AEG T76485AH foutcode E63

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
SV8
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2021, 18:56

Beste,

De droger warmt op (achterkant van het paneel, ook al zit daar denk ik geen verwarmingselement?), maar stopt een bepaald moment.

De algemene foutcode E60 komt erop.

Als je de analyse laat lopen (start + tijd) dan komt er E63 op.

De filter zijn reeds gesopt.
De foutcode gereset.
De droger heeft daarna een paar keer goed gewerkt en nu wederom zelfde foutcode E63.

In bijlage de foto van de zijkant.

De clixon waarvan sprake in een andere topic, heb ik niet kunnen terugvinden...

Weet iemand raad?

Met dank!
Stefaan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Stefaan,
Ik denk dat het tijd is voor de grote schoonmaak
Zet als eerste de filters eens een nacht in een schoonmaakazijn badje.
Dan met een groot lyonpenseel of kwast en een stofzuiger alles eens heel goed schoonzuigen.
Koop een z.g. kattenstaart en rag daar de kanalen eens mee door.
Haal ook eens de achterkap van de ventilator los en maak hem met kwast en stofzuiger goed schoon en kijk ook eens achter de waaier.
Kijk of er obstructies zoals een kindersok ergens in de kanalen zit.
En dan de condensor, die zit meestal vol vette pluizen.
Want E63 betekent dat de machine zijn warmte niet kwijt kan. En te heet wordt.

Lees daarvoor deze artikelen maar eens door.
Spoelen, Hulpstuk leegzuigen sump voor natzuiger
Spoelen, natzuiger voor waterafvoer
Spoelset schoonmaken condensor

Jouw machine heeft geen verwarmingselement, maar een warmtepomp die lijkt veel op een koelkastcompressor.
Een clixon zal je niet vinden, het zijn de NTC sensoren die de temperatuur meten.
Er zit er minstens een NTC op de heet gasleiding, vaak zit de tweede op de verbinding tussen de condensor en de verdamper van de warmtewisselaar
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SV8
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2021, 18:56

Beste,

Kan ik de condensator eruit halen? Want idd die kan wel eens een sopje gebruiken...

Soms een filmpje van? Of tips?

Mvg
Stefaan
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Alles kan los, maar simpel is het niet.
Dan moet de hele machine uit elkaar. En een groot deel, het gesloten koelsysteem mag niet uit elkaar en moeten aan elkaar blijven zitten. De verdamper, de condensor en de compressor mogen niet ontkoppeld worden.

Probeer het gewoon te bereiken door de condensor te spoelen met een heet waterslang en een natzuiger in de pompruimte, dan haal je het grootste probleem weg, want de meeste pluizen blijven voorin steken.

Ik heb zo gauw geen filmpje van een AEG machine in mijn archief kunnen vinden, wel een Bosch, dan krijg je een indruk hoe complex of het is.

Bosch Siemens Afvoersysteem warmtepompdroger grondig schoonmaken WTW86560NL/05 geeft aan niveau indicatie water container/ tank. Flimpje laat zien hoe je droger kunt demonteren en schoonmaken.

Oud type warmtepompdroger schoonspuiten op Duits forum
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SV8
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2021, 18:56

Ik zal het meeste vuil er met een rag / naald aan de voorkant eruit uithalen. (ik heb geen natzuiger)

U spreekt van kanalen waar iets in kan zitten? Heeft u daar een voorbeeld van. Ik kan me niet zo goed inbeelden waar die kanalen zitten. Je hebt vooraan de filters en achteraan een grote ronde plaat met gaten.

Ik weet dat er ook machines met een condensor bestaan die zich elke keer met water spoelen. Is dat een betere koop voor een volgende aankoop? Of hebben die dan weer andere mankementen?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Gewoon de wegen volgen van de filters naar de warmtewisselaars en de kanalen van ventilatoren naar de trommel.
Als je wilt sleutelen, dan zal je moeten investeren in gereedschap.
Want zonder gereedschap gaat er natuurlijk niets.

Nou, die machines geven nog meer problemen, omdat dit toch niet zo werkt, alsdat de fabrikant het bedacht heeft
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SV8
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2021, 18:56

Beste,

Ik ben aan het verbouwen dus goed werkend gereedschap daar begint het allemaal mee.

Poetsgerief (hoge druk / natzuiger) da heb ik nog niet. Msch een kerstcadeau ;)

Bedankt van de gewaardeerde en snelle hulp!

Stefaan
Gesloten