Bosch WAS28840NL (EcoLogixx 8) doet niets meer

De wasmachine stuk of defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw wasmachine prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
CS1
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2021, 22:42

Beste forumleden,

Afgelopen zaterdag aan een Bosch wasmachine begonnen van een familielid. In dit machine zat geen leven meer (ik kan me niet herinneren of er wat klikt).

Deksel eraf gehaald en vanaf de stekker de voeding gevolgd. Netsnoer komt op een filter aan. De draad uit het filter gevolgd en komt op de draaischakelaar aan. Daar staat netjes 230V op. Gevonden dacht ik, maar is alleen de interface print. Draaischakelaar doorgepiept met multimeter, maar piept door.
Er achter zit nog een print, de vermogensprint.
Print gevolgd (heb een elektrotechniek opleiding gevolgd en repareer nog weleens een printplaat), komt als eerste bij een weerstand aan. Erg hoog ohmig, terwijl het 39 ohm zou moeten zijn (los op tafel oneindig). Gelijkrichter doorgepiept, functioneert oke.
Over de gelijkrichter een weerstand van 50 ohm.
Smps-trafo eruitgesoldeerd, meet 2 ohm (primair) en secundair beide wikkelingen 0,2 ohm (2 wikkelingen, staan parallel op de print).
TNY267GN doorgemeten, meet 50 ohm tussen pin 8 en pin 5 (pin 3,4, 7 en 8 hangen aan elkaar). Uitgang optocoupler meet oneindig (nog niet eraf).

Condensator 10uf 400v meet nog goed met de multimeter.

Vragen:
- Wat moet ik vervangen? Alleen de weerstand het IC?
- Welke waarde weerstand moet ik nemen (had 39 ohm 3 watt), ik lees 1 stap groter, maar ik heb ook van iemand gehoord die er standaard 100 ohm, 2 watt in zet.
- IC TNY267GN is bij witgoedgoedreparatie niet op voorraad. Een 268 doet hetzelfde, alleen die kan meer piekstroom leveren, waardoor je een andere zwakke schakel krijgt. Is het wijs om deze te nemen of kan ik het toch beter hetzelfde houden (en wat als de laatste 2 letters anders zijn)?
- Trafo primair 2 ohm vind ik vrij laag. Klopt dit wel?
- 1 van de 2 binnenkomende fase of nul (net hoe de stekker erin zit), hangt aan de nul aan de secundaire kant, wat ik vreemd vind. Waarom is dat?

Alvast bedankt.
Corné

Ps: dit zijn de fotos die ik nu heb. Als jullie andere wensen, hoor ik het graag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CS1
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2021, 22:42

Nog een post met extra foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als eerste had ik graag een foto va het machineplaatje.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Beste Corné,

Je hebt het probleem goed in kaart gebracht

Cas schreef: komt als eerste bij een weerstand aan. Erg hoog ohmig, terwijl het 39 ohm zou moeten zijn (los op tafel oneindig).

TNY267GN doorgemeten, meet 50 ohm tussen pin 8 en pin 5 (pin 3,4, 7 en 8 hangen aan elkaar).
De weerstand is een veiligheidsweerstand die er brandvrij uit moet gaan, als de mosfet in de chip sluiting gaat maken, die heb je gemeten en was laagohmig, dan is hij zeker stuk. Maar dat had je niet hoeven meten, want op de foto zie ik bij de N in de tekst een smeltplek zitten, als teken dat er inwendig wat uit elkaar is geploft.
Volgens mij heb je een tikfoutje bij de aansluitingen want 2,3,7 en 8 zijn met elkaar doorverbonden als source.
zie: LNK/TNY doormeten


Cas schreef: Vragen:
- Wat moet ik vervangen? Alleen de weerstand het IC?
je moet beide vervangen, want het ene is het gevolg van het andere
Oorzaak van het defect raken van de veiligheidsweerstand

Veiligheidsweerstanden 100 ohm
Cas schreef: - Welke waarde weerstand moet ik nemen (had 39 ohm 3 watt), ik lees 1 stap groter, maar ik heb ook van iemand gehoord die er standaard 100 ohm, 2 watt in zet.
De weerstand wordt verhoogd naar 100 ohm, dat doe je omdat de weerstanden stuk gaan omdat ze te veel vermogen dissiperen, dan ga je natuurlijk niet het vermogen terugbrengen naar 2 watt, dat is natuurlijk waanzin. Dus die moet 3 watt blijven.
Lees dit stuk maar eens. Oorzaak van het defect raken van de veiligheidsweerstand

Cas schreef: - IC TNY267GN is bij witgoedgoedreparatie niet op voorraad. Een 268 doet hetzelfde, alleen die kan meer piekstroom leveren, waardoor je een andere zwakke schakel krijgt. Is het wijs om deze te nemen of kan ik het toch beter hetzelfde houden (en wat als de laatste 2 letters anders zijn)?
Nee ik zou geen zwaardere in de print zetten want dan moet ook de instelling op de print veranderd worden.
De levering van deze chip heeft wat problemen, maar ik vond op de site van Euromaxx deze TNY267GN

Als de laatste letters anders zijn dan passen ze niet, want dit staat voor de manier waarop ze op de print vastzitten.

Cas schreef: - Trafo primair 2 ohm vind ik vrij laag. Klopt dit wel?
Ik heb dit nooit gemeten, maar verwacht daar geen probleem.
Cas schreef: - 1 van de 2 binnenkomende fase of nul (net hoe de stekker erin zit), hangt aan de nul aan de secundaire kant, wat ik vreemd vind. Waarom is dat?
Dat is zuiver kosten besparing, en daarom is het altijd zaak dat je je bewust bent dat je met levensgevaarlijke spanningen bezig bent.
Want zelfs de 5 volt is nog niet zo onschuldig als dat het lijkt, omdat het net niet galvanische gescheiden is van de print, en er leuk 230 volt op de nulleider kan staan, als de stekker er andersom in gestoken is.

Het vervangen van deze chip moet snel gebeuren, want bij te veel verwarming overlijden ze.
Ik wil je aanraden om deze flux te gebruiken, die het solderen enorm versnelt
Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80

En zelf heb ik deze methode gevonden om de chip te verwijderen, want de sporen zijn zo teer en breken ze af, dan is de print total loss en die zijn vrij prijzig.
LNK/TNY, Verwijderen LinkSwitch door los te solderen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten