Wasdroger wordt niet meer warm en stopt na +- 20 seconde

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
LMK
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2021, 22:34

Hallo allemaal,

Mijn droger werd eerst wel warm, maar draaide niet daarom heb ik de v snaar gecheckt en die bleek kapot te zijn. Ik heb deze vervangen en vervolgens ben ik gaan test draaien zonder de zijkanten er op, het verwarmingselement begon na 15 seconde draaien te roken en er ontstond zelfs een kleine vlam. Ik heb het element afgespoeld omdat er veel stof op zat, vervolgens 3 uur laten drogen maar hij rookte nog steeds. Na nog drie keer proberen stopte het verwarmingselement er helemaal mee en duurde elk programma niet langer dan 20 seconden.

Weet iemand misschien wat ik kan doen?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Mazzel, dat je me dat nog schrijven kunt.
Door alles wat je vertelt, lijkt het me beter dat je er iemand bij haalt, die verstand van zaken heeft.
Want er spelen twee belangrijke zaken.
1. Stof is explosief
2. Water en elektra gaan niet samen.

Door proef te draaien met een geopende machine verstoor je luchtdoorstroming in de machine, waardoor het element niet door de lucht gekoeld werd en het stof dat zich in het element opgehoopt heeft, tot een stofexplosie had kunnen leiden.
Stof verwijderen uit een machine doe je met een stofzuiger, in samenwerking met een kwast of kattenstaart. Waarbij de stekker er uit moet liggen.

Een open elektrisch element afspoelen, en dan denken dat die na 3 uur droog is.
In alle hoekjes en gaatjes zit het vocht nog en kraanwater geleid zeer goed en zullen er behoorlijke stromen gelopen hebben.
Het zou best eens kunnen zijn ,dat er brandsporen door het element zijn, die je niet kunt zien.
Dat is koolstof en is blijvend geleidend. Dus hoogstwaarschijnlijk is je element total loss.
Dus ga er maar vanuit, dat je, die compleet met de beveiligingen, moet vervangen.
En laat het doen, door iemand die verstand van zaken heeft.
Als je wilt proefdraaien met de motor, om te kijken of de riem goed draait, dan moet het element elektrisch afgekoppeld zijn.

Lees dit artikel maar eens: Brandgevaar wasdrogers, waarom het zo snel gaat
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten