Defecte wasmachine Miele W 3250

De wasmachine stuk of defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw wasmachine prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
HLS
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2021, 14:47

Oorspronkelijk probleem: defecte spanningsomvormer (ontploft) en veiligheidsweerstand op de module ELP165F
Vervangen door resp. TNY278GN en 120 Ohm, 10W. Ik heb een probleempje gehad bij pin 2 van het IC: het baantje dat aan de pin zit is losgekomen; vervangen door een bruggetje.

Wasmachine doet het weer op eerste zicht, maar het droogzwieren lukt niet: telkens als de trommel moet versnellen valt de voeding even weg en wordt het zwieren overgeslagen. Blijkbaar kan de nodige stroom voor het versnellen van de trommel niet geleverd worden.

Ik ben niet zeker van het type spanningsomvormer dat er oorspronkelijk in zat. Ik heb mij gebaseerd op een info gevonden op internet vanwege een andere klusser.

Enig idee in welke richting een oplossing te zoeken?

Na enig zoekwerk op dit forum naar gelijkaardige problemen heb ik ook een vermoedelijk defecte RK26 diode gevonden: na los solderen geeft ze in beide richtingen 0,2V spanning wanneer ik mijn multimeter in diode-stand plaats.
Zie ook foto hieronder
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hubert,
Je bent blijkbaar te laat lid van dit forum geworden, want dit is natuurlijk een schoolvoorbeeld van een mislukte reparatie.

Dat doen wij heel anders.

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen LinkSwitch door los te solderen


Wij hebben geen bibliotheek van printschema's, dus jij bent onze ogen en oren, en als je vragen stelt, dan is het handig als we weten met welke component of we te maken hebben.
Ook het vermelden van de gegevens op het machineplaatje is van essentieel belang.
MieleTypeplaat.jpg
Want diode RK26 zegt me helemaal niets, aan de afkorting kan ik zelfs geen functie verzinnen, laat staan dat ik kan beoordelen of hij stuk is of niet.
Om printen te beoordelen moeten we andere foto's hebben, want hier kunnen we weinig mee.

Graag wat foto's volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen

Maar eerlijk gezegd denk ik dat deze print total loss is en elke poging om te repareren weggegooide energie is. Zeker omdat je niet weet welke IC er oorspronkelijk in zat.

Het zal dus hoogstwaarschijnlijk een compleet nieuwe print moeten worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HLS
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2021, 14:47

Dag lampje.

Bedankt voor je zeer warme welkom. Volgens een vroeger threath op dit forum (jouw bericht van 24/5/2020) zou de defecte diode een SMAJ60A zijn. Ik zoek verder op dit spoor. Ben vooralsnog niet geneigd de print op te geven.

BG,

Hubert.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat bericht heb ik intussen teruggevonden suppressor diode SMAJ60A

Dat verklaart al meer, dit is de functie hiervan

https://youtu.be/oKACLpBYhxU

dan lijkt hij defect te zijn.

Maar let op! Dit typenummer kwam met een vraagstelling van de poster af en heb ik niet kunnen verifieren.

maar ik zie daar ook nog een spoor waaraan gerepareerd is, klopt dat?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HLS
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2021, 14:47

De vermelding RK op de rug van de component wijst volgens de tabel van de vroegere post naar SMAJ60A. Hij is zeker defect want ik meet er los doorheen nadat hij is los gesoldeerd. Ik heb op dit ogenblik geen vervangcomponent beschikbaar om uit te testen of hiermee het probleem van het zwieren opgelost raakt. Ik durf het ook niet te wagen zonder deze beveiliging spanning op de module te zetten: ik zou andere componenten kunnen beschadigen door overspanning.

Ik zou dus graag beroep doen op de ervaring van jou of andere forumbezoekers (bvb Javy) om uit te vissen of er een verband kan zijn tussen de symptomen van de wasmachine (namelijk uitvallen voeding bij hogere stroomvraag van de motor) en de kortgesloten overspanningsbeveiliging.

Ik heb ook een verbinding van de kleine transfo op de print naar de + van de condensator terug vertind omdat dit baantje zichtbaar oververhit geweest is.

Beste groeten,

Hubert.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik zou dan de shunt aan de andere zijde van de print zetten, want een shunt moet je maken tussen twee mechanisch sterke punten. Dat zijn in dit geval de aansluiting van de elco en de aansluiting van de trafo.
Wat het disfunctioneren van een component te weeg brengt is moeilijk te voorspellen, zeker als je de printschema's niet hebt of de print niet in handen hebt.
Ik zou zeker niet verder willen draaien met de huidige netvervuiling zonder de supressor diode.

Alleen wil ik je wel aanraden in de webshop een blikje Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80 te bestellen en ook wat litze om de de overtollige hoeveelheden tin af te zuigen.
En soldeer met een rijk ingesmeerd vlak via de sleepmethode de contacten in een snelle manier
Soldering Tutorial Part 3 - Surface Mount

Met de flux kun je veel sneller solderen, want hebt een hand extra vrij, want je kunt heel snel met een beetje tin aan de punt de componenten doorsolderen.
Dan is de kans dat je de chip opblaast tijdens solderen ook een stuk kleiner.
Ik zou zeggen begin eens opnieuw met een schone lei.
En bestel ook een nieuw IC
En gebruik mijn methode om de chip te verwijderen.
Als ik het geheel zie, dan kan het er allemaal mee te maken met deze puinhoop aan soldeerwerk.
Maak de shunts met passende draad. De geplakte shunt geeft gegarandeerd problemen, zit in het vermogensdeel en is veel te dun.

Ik zie dat de diodes slecht leverbaar zijn en maanden vertraging hebben. Probeer amazon eens die heeft ze wel op voorraad maar moet je er wel 10 kopen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HLS
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2021, 14:47

Heb de shunt aan de andere zijde aangebracht. Met flux; gaat inderdaad wat vlotter.

Vervolgens heb ik de overspanningsbeveiliging vervangen door een simpele diode en de module opnieuw getest. De wasmachine werkt nu correct, zwieren inbegrepen. Er is dus een duidelijk verband tussen de kapotte overspanningsbeveiliging en de disfunctie van de wasmachine. De diode kan natuurlijk niet de overspanningen van het net afleiden, die moet dus nog vervangen worden door de SMA.

Ik heb intussen 5 SMAJ60A's besteld in Polen. Na montage van de SMA zal het dus wel gefixed zijn.

Bedankt voor je gewaardeerde hulp.

Hubert.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is mooi om te horen, meldt je dit nog even?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HLS
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2021, 14:47

Jammer maar helaas, de nieuwe SMA's gaan stuk als de wasmachine zwiert. Wellicht is er dus nog een ander probleem. Zonder schema moeilijk uit te vissen. Ik heb de elco's nog doorgemeten, maar die zijn OK. Heb dan maar terug de diode gemonteerd zodat we tenminste kunnen wassen. Ik ben hiermee aan het einde van mijn mogelijkheden. Als de print nogmaals stuk gaat wordt ze vervangen.

Beste groeten,
`
Hubert.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Kijk eens naar de collector en de borstels van de motor.
Vonken deze overmatig?
En inspecteer de commutator lamellen eens.
Zijn er lamellen bij die qua kleur of verbranding afwijke?
Zijn de borstels lang genoeg?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten