Ga naar inhoud

Siemens iq 500 wasmachine lekt intern


PRK
Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Beste allen,

ik heb een probleem met mijn 2.5 jaar oude Siemens iq500 wasmachine. De wasmachine lekt water intern. Derhalve heb ik de achterkant gedemonteerd en vastgesteld dat water lekt uit de slag die loopt van de trommel naar de pomp, zie video hier:

https://files.fm/f/q6r58t9kn

Ik heb pomp gecontroleerd en schoon gemaakt. Slang gedemonteerd en gecontroleerd of troep in zat, was niet zo.
Enige Punt wat ik opvallend vind is dat de propeller vd pomp niet door draait als ik er zwiep aangeef met mijn vingers. Hij draait steeds een kwartslag en dan moet ik hem ‘doorduwen’.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Defecte pomp? Slang toch niet goed gemonteerd?
Link naar reactie

Phranckie,

De slang is volgens mij niet lek,
Zoals ik het kan bekijken op het filmpje lijkt het water van hoger uit de kuip te komen.
En zit er een gat of scheur in de kuip.

Maak daar eens een foto van.




En zet die ook op het net in het origineel formaat, dan kan ik het uitvergroten.

De pomp is een magneetpomp en die draait schokkerig, dat komt door de permanente magneet in de rotor die stapsgewijs van stator spoel naar stator spoel schokt.
Als deze soepel lopen, zit de vlinder los op de as en zijn ze juist defect.

Maak ook eens een foto van je machine plaatje want zonder dat kan ik niets vinden in de documentatie.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
toch bizar dat dit bij zo'n 'jong' apparaat nu al heeft kunnen gebeuren. Ik vermoed echter wel dat het eigen schuld/dikke bult is, ik kan namelijk niets anders bedenken/voorstellen dat dit door een hard voorwerp komt wat in de wasmachine terecht is gekomen.
Ik heb wel in de slang van de trommel naar de pomp (de zwarte rubbere slang met bal erin) een klein metale pen/omhulsel gevonden, die aan het uiteinde van een touwtje van een trui of jas zit. Wellicht dat die door het draaien van de trommel door het plastic heen is geslagen. Hoogst speculatieve theorie dit overigens, ik had hiervoor nog nooit een wasmachine van binnen gezien :D

Met mijn gebrekkige kennis acht ik dit lastig tot niet repareerbaar, correct?
Link naar reactie
  • Oplossing


Als ik de buts zie, dan is er toch wel iets wat knijp gezeten heeft.

Waar ik zelf goede ervaringen mee heb, is het glasvlies plakband wat ze gebruiken, om naden op gipsplaten te dichten.
Als het lijmbaar kunststof is, dan een grote omgeving ruw schuren. En de buts proberen terug te drukken. restant vlak schuren
Glasvlies plakken. En dan in smeren met twee componenten lijm.
Dit voor een paar dagen uit laten harden en weer opruwen en nog een matje erover plakken en weer ruim in de lijm zetten.
Zo heb ik ooit ook eens een boiler in de caravan gerepareerd, die door een foutje bij het spoelen, de volle drinkwater druk voor zijn kiezen kreeg en barstte.
Doet het al weer voor 10 jaar prima.
Wel zeker stellen dat het vreemde voorwerp niet meer aanwezig is. Dat kan via de balgopening, maar nog beter kun je het zien, via de element opening.
En met een flexibele grijper het voorwerp pakken.

Een alternatief is, een complete kuip, met trommel te vervangen.
Want dit is het kleinste onderdeel, omdat de kuip gelast is. Kuip compleet 174,45 euro

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Dat is mooi om te horen dat ons werk gewaardeerd wordt.
En ja als techniek in je aderen zit, dan kun je daar een goede boterham mee verdienen.
En als het werk dan over is, dan zijn de geraniums geen optie en dan ga je de techniek weer als hobby bedrijven.
Maar het mooie aan deze hobby is dat ik mijn hersens nog steeds train en een ander de vuile handen krijgt. :D

Laat je nog even horen hoe het verder opgelost wordt of is?
En natuurlijk hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...