AEG T5127AC storing op 60Hz bij 220 V

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
VRF
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:40

Beste, wij zijn verhuisd naar een land met 220V en 60Hz. Na het aansluiten op de stroom geeft het pauze knopje een foutmelding en de machine gaat niet draaien. Het oranje lampje knippert 11 keer gevolgd door een rood knipper. Dan herhaalt zich de sequentie weer.
Ik heb hiervan een video.
Type TC09H5OHW, product nummer 91609722901 Serienummer 54896623

Enig idee wat er aan de hand is?

Freek
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wat knippert er 11 maal oranje en 1 maal rood?
Of bedoel je wat anders.
Want dit kan ik niet thuisbrengen.

Als je naar het machineplaatje kijkt dan staat er op voor welke spanning de machine geschikt is.
En daarbij geldt dat er wel degelijk een groot verschil is tussen 50 en 60 Hz.
De electronica en de motoren zullen niet optimaal presteren.
Want de motor zal in principe sneller willen lopen, omdat de frequentie 20% hoger is.
Maar de vraag is of hij dat haalt, omdat de wisselstroomweerstand dat ook wordt.
En het vermogen van een wisselstroommotor een kwadratische functie is van de stroom.
En het vermogen dus ook kwadratisch afneemt.

Helaas zie ik van de video niets terug.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
VRF
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:40

Video kan ik niet uploaden daar het Max 1 Mb is helaas. Het lampje direct boven start/pauze knop knippert
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik kan de knippercode niet herleiden tot een bruikbare aanwijzing want 11 maal knipperen staat nergens in een foutcode lijst.
Wel vindt ik de fout EHO als je een machine met display zou hebben.

En die bewaakt de spanning of die wel 230 V 50 Hz zou zijn.
Dus ik denk dat we het toch in die richting het probleem moeten zoeken.

Bekijk dit filmpje maar eens, misschien dat je dit kan helpen.

Diagnostische mode en reset foutgeheugen How to repair Paul


Dit zegt AEG:

DROGER GEEFT FOUTMELDING EH0 OF EHO OP HET DISPLAY WEER
Laatst bijgewerkt 17-3-2020 15:11
PROBLEEM
Droger geeft foutmelding EH0 of EHO op het display weer, dit duidt op een spanningsprobleem.
HEEFT BETREKKING OP
Droger
OPLOSSING
Controleer of het apparaat op een huisinstallatie is aangesloten.
Controleer of het apparaat op een stroomvoorziening is aangesloten van 230 Volt / 50 Hz.
Controleer of een ander apparaat wel op het stopcontact werkt.
Neem contact op met onze servicedienst voor een afspraak.
Wanneer de bovenstaande suggesties het probleem niet hebben opgelost, adviseren wij een bezoek van een technicus aan te vragen.

OORZAAK
Wanneer een droger bijvoorbeeld op een generator is aangesloten, kan de melding EH0 op het display worden weergegeven.
Wanneer een droger niet is aangesloten op een stroomvoorziening van 230 V / 50 Hz (in Europa) , kan de foutmelding EH0 op het display worden gegeven.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten