Bosch WTE84100NL/03 FD 8604 200217 droogt niet goed

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
JVS
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 okt 2020, 17:00

Hallo ,

Bosch wasdroger Maxx 6 Sensitive
Gegevens : E nr : WTE84100NL/03 FD 8604 200217

We hebben een wasdroger die momenteel niet lekker droogt. De droger wordt niet heel warm . Wel een beetje maar niet zo als het zou horen volgens mij.
Ik heb de filters al schoongemaakt. Ik vroeg me af waar precies de vochtsensor zit , zodat ik deze kan schoonmaken.
En wat zou ik nog meer kunnen doen?

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt voor jullie reactie

Met vriendelijke groet,

Joost van Schie
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Beste Joost,

Als ik in de documentatie kijk, dan is jouw machine van 2006, en intussen dus 16 jaar oud.
Dan vind ik het niet zo vreemd, dat hij er geen zin meer aan heeft.
Dan voldoet ook het schoonmaken van alleen maar de filters niet meer.
Je bent allereerst toe aan een grote schoonmaakbeurt.
En dan denk ik, in eerste instantie, de filters allemaal een nacht in een azijnbad laten weken en ontkalken.
Dan aan de rechterzijde de beide ventilatoren open maken, en zowel de waaier, als het huis grondig schoonmaken.

Ook de kanalen vanaf de deuropening naar de voorste ventilator eens met een kattenstaart uitraggen en soppen.
In dit kanaal zit ook de NTC temperatuur voeler temperatuur na trommel. Deze zit vaak ook vol stof.
Dan aan de linker kant de pompunit eens los halen en de onderliggende compartimenten schoonmaken en grondig uitspoelen.
Pomp en vlotter schoonmaken.
En de hele machine uitzuigen. Ook de electronica aan de voorzijde achter het bedieningspaneel.
De afdichtingsviltranden van de trommel controleren op dichtheid. Zowel voor als achter.
En niet te vergeten de verwarmingselementen. Gemonteerd achter een kap in het achter paneel
Dit zijn er twee in een huis.
Daar zal ook genoeg stof verzameld zijn. Droog uitstoffen en zuigen.

Hier kun je ook ohms doormeten of beide weerstanden nog een verbinding hebben.
En ik zou er niet raar van staan te kijken dat er 1 element verbrand is en niet meer mee doet.

Ga niet proefdraaien met de kappen er af, ontkoppel de elementen en sluit twee gloeilampen aan met schuifstekkers op de stekker, die normaal de elementen aansluit.
Zo kun je controleren of er wel sturing komt vanuit de print.
Het komt regelmatig voor dat een relais defect is en zich losgebrand heeft van de print.

Ik kan op de tekening geen vochtsensor vinden, maar ik verwacht dat je deze als metalen strip terug vindt, in de deuropening aan de binnenzijde van het frontpaneel. Vochtmeting, het meetsysteem

Dus met een spiegeltje in de trommel kijken.

Maar ik denk niet dat daar het probleem in zit.

Lees ook dit artikel maar eens, om de stromen tijdens bedrijf te kunnen meten: Meten is weten, als je weet wat je meet
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVS
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 okt 2020, 17:00

Hallo Lampje,

Dank je wel voor de uitgebreide adviezen en tips.
Ik ben nu al bezig met het schoonmaken en uitzuigen van de droger.
ik vroeg me af hoe ik verwarming element uit elkaar kan halen zodat ik dat goed kan schoonmaken. De droger werd wel iets warm maar niet helemaal . Vandaar dat ik het verwarmingselement extra aandacht wil geven. Ik heb de achterste kap er al af gehaald en schoongemaakt .
Ik hoor het graag van u.

Met vriendelijke groet,

Joost van Schie
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het element zelf kun je niet los halen.
Het is een kwestie van meten. Heb je dat al gedaan wat ik in het vorige bericht gesteld heb?
Waarschijnlijk is een van de twee elementen defect of is de sturing vanuit de electronica defect.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVS
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 okt 2020, 17:00

Hallo Lampje,

Nogmaals dank voor u adviezen en tips.
We hebben toch besloten om na 16 jaar trouwe dienst een nieuwe machine te kopen.

Biertje is onderweg.

Met vriendelijke groet,

Joost van schie
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hallo Joost,

Ik denk ook dat dat een wijs besluit is, want alleen het element is al 100 euro en dan is het nog maar de vraag of er soms op de print nog iets aan de hand is.
Bedankt voor het biertje het zal me smaken, wat een leuke hobby heb ik toch!
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten