AEG LAVATHERM 55840 is helemaal dood

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

Hallo,

Mijn AEG Lavatherm 55840 wasdroger van 4 jaar oud is defect en doet helemaal niets meer.
Altijd perfect gedaan, en opeens gaat hij niet meer aan/uit.
Nu heb ik de printplaat al uit de droger gehaald en stiekem wat meegelezen hier op het forum.

Graag wil ik jullie advies!Ik zie dat er een scheurtje zit in weerstand R76 en ik meet daar dan ook geen spanning door.
Nu wil ik dit onderdeel vervangen, maar wat voor soort weerstand moet dit zijn?

Daarnaast ben ik benieuwd of jullie kunnen zien/uit ervaring weten of er nu ook andere onderdelen stuk zijn?

Ik hoor graag van jullie, alvast super bedankt!

Groet,Maarten
Info

Dit probleem heb ik ook gehad, machine deed helemaal niks meer.
Je zou het zelf wellicht zelf kunnen repareren.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om hem op te sturen naar youfixit.eu.

Binnen 2 dagen had ik de module gerepareerd terug voor zo'n 56 euro.
Verder geven zij een jaar garantie op de elektronica.
Dit is de link: http://www.youfixit.eu/nl/Electrolux_AE ... roger.htm
Succes!
Info


dag maarten, bij aeg is bij wat ik tot nu toe heb meegemaakt alleen de lnk304gn en de weerstand defectde weerstand zal 47 ohm zijn maar wil je het zeker weten dan moet je de weerstand even aan 1 kant losknippen de tekst zal wel aan de onderkant staan.deze kan je het beste vervangen door een 100 ohm brandveilige weerstand om dit probleem in de toekomst te voorkomen
Info


Dank voor je antwoord bennie.Klopt het dat ik aan onderstaande onderdelen voldoende moet hebben:- http://www.maakmijnwitgoed.nl/ic/11-lnk ... results=1- http://www.maakmijnwitgoed.nl/veilighei ... hm.htmlDan ga ik die bestellen! Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden tijdens het vervangen?
Info


klopt die 2 moet je hebben, er staat op die site ook een handleiding hoe je het moet vervangen.gebruik geen lomp gereedschap anders trek het koperspoor van de print af als je pech hebtop maakmijnwitgoed.nl kun je zo'n klein kniptangetje meebestellenals je met de lnk304 gaat solderen laat dat component niet te warm worden , dus voorzichtig solderen en niet langer verhitten dan nodig issucces
Info


Mocht het nou niet gelukt zijn, check dan ook even goed de beide inductors (R78, rechts op foto "voor_2"). Soms zit er op één of beiden een bobbeltje pur achtige troep aan, dan is die ook stuk ...
Info


Super bedankt bennie! Twee onderdeeltje vervangen en hij draait weer! Bedankt voor het advies!
Info


graag gedaan
Info


En de volgende met een opeens dode wasdroger. AEG Lavatherm 59850De droger moest nog 10 minuten voordat ie klaar was en toen ik weer keek was ie helemaal dood.Ik had al het een en ander gelezen hier wat er kapot kan zijn, maar aan de weerstandjes en diodes op de printplaat is niks te zien. (en dat was nog een hele klus trouwens, om die printplaat los te krijgen  )Ik heb er nog wat foto`s bij geplaatst in de hoop dat jullie misschien iets kunnen zien wat mij niet op valt.Hoop dat jullie mij kunnen helpen  Grtz Michael
Info


nog een foto (was te groot voor 1 bericht)
Info


laatste foto
Info


Soms is er ook geen schade te zien. Of het is heel klein Meet weerstand r76 is Door met een multimeterNormaal is deze ongeveer  47 ohm en bekijk de lnk304gn is heel goed of er smelt plekjes op zitten
Info


Soms ook R25 (33 Ohm op je foto). Check die en R76 op scheurtjes en barstjes. Als de LNK304 stuk is, in ieder geval ook R76 vervangen door één maatje zwaarder (zie hier). Alleen als R25 ook beschadigd is, die ook gelijk vervangend (en die zou ik ook één stapje zwaarder doen in dat geval).Check daarnaast de inductors (L1 en L2). Als hier pur achtige zooi uit komt, zijn ze ook stuk en moet je die ook vervangen.Tot slot; Het IC-tje is eenvoudig lost te knippen, zodat je daarna makkelijker de restjes kan lossolderen, maar gebruik daar wel goed gereedschap voor. Je zal niet de eerste zijn die met bijv. een nijptang de printbanen lostrekt ;-) Heb je geen klein kniptangetje o.i.d., dan adviseer ik je zo'n soort tangetje te bestellen: klik!. Die zijn daar precies voor bedoeld!
Gesloten