Samsung SDC1H709 condensdroger reservoir vol

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Plaats reactie
DTN
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 dec 2021, 19:31

Hallo,

Ik heb een probleem met mn samsung sdc1h709 droger,
Na een paar minuten stopt het programma en gaat het reservoir vol lampje aan.
Condensator, pluizenfilter en en achter het klepje in de ruimte van de condensator al goed schoongemaakt.
De zijkanten en achterkant lijkt een geheel te zijn.
Hoe kan ik bij de pomp komen zonder alles t hoeven demonteren?
Of een andere manier om dit op te lossen.

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Gr Mike
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

we hebben geen tekeningen van samsung.
Mogen we een paar foto's van de achterkant zien?
Ik denk namelijk dat de vlotter vastzit.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
DTN
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 dec 2021, 19:31

Bedankt voor je reactie, dat vermoeden had ik al of troep in de pomp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Achter het vierkante luikje zit waarschijnlijk de pomp en vlotter.

Vaak zijn deze compartimenten vol met vette vieze pluis en verstoppen de doorstroming van de pomp.

Net zoals Bennie zegt er zijn nergens tekeningen van te vinden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DTN
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 dec 2021, 19:31

Ik heb met veel moeite het losgekregen maar het ziet er niet vies of versleten uit.
Graag advies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DTN
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 dec 2021, 19:31

De binnenkant van het pompje...
Hoort de schoep zo stroef te draaien? Draait wel maar met weerstand op een bepaald punt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Mooi dat je de pomp gevonden hebt.
Je ziet, dat er twee slangen naar de pompkamer komen.
De pers van de pomp, die het condenswater wegpompt naar de container of als je hem hebt gewijzigd naar het riool, daar naar toe.
En de andere is de overstort vanaf de container, die het water dat overloopt terugvoert naar de pompkamer.
Het alarm van container legen komt niet van een vlotter in de container, want die is er niet.
De vlotter met zijn reedcontact geeft een seintje aan de electronica ,dat het niveau hoog staat.
De electronica geeft het commando aan de pomp.
Deze gaat pompen en de vlotter zal weer zakken.
Als de container vol zou zijn, dan stort hij over en komt het water weer terug bij de pomp en zal het niveau dus niet zakken.

En dat wordt bewaakt. Als het niveau niet binnen 30 seconden gezakt is, dan wordt de droger afgeschakeld en gaat in storing.
Dit gebeurt dus ook, als de persslang van de pomp verstopt is, of de vlotter vastzit vanwege troep.
Dus loopt de slang eens na of hij ergens geknikt is of verstopt door vuil.
Want als de pomp zijn water niet kwijt kan zal het niveau ook niet zakken. Dit gebeurt natuurlijk ook als de pomp om welke reden dan ook niet loopt

Dat de pomp niet soepel loopt, is normaal.

Heb je de pomp gecontroleerd of hij loopt en/of hij wel spanning krijgt?

Dit zijn magneetpompen met permanente magneten in de rotor en die trekken zich aan naar de blikpakketten van de statorspoelen. En liggen over het algemeen ( bij 4 polig) op 90 graden.
Dus als je op de waaier drukt, moet je de magneet van de aantrekking van het ijzerpakket trekken en wordt hij aangetrokken door het volgende pakket.
En dat geeft dat schokkerig effect. En ja daarmee kun je niet beoordelen of de pomp soepel loopt.

Dat zou je eventueel kun testen door de ruimte te vullen met water en er een vreemde voeding met een speciaal snoer op te zetten.

Vreemde voeding RA.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DTN
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 dec 2021, 19:31

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik heb de pomp getest en die werkt, de slangen van binnen schoongemaakt en alles weer gemonteerd.
Hij heeft een half uur gedraaid en gaf toen weer de melding reservoir vol, daarna weer binnen 2 min.
Er zat van dat half uur drogen een beetje water in het reservoir dus dan mag ik aannemen dat de pomp stroom krijgt.
Iemand nog suggesties?
Alvast bedankt

Gr Mike
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Zet eens een proef(gloei)lamp op de aansluiting van de pomp,
Haal de container er eens uit en giet eens een krappe liter water in de ruimte.
Dan moet de pomp het water rond gaan pompen en na een bepaalde tijd in storing gaan.
Maar dan weet je wel of de pomp presteert en de vlotter schakelt.
Je kunt ook halverwege de container er in schuiven zodat de sump leeg wordt gezogen en niet meer retour gaat en de pomp stopt
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Plaats reactie