Aeg lavatherm 59800 was niet droog

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

Onze droger heeft een storing gegeven van e60.
We hebben de droger schoongemaakt en hij draaide weer maar de was werd niet droog.

Monteur is erbij geweest en die kon niks vinden.
verwarmingselement was niet kapot, sturing was prima.

De droger is vervuild zegt ie.

Ik heb alle filters in het sop gezet.
Lamellen schoongemaakt onderin de droger.
Droger aangezet.
Na 3 uur draaien weer uitgezet.
Was wordt niet droog en er komt geen water uit de slang.
Nou kan ik de monteur weer bellen,
maar ik dacht laat ik hier eens om raad vragen.
Heeft iemand een idee.
De droger is 4 jr oud en eigenlijk te jong om hem te vervangen.

Gr. Roos
Info


Dit is een algemene verwarmings melding.Lees de volledige foutcode eens uit?- Kies het programma intensief en start hem op.- Druk de toetsen Start/Pause en Wol samen in hen houd deze minimaal 5 seconden ingedrukt.Als het goed is krijg je nu een andere code in het display. Welke is dit? Mogelijk krijg je geen code in het display maar gaan er lampjes knipperen. Welke zijn dit en in welk patroon?
Info


Ik heb dit gedaan maar krijg geen foutmelding of knipperende lampjes.Gr. roos
Info


Zelfde test maar dan met Start/Pause en Zijde
Info


De droger Draait nu niet met deze combinatie. Hij staat alleen te brommen.Gr. roos
Info

Hoe bedoel je? Pas als de droger loopt de toetsencombinatie indrukken en vasthouden.

Als hij nu tilt is de stekker er een uurtje uit laten en dan eerst proberen of hij nog gewoon opstart.
Info


Hij geeft code E65 en dat geeft de droger als je een prg. Start en op de knop start en zoemer drukt.Gr. roos
Info

Perfect, heb ik ook weer een nieuw code geleerd..

E65 staat voor Fan motor triac faulty.
Dus een storing aan de elektische ventilator.

Controleer of deze wel draait en ook soepel met de hand gedraaid kan worden.
Let wel, hij heeft er 2.
Een grote achter in voor de luchtstroom in de droger een een kleinere voorin bij de compressor.
Ik denk dat het om de grote gaat die te zwaar loopt of er mee stopt( nummer 3 op de tekening).

Je kunt er zo te zien het snelste bij door de linker zijkant los te halen. Als deze fan niet draait geef hem dan een zetje: gaat hij draaien dan is de aanloopcondensator defect.
Info


Bedankt voor je antwoord, ik ga morgenavond de droger eens bekijken. Maar ik heb even op de site gekeken, maar het is geen goedkoop onderdeel.Wel suf dat die monteur daar niet naar gekeken heeft.gr Roos
Info

Onze AEG 59800 droger had ook deze problemen.
En inderdaad de ventilator die achterop zit deed het niet meer.
Ik heb de plastic kap aan de achterkant los geschroefd.
De ventilator is daar aan vast gemaakt.
Ik merkte dat het ventilatorblad zeer stroef liep (ik moest deze met de hand op gang brengen) en de motor zeer warm werd.
Na zo een beetje prutsen kwam de ventilator toch weer een klein beetje in beweging.
Daarop heb ik op 2 plaatsen naaimachine olie toegevoegd.
Op de as aan de achterkant en tussen de rand van het schoepenblad en de motor.
Daarna de ventilator weer in het plastic achterblad vastgezet en deze met het schoepenblad naar beneden geplaatst, zodat de olie naar binnen kan lopen.
toen de ventilator zo een kwartier laten draaien en nog een paar keer bij de as extra olie gedaan.

Op een gegeven moment kwam de ventilator weer helemaal tot leven.
Deze weer in de droger gemonteerd. en we hebben er nu alweer een 5 wasjes gedroogd zonder problemen.
Misschien is dit een goedkope reparatie tip.
Een nieuwe kost ongeveer 200 Euro en nu heeft het me al snel 5 cent olie gekost en een paar uur puzzelen.
Info

Ik heb deze storing ook een paar keer gehad en dit i.d.d. kunnen oplossen met wat kruipolie in de ventilator totdat deze weer soepel liep.
Alleen eergisteren kreeg ik deze melding en het schoepenblad zat i.d.d. muurvast, na de gebruikelijk handelingen gedaan te hebben, zodat het schoepenblad weer soepeltjes ging, weer terug ingebouwd,

Alleen nu was het probleem nog steeds niet verholpen, dezelfde code blijft terug komen aan het einde van het droogprogramma.
Motor wederom uitgebouwd, maar niets aan de hand mee en weer ingebouwd.
Nog steeds dezelfde code.

Iemand een idee wat het anders kan zijn dan en hoe ik het kan nameten?
Info


Draait de ventilator nog wel?
Info


Beste Harry,De Motor is ingebouwd, dus dat zie ik niet, ik zal de kap eens er naast leggen en kijken of die draait.
Info

Voor iemand die dit nog eens moet oplossen:
Het probleem zit 'm in de kogellagers van de fan achterin.
Demonteer deze (linkerzijkant eraf, stekker naast condensator eruit), alle schroeven op het grijze deel achterop eraf behalve de vier midden-onderin.

Kantel het grijze deel naar boven (let op: voorzichtig van metaal loshalen, bij mij plakte de gasket ertussen behoorlijk).
Haal nu de fan ook los (resterende 4 schroeven), wip aan de achterkant van de fan het zwarte plastic kapje eraf (sla een smal schroevedraaiertje ertussen)

- nu zie je de motoras.
Knijp het klemringetje eraf (gebruik dikke naald of zo'n luxe tangetje wat ervoor gemaakt is) en onthou goed hoe de veerringetjes eronder op de as zitten.
Lift nu het motordeel (waar de stekker aan zit) van de as af door subtiel tussen de rotor/stator een (houten) spatel in te steken

- dit kan iets moeilijk gaan.

De betreffende kogellagers steken in het motordeel
- door een schroevedraaier oid door de ene kogellager te steken, kan je plm. 6 cm dieper de rand van de andere vinden, en die eruit tikken.
Zo ook de andere. 1 lager liep bij mij compleet vast, de andere had duidelijk 'ruis' als je 'm draaide dus ook over einde levensduur. WD-40 (let op: dat is kruipolie oftewel oplosmiddel, geen smeerolie, oftewel uitstel van executie) erop liet er een hoop roest uit druppelen.

De ventilator liep bij mij dus op het 'glijlager'  van as-in-binnenring-van-vastgelopen-kogellager.

Ik wil niet weten wat dat voor energie heeft verbruikt.

Nieuwe lagers koop je voor een paar eurotjes (bv neita.nl heeft voor deze PRC kogellager 8x22x7 mm).

Kijk bij het terugmonteren uit dat je de 4 schroeven van de fan door beide grijze delen aan de motor draait - anders komen ze te diep in het motorhuis.
Info


bedankt voor de uitgebreide beschrijving: zeer behulpzaam. ik ga de lagers vervangen, maar hoe krijg je die eruit? dat is niet eenvoudig zonder pully of zo' n specaal ding om de lagers eruit te drukken? idee?verder: ik heb eerst even gesmeerd, dan kan ik testen of de droger weer werkt. maar de vent draait nu soepel, maar nog steeds geen droging: de compressor slaat ook niet aan. wat zou dat kunnen zijn?stefan
Info


Wat krijg je nu voor foutmelding?
Info

Kraakjeweg,
Dit antwoord was perfect  .
Ik heb de ventilator opengemaakt.
1 van de twee kogellagers zat vast en de andere liep ook niet zo lekker meer.
Heb twee nieuwe kogellagers gehaald.
De wasdroger loopt weer als een zonnetje.
Jouw antwoord scheelt mij nu een nieuwe ventilator van ca. 200 euro.
Als ik dit forum niet had gevonden, had ik wellicht ook nog een nieuwe wasdroger aangeschaft.

Kogellager betreft de 608Z (met 1 Z!).Ik betaalde 7 euro per stuk, maar je kunt ze vast ergens goedkoper krijgen.
In China zijn ze minder dan een euro, maar dan moet je wel een paar weken wachten.

De rest (bijv. HarryO) ook bedankt voor de suggesties.
Info


En zo houden we de reparaties een beetje betaalbaar. 
Info


Deze lagers zitten ook in skates..... heb je die in de schuur liggen dan kun je deze reparatie wellicht direct uitvoeren.soms ook de 608zz die past ook prima overigens... volgens mij slaat de zz op afdichting aan 2 zijden en is de z dus aan 1 zijde open, als schijnt vaak op de 608zz ook vaak gewoon 608z te staan (skaters info)Mocht je niet kunnen wachten op levering van de lagers, bekijk dan even de skates van dochterlief, zoon lief, of je eigen skates.... ik heb met uiteraard hulp van dit forum en de skates van mijn dochter nog op zondagavond de droger weer aan de praat gekregen.
Info

Ik wil graag even op dit topic inhaken aangezien ik ook in het bezit ben van eenzelfde machine met een defect.

Machine: AEG Lavatherm 59800.
Probleem: was wordt niet droog en er komt ook geen water in het reservoir terecht.
Het gehele droogprogramma lijkt te worden doorlopen, echter blijft hij maar doorgaan met drogen doordat de timer op de laatste 5 minuten blijft hangen.

Wat heb ik reeds geprobeerd:
- alle filters gereinigd- slangetje richting reservoir gecontroleerd op blokkades
- hele machine goed gestofzuigd van binnen- condensator schoon gemaakt (zo goed als mogelijk met tandenborstel en sateprikker)
- ventilator achterop gecontroleerd en deze draait goed
- foutcode uitlezen dmv aanwijzingen die HarryO hierboven heeft gegeven (start/pause icm wol danwel zijde), maar hier kwam geen foutmelding uit

Nu ben ik wel handig in sleutelen, maar van droger troubleshooting heb ik nog weinig kaas gegeten.
Dus wie kan mij adviseren of suggesties doen waar mijn droger probleem verder nog aan zou kunnen liggen?

In hoopvolle afwachting van jullie reacties.

MVG Rikkert
Gesloten