Miele wasdroger T8403c droogt niet goed

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
DKS
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2021, 11:58

Ik heb een oudere condensdroger van Miele : T8403c

Na max een half uur geeft de machine aan dat de was droog is.
Het programma is dan "klaar" en er gaat een piepje.

Ik heb al eea opgezocht: en het zou wel eens de aarde of koolborstels kunnen zijn.

De machine wordt wel warm, dus verwarmingselement is het niet.

Wat heb ik al gedaan?
Trommel van binnen ontvet, alle filters gereinigd.

Nu moet de machine maar open. De koolborstel schijnen aan de bovenkant te zitten.
Vraag is nu concreet: waar kan ik als eerste beginnen: reinigen van koolborstels aan de bovenzijde, licht opschuren?

Bij aardprobleem: waar zou ik dan als eerste naar kunnen kijken?

Ik ben best handig, maar geen witgoed monteur. ;)

alvast dank!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Jouw machine is best overzichtelijk wat dat betreft.

De meting gebeurt tussen rib en trommel en die zijn verbonden met twee banden die rondom de trommel liggen.
Op deze twee banden hangen twee borstels die het signaal doorgeven aan de electronica.
Een veel voorkomend verschijnsel is bij deze machine, dat er elke omwenteling een tik te horen is.
Dan is de borstel te kort geworden en raakt de borstelhouder de las van de band, die om de trommel ligt en wip de borstel op.

Mocht de borstel niet te kort zijn, dan is de baan waarschijnlijk vies en isoleert het signaal min of meer, waardoor de machine te vroeg aangeeft dat het wasgoed droog is.
Het is vrij simpel op te lossen.
Alleen het deksel moet eraf.
Aan zijkant voor, plastic kapjes loswippen, twee schroeven losdraaien, die er waarschijnlijk niet uitgedraaid hoeven te worden. Alleen een aantal slagen losdraaien en dan de vergrendeling naar binnen drukken.
Ik ben echter niet zeker van of dit bij alle modellen zo is.
Dan moeten de schroeven er helemaal uit.

Naar achteren schuiven en liften.
Rechtsvoor zit de borstelhouder.
De band schoonmaken met wasbenzine en eventueel reinigen met een pannensponsje en met een ohmmeter meten of je goed contact heb van borsteldraadje naar de band.
Met een paperclip een kortsluiting maken tussen de geïsoleerde band en de trommel
De trommel met de hand draaien en meten op beide borstels of de verbinding ongeveer nul ohm blijft.
Uiteraard na de meting weer verwijderen.
De onderdelen zijn in verschillende uitvoeringen te koop.
Je kunt losse borstels kopen, maar ook een complete revisie set.

Lawaai Miele trommel droger T7950WP Koolborstels
Zie dit filmpje van een wat nieuwer model.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DKS
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2021, 11:58

Top! dank voor je snelle reactie.
Ik ga er deze week me aan de slag en laat je het resultaat weten
DKS
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2021, 11:58

Update droger.
met beschrijving: er zal vast nog iemand zijn met hetzelfde probleem.

Ik heb alleen de borstels gekocht: setje was 11 euro, borstels met houder compleet was bijna 80 euro...

Droger geopend, schroeven er geheel uit draaien: (torx 20), ad achterzijde zitten 2 kunststof clips, deze ook losschroeven.
Bovenblad eraf halen. Je ziet de borstel nu al zitten> voorzichtig loshalen:

Aan het einde van de houder zit een T stukje dat geklikt zit. Hier zitten de borstels ook aan. Draden doorknippen en het dwarsstukje los maken.
In de borstelhouder zit een plastic lipje. Met het schroefdraad voorzichtig naar de smalle kant draaien; nu kun je de borstels verwijderen.

Nieuwe borstels terugplaatsen. T stukje weer terug klikken. Nu de draadjes van de koolborstels solderen aan de losgeknipte draadjes.
Klaar!

Je ziet nu dat de baan waarop de borstel loopt zwart zijn. Met een schuursponsje met wasbenzine de banen reinigen.

Na afloop even doormeten: baan 1 was bij mij 1,6 ohm, baan 2 was 2,3 ohm.

Machine loopt weer, maar nog niet 100% droog. ik denk zelf dat de borstels wat moeten inslijten.

Anyway: mijn oude Miele droogt weer. Dank Lampje, ik zal de bierpot ook even spekken!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is mooi om te horen, daar doen we het voor.
Bedankt voor jouw terug koppeling.
Die paar ohm zou ik me niet druk over maken, want staat niet in relatie tot de ohmse waarde van droog- of nagenoeg droog wasgoed, wat in de kilo-ohms zit.
Als je in je gebruiksaanwijzing op pagina 42 kijkt, dan zie je daar de methode om het restvocht in te stellen.

En over het bier, dank je wel,
we zullen het met plezier soldaat maken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten