erg vertrouwd, we zijn er nog net niet op geboren.
We hebben leren fietsen, maar weten niet, waarom we niet omvallen.
En we weten ook niet, hoe we er mee sturen
Dat heeft te maken met de 1e tolwet, die stelt, dat een draaiende tol zijn stand in de ruimte zal blijven behouden.
Dus zijn stand t.o.v. de aarde verandert wel, maar dat gaat zo langzaam, want daar merken we weinig van, want die roteert maar 1 maal per 24 uur. De tollen zijn in dit geval de wielen.

Maar de 2e tolwet maakt het nog interessanter.
Die stelt dat de kracht uitgeoefend op een aseind van de draaiende tol, zich 90 graden gaat verplaatsen in de draairichting.
Dat zien we dan mooi in dit filmpje:
Gyroscopische precessie. Demonstratie van de tolwetten

De draaiende trommel in deze is de tol, die maar aan een kant vast zit via de lagers. De trommel zal met zijn 1600 toeren zijn stand in de ruimte trachten te behouden. Maar wordt aan een kant vastgehouden door de lagers die met schokkende bewegen vanwege een slechte opstelling, geen vaste positie heeft t.o.v. de de aarde en ook niet t.o.v. de ruimte en dat gaat fout.
Doordat de gyroscopische krachten gigantisch zijn zal dit leiden tot snellere lagerschade.

Doordat wij denken dat wij op een fiets sturen met het stuur, gaat het ook fout, en hebben onze hersens geleerd deze denkfout te corrigeren.
Want wij sturen onze fiets niet door het stuur te draaien, dat gebeurt alleen maar bij het opstappen, als de wielen nog nauwelijks draaien. En er nog weinig krachten uit de tol komen
Fietsen we eenmaal, dan zijn het de tolkrachten van de wielen die ons overeind houden.
Sturen, doen we met het naar beneden drukken van de stuuruiteinden en door ons gewicht te verplaatsen, zodat er een kracht aan de bovenzijde van de as terechtkomt en die dan 90 graden in de draairichting verplaats wordt. En draait het wiel zelf het stuur rechts, dan wel links om de koers te wijzigen.
Je hoeft helemaal het stuur niet vast te houden, want je kunt gewoon sturen, door het gewicht op je fiets te verplaatsen naar links of rechts.

Daarom is het leuk om dit filmpje te bekijken, waar men de stuurbewegingen omgedraaid heeft en de hersens maanden nodig hebben om de aangeleerde correcties af te leren en men daarna niet meer in staat is om op een normale fiets te fietsen.
Omgekeerd sturen

Dat het beschrijven van de beweging van een draaiende tol misschien wel een van de moeilijkste problemen in de ‘ouderwetse’ natuurkunde is, zoals die aan het begin van de twintigste eeuw bekend was, wordt getoond in dit document.
Tollen zijn geen kinderspel
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten