Aeg Lavamat 76850 plots programmastoring

De wasmachine stuk of defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw wasmachine prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
TSK
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2020, 10:15

Zonder aanleiding is wasmachine plots tijdens een lopend wasprogramma halverwege teruggesprongen naar begintijd van het lopende programma. Ik merk niks van defecte componenten op de printplaat en heb alle contacten gereinigd met PRF 6-68 wat ook geen oplossing bood. Iemand een idee wat kan mislopen?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Stopt hij dan en staat dan weer startgereed?

Graag alle gegevens van het machineplaatje vermelden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSK
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2020, 10:15

Stopt inderdaad en staat startgereed

AEG mod L76850
Type HI056323
Prodn° 914525604
Ser N°906 00033
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bij de productcode missen de twee laatste cijfers ik heb gekeken bij 00, zal wel niet zo veel uitmaken.

Dit probleem is terug te brengen naar voedings IC die de hele voeding van de electronica van het bedieningspaneel regelt.

Gisteren had ik ook een wasdroger met hetzelfde probleem.

Dit wijst allemaal naar richting printkaart en wel naar de beruchte LNK/TNY chip deze zit op de printkaart in het bedieningspaneel.

Dit is de moeilijkste storing, die me zelf ook is overkomen en mij op dit forum heeft doen belanden, we zijn er toen weken mee bezig geweest en deze storing was dus nog niet bekend.
Het is gewoon een fout in de chip die niet meetbaar is en ook geen uiterlijke verschijnselen vertoont.

Lees dit maar eens door en maak wat foto's en plaats deze volgens deze instructies

Foto's uploaden: De foto's maken en plaatsen aan de hand van deze beschrijving.

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

De benodigde onderdelen kosten haast niets.

Alle losse onderdelen voor de printreparatie zijn moeilijk los te koop want AEG verkoopt alleen complete kaarten, daarom heeft mijn collega een kleine webshop in het leven geroepen, om deze service aan de forumleden te kunnen bieden.

IC's LNK en TNY

Als je het zelf wilt doen, dan is een goede vaardigheid in het solderen van SMD componentjes op een printkaart wel vereist.
Mislukt het dan ben je aan de beurt, want de complete printen zijn peperduur en dan zitten de reparateurs niet meer op je te wachten.

Aan jou de keuze, zelf repareren of opsturen naar een van de reparateurs die zelf voor de onderdelen zorgen.

Er zijn verschillende kleine eenmansbedrijfjes die dit voor rond de 50-60 euro voor je kunnen doen. Kun je het zelf dan ben je voor 7 euro klaar

Als je hem opstuurt, vermeld deze storing dan want bij testen komt deze fout er niet uit.

Bijv. Printplaatreparateurs
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSK
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2020, 10:15

Produktcode laatste twee cijfers waren 00.
Ik meet deLNK goed en weerstand ook ok. Dus zal ik LNK dienen te vervangen (daar inwendig defect en niet controleerbaar) en weerstand verhogen naar 100ohm heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja dat is mijn ervaring,
ga je het zelf doen?

Veel succes
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSK
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2020, 10:15

Lampje schreef: 23 okt 2020, 16:15 Ja dat is mijn ervaring,
ga je het zelf doen?

Veel succes
Enkele componenten vervangen, no problem! Oorzaak zoals dit "niet meetbare" vinden chapeau! Ik hou jullie op de hoogte.
TSK
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2020, 10:15

Hello even signaleren waar ik op vandaag sta: LNK en weerstand heb ik vervangen (met parkinson is het even een goed moment afwachten noodzakelijk) en dan testwas gedaan. Blijkt niet opgelost machine onderbreekt programma halverwege en keert terug naar starttijd. Kan het iets met capaciteiten te maken hebben alhoewel er uitwendig niks te zien is aan de capaciteiten?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Of er wat is met de capaciteiten, daar kun je op afstand weinig van zeggen.
Buiten het feit om dat de elco's bol staan, dan zijn ze zeker stuk en hoef je niet te meten.

De enige manier is dan uitsolderen en met een daarvoor geschikte multimeter de capaciteit meten.

Is er helemaal geen (zeer) korte spanningsonderbreking te zien?

Er moet ergens een slecht contact zitten.

Graag wat foto's volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSK
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2020, 10:15

Er is mij geen kortstondige spanningsonderbreking opgevallen; ik ga nu elco's nazien, wordt vervolgd.
TSK
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2020, 10:15

Ok in covid situatie toch kunnen verder puzzelen . Alle elco's nagemeten ok, daar ik LNK gesoldeerd had in slechte parkinson periode was ik niet tevreden van mijn soldering hiervan. Om elk slecht contact uit te sluiten die terug verwijderd en nieuwe geplaatst. Bij test met nieuwe na twee tellen direct rook, blijkt dat weerstand 100ohm nu doorgebrand is , aan LNK is niets te zien.https://photos.app.goo.gl/mqx9JFCiZTUVzcp48 https://photos.app.goo.gl/7NtsZTZqFD6XYCYV6
Grtjs
Gesloten