AEG Electrolux T55400 stopt om de haverklap

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
RBM
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2022, 23:26

Hallo,

Ik ben via klusidee op dit forum gekomen. Mijn Elektrolux T55400 Wasdroger stopt om de haverklap. Heb de NTC sensor en koolborstel (achter op de as) vervangen maar dat heeft niet geholpen. Op advies van Lampje45 van Klusidee de printplaat gedemonteerd. Ik zie eigenlijk niet zoveel bijzonders. Heeft het zin om de LNK chip te vervangen ? De TNY264GN chip ziet er goed uit. En de beschermingsweerstand is dat die met nummer R52? Heeft iemand nog suggesties waar ik deze spullen in 1 keer kan bestellen? Dat scheelt dan weer in verzendkosten. Ik zag ook sites van reparateurs van printplaten. Maar kan zelf ook wel beetje solderen.
printplaatverkleind.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Beste Rob, welkom op het forum.

Hier kunnen we je beter helpen, omdat wij niet zo aan de rigide regels gebonden zijn, en wij geen commerciële belangen hebben en het gewoon onze hobby is.
Als service, is er een kleine webshop opgericht, omdat de witgoedfabrikanten alleen printen verkopen als kleinste onderdeel, die ook nog eens extreem duur zijn.
Dit terwijl de defecte onderdelen spotgoedkoop zijn, maar voor een particulier niet te koop zijn, omdat dit veelal per doos van grote hoeveelheden gaat.

Voor onderdelen kun je dus terecht bij Onderdelen Ik maak mijn witgoed zelf

Lees deze artikelen maar eens door.


LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

Ik wil je wel een tip geven: bestel ook een doosje soldeerflux mee, want het solderen is nogal kritisch, als dit te lang duurt dan is de nieuwe chip ook zo weer overleden.
En met deze flux gaat het als een speer.

Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80

Kijk voor het solderen van de SMD techniek, maar eens naar dit filmpje LNK/TNY Solderen - de techniek van slepend solderen bij vervanging van LNK/TNY verschil in schone en niet schone printsporen

En oefen eens op een oude print, door componenten er af te halen en weer op te solderen, zodat je wat oefening krijgt.

Want als het niet lukt, dan zitten de printplaatreparateurs niet op je te wachten.

Heb je nog vragen?
Dan hoor ik het wel.
Maak ook nog even een foto, die iets ruimer is rondom de TNY, want de weerstand die jij denkt, is het niet, want die is 100 Kohm.
Je moet een weerstand hebben, die ergens tussen de 22 en 100 ohm zit.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten