Electrolux EDP2074PEW wasdroger doet niets meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Beste experts,

Ralf hier, met een koppige Electrolux; graag jullie hulp!

Een inleiding;

Onze wasdroger doet sinds kort helemaal niets meer.

Het betreft een Electrolux EDP2074PEW. Type: TC09H54HW

Product nummer: 916 097 012 00 Serienummer: 41407299

We hebben ‘m nog geen 100 keer gebruikt in de afgelopen 8 jaar. De laatste was kwam klam uit de droger. Het apparaat stond uit. Mogelijk ie tijdens het proces gestopt, of het droogprogramma te kort geweest. Hoe dan ook: hij doet niets. Stopcontact etc gecheckt; allemaal in orde. Het apparaat geeft geen kik na een draai aan de keuzeknop (er zit geen losse aan / uit schakelaar op; dit is de draaiknop)

Dan ga je googlen, want ik ga zo’n jong gebruikt apparaat niet zomaar vervangen. Hoofdverdachten: de bekende IC, in dit geval een LNK364GN en een weerstand. Vervolgens de voedingsprint gedemonteerd. Deze bevind zich rechtsbovenin de droger.

Ik lees dat deze componenten soms zichtbaar zijn doorgebrand. Dat was bij mijn Electrolux niet het geval. Beide componenten zagen er nog gaaf uit. De veiligheidsweerstand was ook nog goed; ik meette 47 ohm. Toch besloten een nieuwe LNK en weestand (100 ohm) te bestellen en beiden vervangen, want het kan zomaar zijn dat er toch iets mis is in de LNK.

De oude LNK heb ik voorzichtig losgesneden; daarna kon ik de restanten op de printplaat gemakkelijk lossolderen. Nieuwe LNK geplaatst evenals de weerstand. Dit ging soepel.

Helaas doet de machine nog steeds niets. Anticlimax dus!

Print nogmaals bekeken; ik zie niets geks. Ik heb ook mijn soldeerwerk doorgemeten; alle pootjes maken goed contact

Kan ik nog wat checks of metingen doen om e.e.a. uit te sluiten? Graag jullie hulp…

Groeten, Ralf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Beste Ralfons,
Ja als de machine helemaal dood is dan is het vaak het beruchte duo dat de geest gegeven heeft.
Maar, hoewel het niet vaak voorkomt, gaat ook wel een smoorspoeltje of een diode in dit circuit er ook aan. Het smoorspoeltje krijgt dan kleine wratjes en de diode is defect.
Om dat zeker te stellen moet je hem er uit solderen, want je weet nooit door welk circuit of je heen meet.
Ook zal het niet de eerste keer zijn dat een LNK bij het solderen defect raakt, omdat het niet snel genoeg gebeurt.
Want het is natuurlijk geen dagelijks werk.
Ik zelf werk nooit zonder deze Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80  
dat werkt als een speer.
Bekijk dit filmpje maar eens.LNK/TNY Solderen - de techniek van slepend solderen bij vervanging van LNK/TNY verschil in schone en niet schone printsporen

Over het vervangen en doormeten heb ik een aantal artikelen geschreven, lees die maar eens.

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

De foto's zijn mooi, maar helaas kan ik er weinig mee, omdat ik ze niet kan uitvergroten,
Graag wat foto's volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen

En dan ook graag wat close up foto's van de soldeerzijde van de print, waar ook de keuzeschakelaar en de relais de aandacht moeten krijgen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Beste Lampje,

Dank voor je snelle reactie en fijn dat je wilt meedenken.
Laten we beginnen met goede foto's.

Ik heb ze in deze map gezet. Hopelijk kan je hier meer mee:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Goede tips ook over het solderen. Mooie truc ook voor het desolderen! Ik heb wel eens vaker kleine IC's overgezet, bijvoorbeeld in autoradio's om zo de code bij de auto te kunnen houden; altijd met succes.
De print na de-solderen voorbereid met fluxpasta, ic erop gelegd en met een kleine bout, 15 Watt eerst de hoeken aangestipt. Daarna alle pootjes nagestreken. Wil niet zeggen dat ie niet te warm is geworden natuurlijk.

Goed. De LNK checken.
Ik heb de oude LNK bewaard en gemeten: Met de min- probe van de multimeter op de Drain: Weerstand van > 2000K ohm. Andersom: geen verbinding.
Als ik de Nieuwe LNK meet, nog op de printplaat: op beide manieren: oplopende weerstand.
Gemeten met een voordelige multimeter; ik ga eens investeren in een degelijk apparaat.

Kunnen we zo een stap verder?

Groeten, Ralf
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Heb je jezelf wel geaard?
Deze chips hebben meetbare en niet meetbare storingen, dat maakt het storing zoeken zo moeilijk.
Maar intussen er zo veel ervaring mee opgebouwd en gelukkig zijn ze niet duur en kun je een keer gokken zonder failliet te gaan.
Ik vindt oplopende weerstand aan beide zijden zorgelijk.
Is de weerstand nog wel in leven?

Of dit aan je meter ligt weet ik niet.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Ik heb mezelf niet geaard.. Gegokt dat dat moest kunnen...
De weerstand meet 99,6 ohm. Die lijkt oké. De weerstand die er origineel op zat geeft 47,2 om. Ze zijn beiden nog goed dus.
Op alle 4 de source pinnen van de LNK loopt de ohmwaarde op de multimeter omhoog ( met een probe op de Drain). Ook van BP naar D trouwens.

Andere metingen die ik nog kan doen?

Bedankt weer!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als je niet geaard bent, dan ben je een keer aan de beurt.

Ik hoor zo veel, net zoals jij, ik gok erop, want het gaat altijd goed.

Helaas is dat niet zo, want met het huidig gebruik van kunststoffen liggen statische ladingen op de loer en daar kunnen IC's echt niet tegen.

Ik vergelijk het altijd met het oversteken van een snelweg, zonder te kijken.
Dat kan lang goed gaan, omdat je gewoon mazzel hebt, dat er op dat moment geen auto voorbij komt.
Maar er komt een moment, dat die auto er wel is en dan ben je echt aan de beurt.
Dus koop zo'n polsband, ze kosten haast niets en een antistatische mat, waarop je werkt en je hebt nergens last van.

Ga niet lopen klooien met een aarddraad om je pols, want dat kan dodelijk zijn, omdat er dan geen ontladingsweerstand in de keten zit.



Ralf, als je de datasheet eens download, dan zie je in de voorbeelden dat men hier de voeding galvanisch scheidt, maar ook dat er in de primaire kring een forse afvlakcondensator zit.
Dus het zou wel kloppen dat de weerstandsmeting met beide polariteiten oploopt.
Om het zeker te stellen dat de spanning op de LNK aankomt zou ik eens controleren welke spanning of er op drain-source komt te staan.
Kijk wel uit, dit is 230 V en hangt aan het net.

Datasheet LNK 362-364
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Lampje, goed advies vwb de aarding, staat op de verlanglijst.

Goed om te lezen dat oplopende weerstand te verklaren is.

Kan je me helpen hoe ik meet of we 230 op de Drain - source hebben?? Print aansluiten in de droger. Stekker er in. Dan dus meten; Moet dat in DC als ik de datasheet goed lees? Een probe op een source, de ander op de drain?

Ralf
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

velleman-velleman-vthh6-printplaathouder (1).jpg
Het is veel makkelijker werken als je de print op de werkbank hebt liggen op een geisoleerde antistatische mat. Of in een printhouder hebt geplaatst.


Vreemde voeding RA.jpg


Als je de print voedt met een losse voedingskabel met faston schuifstekkers kun je de keuze schakelaar zo op het net aansluiten en meten op de drain en source.
Nadat je de keuze schakelaar wel op een stand anders dan nul hebt geschakeld.


Als je in de datasheet kijkt staan daar principeschema's hoe het basis ontwerp is.
Het zal niet altijd precies hetzelfde zijn, maar je hebt in ieder geval een houvast.
Functie block diagram-pin+mosfet.png
Het is een gelijkgerichte en afgevlakte gelijkstroom (DC) maar een waarschuwing is wel op zijn plaats.

Deze spanning kan zeer hoog worden tot rond de 400 volt, ben je daar niet in thuis, blijf er dan vanaf en laat de print repareren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

De keuzeschakelaar bevind zich op een andere print, dus in de droger een test gedaan. Uiteraard de prints aan elkaar aangesloten.

Drain en Source gemeten, multimeter op DC, 600. Ik krijg geen strakke waarde. Het getal danst van 200 tot 600+. Ook op de AC stand. Check met multimeter in t stopcontact gedaan: stabiel op 234 V. Er lijkt dus wel stroom te komen naar het ic, maar die lijkt niet stabiel. Ik kreeg dit bij de keuzeknop op 0. Op een andere stand van de knop (aan) hetzelfde resultaat....
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

En wat is de spanning na het ontstoringsfilter bij de ingang van de machine, en wat komt er op de keuze schakelaar aan?
Ik vermoed dat er toch iets staat te knetteren en smoorspoelen de spanning omhoog jassen.

Dus successievelijk de spanningen even meten, dan moet er ergens wat gebeuren.
Ik vermoed een losse soldering, of een slechte connector of draadbreuk.
Hoe komt de spanning op de tweede kaart binnen, is die apart te voeden?

Maar het kan natuurlijk ook de mosfet in het IC zijn die raar doet, want het is een electronische schakelaar, die ook deze rare verschijnselen kan veroorzaken.
Dus als je niets kunt vinden in de keten, zou ik toch de chip nog maar eens vervangen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Ik heb het idee dat we steeds een stapje verder komen. Dank tot zover nogmaals!

Ik heb voor de verduidelijking van de constructie nog wat foto's hieronder bijgevoegd.
Het netsnoer zit direct aangesloten op de print. Je moet me even helpen waar het ontstoringsfilter zit en hoe ik die nameet...

Voor wat betreft de bedieningsknop: Met een blauwe 4 aderige kabel is deze aangesloten op de voedingsprint. De losse draaiknop zit ook weer los aangesloten op het printje met de knoppen/ display. Ik kan wellicht meten wat er op de uitgangen van de voedingsprint / ingang van het bedieningspaneel staat: Hoe pak ik dat aan? Er is niet af te leiden wat wat moet zijn, Doen ze slim, die fabrikanten. Wellicht met jou expertise te achterhalen? De kabel voeding > bedieningspaneel is in ieder geval in orde.

Het IC is dus ook nog verdacht... Ik wil eerst bovenstaande checks proberen te doen. Geeft dat geen soelaas, dan bestel ik nog een LNK.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ralf, uit de foto's blijkt nu dat Electrolux een volledig ander ontwerp heeft gemaakt bij deze machine.

Normaal komt de voeding kabel de machine binnen via het ontstoringsfilter wat daar op de achterwand zit.
Die zie ik nu niet.
Ook gaat de totaal voeding niet meer door de schakelaar die in de keuzeknop zit.
Als ik die bandkabels zie dan loopt daar geen 230 volt voeding over.
Op welke print zat de LNK?
Zou het kunnen dat er op beide printen een LNK zit?
De pluggen, hier op de printen geschoven, zijn moeilijk te bemeten omdat je er niet met de meetpennen bij komt.
Ik heb daar in eerste instantie Kopspelden gebruikt in samenhang met Hirschmann meetklemmen.
Testspeld (2).jpg


En later banaanstekkers gemaakt, waar ik een naald in gesoldeerd heb. Dat heeft het voordeel dat je altijd door de lak isolatie of corrosie heen kunt prikken en je ook kunt meten in deze pluggen. Je steekt ze er eenvoudig tussen.

Naaldmeetpen-(2).gif
Maar om daar verder wat zinnigs over te kunnen zeggen, zal ik toch wat meer details moeten kunnen zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Kijk, goed om te weten waar we over schrijven. Er is maar één LNK aanwezig, zoals op de foto's zien op de voedingsprint.

Aan welke details kan ik je helpen? Foto's van de print van het bedieningspaneel? Zeg 't maar... :)
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik denk dat we ons moeten concentreren op de bron. De voeding is niet goed.
Als ik de componenten op de eerste kaart zie, dan zie ik de voedingskabel die aangesloten is op de print en de 100 ohm weerstand die je vervangen hebt.
Daar zal een connectie zijn, want die zit als eerste in de stroomkring en dient ook als zekering.
Maar dan ben ik op zoek naar 2 of 4 diodes die de wisselstroom gelijk richten en de inductoren en elco's die het afvlak filter moeten zijn en die mogelijke componenten zie ik helemaal voorbij de trafo ver aan de LNK voorbij. en elektrisch gezien gaat de spanning dan pas naar de LNK.

Die connecties moeten waarschijnlijk aan de achterzijde duidelijk zijn.
Dus begin eens te meten of er een juiste spanning op de print aankomt.
Dat zal eerst wisselstroom zijn, maar na de gelijkrichters gelijkstroom.
Dit zijn spanningen die hoog zijn en gevaarlijk.

LNK 362-364 galvanisch gescheiden meten.png
dus probeer te meten welke aansluiting J2 is want die zit niet direct met de weerstand verbonden, hou deze als referentie en probeer te meten op de diverse punten.
Haal de elco's eens los en meet ze door met een multimeter, die ook capaciteit kan meten.
Want die kunnen ook doorslaan als ze een hoge spanning krijgen en instabiliteit van een schakeling veroorzaken.
Deze zijn makkelijk te vinden, omdat ze een hoge spanning moeten kunnen hebben, vaak zo rond de 450 volt wat er op staat.

Voed de print maar gewoon met een losse voeding zonder de rest aangesloten te hebben, wel ook de aarde aansluiten en vanuit een geaarde contactdoos werken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Dag Lampje,
Dank weer voor je uitgebreide reactie en meedenken.
Mezelf blind gestaard op de printplaat en thuis commentaar "Ben je nou weer met die droger bezig?" -> Ja, ik heb me er behoorlijk in vastgebeten :) , en langzaam begin het schema hierboven te kunnen vertalen naar wat ik op de print zie. Leerzaam, maar complex!

Voor mij ter dubbelcheck:
1. Op de print zie ik twee diodes, inderdaad ver voorbij de LNK. Moet ik ook nog op zoek naar SMD diodes, die er dus heel anders uit zien?
2. Ik moet op zoek naar J2. Je wilt de meetwaarden weten van punt 1, 2, 3 en 4? Houd ik dan één pen van mijn multimeter op (nog te zoeken) punt 'J2', multimeter op 600 en dan punt 1,2,3 en 4 met de andere pen?
3. Kan jij uit het schema opmaken wat RF1 is? Is dit de door mij vervangen weerstand? Dan is de ohmse waarde in dit schema een andere...?
4. Op jouw schema; wat betekend het symbool bij L1 en L2? Is dat een spoel ofzo? De blauwe staande schijfjes op de print?
5. Elco's doormeten wordt met mijn huidige apparatuur nog een uitdaging...

- Losse voedingskabel heb ik inmiddels gemaakt.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ralfons schreef: 24 jan 2022, 10:21 Dag Lampje,
Dank weer voor je uitgebreide reactie en meedenken.
Mezelf blind gestaard op de printplaat en thuis commentaar "Ben je nou weer met die droger bezig?" -> Ja, ik heb me er behoorlijk in vastgebeten :) , en langzaam begin het schema hierboven te kunnen vertalen naar wat ik op de print zie. Leerzaam, maar complex!

Voor mij ter dubbelcheck:
1. Op de print zie ik twee diodes, inderdaad ver voorbij de LNK. Moet ik ook nog op zoek naar SMD diodes, die er dus heel anders uit zien?
Ik verwacht niet dat er SMD diodes in de hoofstroomkring zitten, maar zeker weten doe ik dat dus niet
2. Ik moet op zoek naar J2. Dat is de plug met twee contacten die aan de voedingskabel zit, de ene J1 zit aan jouw weerstand de andere is dan voor dit doel de gemeenschappelijke, die je voor elke meting hetzelfde houdt Je wilt de meetwaarden weten van punt 1, 2, 3 en 4?
Houd ik dan één pen van mijn multimeter op (nog te zoeken) punt 'J2', multimeter op 600 en dan punt 1,2,3 en 4 met de andere pen? juist, voor de diodes op AC wisselstroom na de diodes op DC gelijkstroom
3. Kan jij uit het schema opmaken wat RF1 is? Is dit de door mij vervangen weerstand?
Dan is de ohmse waarde in dit schema een andere...? Ja dat is de weerstand die je vervangen hebt, en dit zijn de basiswaardes die de fabrikant voorstelt, maar als de gebruikende ontwerper er toch iets anders mee wil zoals een andere spanning willen genereren dan kunnen ze daarin afwijken
4. Op jouw schema; wat betekent het symbool bij L1 en L2? Is dat een spoel ofzo? De blauwe staande schijfjes op de print?Dat zijn de smoorspoelen het lijken net weerstanden met kleurige ringen, er zitten er 3 vlak bij die 2 diodes
5. Elco's doormeten wordt met mijn huidige apparatuur nog een uitdaging... Nee, dat gaat niet, maar is wel een eis, als je dit soort problemen aan wilt pakken, want ook een vakman kan niet zonder gereedschap.
En als je een vakman wilt vervangen, dan zal je dus ook moeten investeren in gereedschap.
En voor weinig geld heb je tegenwoordig toch al wel meters waar je goed mee uit de weg kunt.
Voor 3 a 4 tientjes ben je al een heel eind


- Losse voedingskabel heb ik inmiddels gemaakt.
Dus ga eerst maar eens meten tot welk punt de meting een stabiele waarde oplevert, want mijn verdenking gaat toch naar de regelkring rondom de LNK

Tegenwoordig heb je van die mooie kleine platte werklampjes met led verlichting, die zijn er handig als je op zo'n print zit te staren hoe het spoor loopt en kun je ook de sporen die aan de onderzijde lopen als je hem op de lamp legt.

Rob Hoevenaars is lerarenopleider voor de HTS en heeft vele filmpjes gemaakt:

Componentenleer Condensator - elektronica - meten van condensatoren

Componentenleer Spoel - elektronica - theorie en praktijk

Componentenleer: Diode - elektronica - theorie en praktijk - voorbeelden

Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Zo,

Allereerst; een multimeter met mogelijkheid om de elcos door te meten is onderweg.

Zojuist de metingen gedaan.
Print op tafel met een los snoer gevoed.
Ik wil nog melden dat ik ook de check van source naar drain nogmaals heb gedaan: stabiel op 437v DC.

Resultaat van de meetpunten:
1: 230v AC
2: krijg ik nog niet gevonden. Kan ik me verder in verdiepen als dat meerwaarde heeft.
3: 304 v DC
4: 430 v DC

Na de diode gaat het van 230 ac naar 304 dc.
Mogelijk de eerdere meting iets niet goed gedaan. Ik leer bij. Alle gemeten waarden zijn stabiel(!)

Ralf
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat ziet er dus goed uit. 2 is niet meer belangrijk, omdat de spanning verderop hoger is.
Nu kijken wat er op de afvlak condensator C4 uit de tekening staat, lage spanning en hoge uF, zal 12 volt moeten zijn
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Mooi!
Ter dubbelcheck; de spanning op de elco meet ik niet door op elk pootje een pen te houden. Ik gebruik J2 nog steeds als vast punt, toch? Of moet ik nu na de omvormer meten? We leren...
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee, je moet nu meten op beide pootjes, want de trafo heeft de kring galvanisch gescheiden en hebben dus geen verbinding meer met het net en is de spanning veiliger geworden. Want ook de terugkoppeling naar de chip toe is gescheiden door een optische koppeling via een licht diode.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Helder! C4 gevonden, vlak naast de trafo met daartussen een smd diode. Boel weer aangesloten en gemeten op beide pootjes van C4: 15,5 volt. Deze loopt heel langzaam op. Na een minuut staat het voltage op 16,8 volt, na 2 minuten op 17,4 Volt. Da's dus geen 12 volt...

Als stroom eraf is blijft C4 geladen en loopt het voltage heel langzaam terug.

De andere 3 elcos verderop ook maar direct gemeten voor wat het waard is, stabiel op 5,11v, 7,89v en 5,11v
Bij stroom eraf zijn ze alle 3 nagenoeg direct spanningloos.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat klink allemaal goed, maar wel vreemd dat de terugkoppeling blijkbaar niet werkt.
Helaas heb ik geen gegevens van wat de spanningen moeten zijn op de feedback.
De vraag is dan ook wat is er defect? Is het in de chip of is het buiten de chip?

Dus om dat uit te sluiten, aard je goed en wissel de chip nog maar eens. Het zijn de kosten niet.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Dag Lampje,

Dan gaan we dat doen! Ik bestel een nieuwe chip en een bandje om me te aarden, poging 2.
Kan je me uitleggen wat je bedoeld met terugkoppeling? Gewoon om te begrijpen hoe het werkt; Zou de LNKchip goed moeten werken met de spanningen die we hebben gemeten hierboven? Dus: de spanning op de print is op alle plekken juist. De LNK is daarmee weer de eerste verdachte, omdat de juiste voltages worden aangeboden, maar geen reactie van de machine krijgen.. ?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Op FB wordt een afgeleid deel van de uitgangsspanning terug gekoppeld. Hier wordt dus de gemeten uitgangsspanning via U2 vergeleken met de Gewenste instelling en in de chip verwerkt.
De voeding van de chip lijkt me goed dus de chip zal moeten werken als er geen defect in de terugkoppeling zit. Want vermoedelijk zit het defect in de chip, maar dat is niet zeker te stellen. Omdat ik die meetwaardes niet weet.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Dankjewel voor je uitleg, dat verduidelijkt!

Goed, ik heb vanmiddag een nieuwe LNK ontvangen. Oude eruit gesoldeerd.

Antistatisch bandje gebruikt en de nieuwe chip nauwelijks aangeraakt. Gesoldeerd en verbindingen gecheckt; allen goed. Solderen ging soepel.

De print weer in de houder geklikt en alles on de droger aangesloten....

Niks... De machine geeft geen teken van leven, helaas. Ongelofelijk. Jij nog ideeën? Een 2e hands van marktplaats en de prints overzetten is nog een optie. Zo'n net apparaat. Ik wil nog niet opgeven en 'm weggooien...

Kan ik bv de output meten op de voedingsprint richting bedieningspaneel?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wat is de spanning op C4?
Een 2e hands zal niet gaan want ze zijn apart geconfigureerd. Dat zou wel heel toevallig zijn dat je er een krijgt, die in het zelfde batch nummer zit.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Goede tip, dat dan maar niet doen.

C4: 15,1 volt. Loopt langzaam op. Na één minuut staat ie op 16,4 volt DC. Na ontkoppelen netstroom loopt deze weer heel traag af.

Misschien op de zaken vooruitlopend heb ik toch even de waardes gemeten bij de aansluiting naar het bedieningspaneel.
Zie bijgevoegde foto. De min - probe heb ik op de met zwart aangegeven plek gehouden. Met rood de andere 3 punten gemeten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

2 keer heb ik al een antwoord geschreven en werd even gestoord en vergeten te versturen. En weg was de mail.

De spanning lijkt me goed.

Dan is het zaak te controleren of deze spanning ook op de andere print aan komt. Beweeg de pluggen eens een paar keer door die er op en er af te schuiven.
Spuit er eens CRC 226 contactspray op en maak eens wat detailfoto's van de bedieningsprint.
Er zit waarschijnlijk een datalijn tussen die met een multimeter slecht meetbaar is.
Maar de voeding moet wel stabiel zijn.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

.... dat heb ik ook wel eens gehad na een heel verhaal typen,kan gebeuren.

Foto's van de bedieningsprint heb ik op Google drive erbij gezet.

Uiteraard heb ik ( via weerstandsmeting) gecheckt of er geen draadbreuk of slecht contact is; alles goed.

Tweede check gedaan of stroom daadwerkelijk op de bedieningsprint aankomt: nou... waar ik:
- 14 v verwacht krijg ik van 0,1v piekend naar 1,5v ongeveer elke 2 seconden.
- 5,1 v verwacht: krijg ik 0,1v met pieken naar 0,4 om de 2 seconden.
- De 0 lijn blijft 0. Da's mogelijk de datalijn.

Ik krijg deze waarden op het bedieningspaneel, maar ook op de output van de voeding.
Haal ik het bedieningspaneel weer los, dan herstellen de 14v en 5v zich weer.

Het lijkt dan of de voeding helemaal inzakt?

Even terug nog naar de voltages op de uitgang naar bedieningspaneel. Met m'n fonkelnieuwe multimeter gemeten en nu juist ingetekend ( ik had het fout genoteerd in mijn post van een paar dagen terug... dom!):
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

In de chip zit een overbelastingsbeveiliging, het lijkt er op dat deze de zaak afknijpt omdat er een sluiting op het bedieningspaneel is. Of een doorgeslagen component.
Want de uitgang van jouw print lijkt perfect te zijn.
We komen elke keer verder.
I-max beveiliging.png
De comparator schakelt bij hoog, reset de flip flop, blokkeert de mosfet en zakt de spanning vanwege ontladen C4 weer langzaam in en dus ook de stroom, waardoor de cyclus weer herhaalt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Kijk! Dan lijkt de LNK dus ook te werken(?)
Ik begrijp dat we moeten gaan focussen op de bedieningsprint? Dan moet ik die maar eens proberen te doorgronden. Heb je nog wat van me nodig om mee te denken?

Ik heb overigens gemeten met de keuzeschakelaar in de 0-(uit) stand. Dan is het misschien logisch dat ik dit nu meet?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb ook geen flauwe notie wat ik daar allemaal zal vinden.
Kan volgens mij niet moeilijk zijn, omdat processor en de relais al op de hoofdprint zitten.

Ja, wat foto's een overzicht en wat details zouden welkom zijn.
als de schakelaar op nul staat, dan wordt het alleen maar simpeler, want dan zit het probleem voor de schakelaar
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Niet zo moeilijk...ik hoop het 🙂.
Visueel valt me niets op. Alles ziet er netjes uit.
Maar waar te beginnen... ik vermoed rechts naast de stekker, dat dat het begin is, zie de foto's.

Enkele foto's zijn hier bijgevoegd. Ze hebben de omschrijving 'bedieningspaneel'
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Ter dubbelcheck nog een meting gedaan met de keuzeschakelaar op een andere stand: zelfde waarden op de voeding output dan eerder beschreven. Die schakelaar heeft dus geen effect; we moeten daarvoor blijven inderdaad...
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Daar zit veel meer op als dat ik verwacht had
Ik zie een processor en waarschijnlijk 7 schuifregisters die van de data die ze aangeboden krijgen uit knoppen een 8 bits trein maken, die dan serieel naar de hoofdprint gaat.
Maar hier zou ik niet meer visueel kunnen volgen en moet je echt een printlayout hebben en meetgegevens, om daar verder wat zinnigs over te kunnen zeggen. En zeker op afstand gaat dat dus niet.

Ik zie wel wat rare verkleuring bij de solderingen op de keuzeschakelaar of is dat de belichting? Het lijken wel slecht gesoldeerde contacten.
Helaas Ralf hier houdt het voor mij op en zal je aan een andere print moeten.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Daar was ik al een beetje bang voor... met chips en zonder lay-out is het niet te doen. Ik kan wel de sporen herleiden, maar gezien er niet eens 13v en 5v binnenkomen valt er weinig te meten. Kortsluiting zou het ergens moeten zijn volgens jou?

Soldering op de draaiknop vond ik ook twijfelachtig en heb ik al opnieuw gedaan ( na de foto) maar geen effect. Weerstandsmeting is ook oké.

Spijtig... we waren zo goed op weg. Veel geleerd. Verdrietig om een bijna nieuw apparaat af te moeten voeren. We gaan eens kijken wat we gaan doen. Wat zou ik graag toch eens alle prints omwisselen met die uit een zelfde (defect) model.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken👍
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je zou deze verdachte print ook nog naar een van de reparatie bedrijfjes kunnen sturen.
Daar heb je nog niet aan gesleuteld.

Printplaat laten repareren ...

En als duurste optie zou je AEG kunnen laten komen, die vervangen de print.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Lampje,

Ik wil toch nog even terugkomen op een laatste meting die ik heb gedaan n.a.v. je eerdere reactie.
Je schreef het volgende:
De comparator schakelt bij hoog, reset de flip flop, blokkeert de mosfet en zakt de spanning vanwege ontladen C4 weer langzaam in en dus ook de stroom
Ik heb C4 gemeten mét de bedieningsprint aangesloten; deze blijft stabiel op 17 volt. Het voltage blijft dus hetzelfde of je nu het bedieningspaneel aansluit (waarmee het voltage geheel inkakt op de output naar het bediendingspaneel) of ontkoppeld. Als ik je verhaal goed begrijp... had C4 toch ook mee moeten zakken in de stroomdip bij aangesloten bedieningspaneel?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja dat kan niet anders, want C4 staat gewoon parallel aan de uitgang van de print om de rimpel op de gelijkstroom helemaal af te vlakken.
Dan moet je eens uitzoeken of deze C wel de C4 is die je denkt en meet maar eens ohms door of je contact hebt tussen de C en een contact van de uitgang.
Want ik kan er niet bij dat iets wat parallel zit niet dezelfde spanning krijgt. Of er is toch een breuk of koude las ergens.

Wat zijn de gegevens van jouw C4 aan spanning en aan uF?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Dan was mijn gedachtengang n.a.v. je bericht goed: Ik had dezelfde waarden op C4 verwacht dan op de uitgang. Of in ieder geval: ook de 'voltage inzakking'
Ik ga vanavond wat metingen doen. Ook een dubbelcheck op C4. Dan kan ik je ook de gegevens van C4 geven. Ik kom er bij je op terug!

Ik vermoedde dat het deze in de afbeelding is. want na de omvormer, na een diode. Kan het ook het drietal rechts zijn? Daar zit ook dubbele diode. Ik zal daarop het voltage meten met aangesloten bedieningspaneel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Zo, weer gemeten. En weer wat geleerd.

Ik heb de 3 condensatoren op voltage doorgemeten met aangesloten bedieningspaneel. Er zit ook een diode tussen vanaf de transformer. Bij alle 3 krijg ik dezelfde lage ingezakte voltages. Bij paneel los zij de waarden weer 5,1v 7,8v en 5,1v. Ik vermoed dat zij dan C4 zijn van de lay-out???... ook weer van geleerd... Ik snap nu ook hoe de waardes 5,1 en 13v (7,8 + 5,1) op de output worden gemaakt.

Waardes op de condensatoren zijn op alle 4: 35v 220uf.

Opvallend: ik heb de diodes doorgemeten op de diode stand. Eén kant op moet je OL krijgen weet ik, andere kant op een waarde tussen 0,3 en 0,6. Bij één van de diodes ( de bovenste van het koppeltje uit de afbeelding hieronder) krijg ik op beide kanten een waarde (0,3 v en omgedraaid 1,05v). De anderen doen dit niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Zonder te weten aan de hand van een print lay-out, hoe alles met elkaar verbonden is, kun je geen zinnig antwoord geven of een diode ja, dan nee, stuk is. Want je kunt overal door heen meten.
Als je het zeker wilt stellen, dan moet je ze er uit solderen.
het is dus helder dat het probleem dus niet op deze print zit.
En je zult ook moeten kijken of het allemaal wel normale diodes zijn, want bijv, een zenerdiode geeft een heel ander beeld en die zitten ook in deze schakelingen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Helder verhaal over de diodes. Ik dacht, misschien heeft die nog wat te maken met de lage spanningen bij aangesloten bedieningspaneel. Buiten de print meten is nodig om eerlijke waardes te krijgen.
Ik begrijp dat ik daar niet mee aan de slag hoef en duidelijk is dat de voedingsprint oké is, gezien je eerdere uitleg over de overbelasting beveiliging.
Dan door naar plan B; Ik ga op zoek naar een voordelige tweede machine om de prints te vervangen als ik die op de korte termijn kan vinden. Heb ik gelijk de overige onderdelen op reserve als er nog eens wat anders stuk gaat

Dank tot zover voor je hulp. Ik heb echt veel geleerd van de zoektocht: levert het toch wat op!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Laat die print toch repareren.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RLF
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2022, 19:59

Zo, je even een update geven, want ik kon nog niet accepteren de print of machine te vervangen. De sluiting kan toch wat kleins zijn?;

Op het werk een team met electronica mannen ook nog eens laten kijken naar de bedieningsprint: 50 ohm weerstand op de 12 v lijn. Da's niet goed. Print aangesloten op een voeding: te hoge stroom. Conclusie: nieuwe print, want het kan in de chips zitten. 110 euro bij Electrolux. Later toch nog een keer terug naar die mannen met nieuwe bevindingen nadat ik thuis nog eens heb zitten meten en sporen traceren. Breuk gemaakt in de 12 v lijn en gebied met kortsluiting kunnen downsizen naar een plek die eerder ook iets warm werd bij aansluiten losse voeding.

Zie bijlage: een kleine condensator was het probleem! Die gaf sluiting. Eentje van een afvalprint terug geplaatst en... Leven!!!

Bizar, een onderdeel van een paar centen.
Van de week een was drogen, kijken of ie het blijft doen. Dank nogmaals voor al je hulp. Iets met de aanhouder en winnen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is heel mooi om te horen, dan hebben alle inspanningen dan toch resultaat gehad.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten