Zanker KE 2092 storing relais?

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
NLS2
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2021, 18:35

Hallo,

Ik heb een Zanker wasdroger die de laatste tijd vaak ‘in storing’ schiet, ik heb hier op dit forum wel al wat info gevonden over hoe de code uit te lezen maar weet niet wat ik nu precies met de uitkomst moet doen. Na enige tijd stopt hij met drogen en knippert uiteindelijk het lampje ‘einde’. Als ik start/pauze en lage temperatuur indruk knipperen eerst start/pauze en einde samen waarna nog 4 x einde knippert, steeds vergezeld van een pieptoon. Dit stopt en gebeurt vervolgens opnieuw.
Het betreft een Zanker KE 2092 droger. Uit een vorig onderwerp meende ik te lezen dat dit iets met het motor of aandrijfrelais te maken had. Waar kan ik dit vinden? Hoe ziet dit uit? Moet ik alleen nakijken of ik het opnieuw dien vast te solderen of moet ik het vervangen? Indien vervangen, waar haal ik zoiets vandaan?

Alvast bedankt,

Niels.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Graag een foto van het machineplaatje.

Als eerste algemene opmerking.
Een losgebrand relais heeft een oorzaak.
En het lossolderen is een gevolg.
Dan probeer je het gevolg op te lossen en neemt de oorzaak niet weg.
Hoewel er op de fora veel van dit soort oplossingen aangedragen worden.
Zijn dit zijn zeer slechte adviezen.
Ja natuurlijk, hij doet het weer, maar voor hoe lang?

Relais (verbrand) vervangen, open slijpen voor onderzoek oorzaak


Slechte relais zijn vaak de oorzaak van een woningbrand.
Dat moet je niet willen want de relais kosten maar weinig
Voor het los kunnen kopen heeft dit forum een kleine webshop ingericht waar je deze zaken allemaal los kunt kopen en is het bereikbaar voor de particulier en hoef je ook geen doos van 100 stuks te kopen.

Onderdelen Ik maak mijn witgoed zelf
En vergeet even niet dat als je de zaak toch open hebt liggen, is het eenvoudiger om ze dan allemaal maar in een keer te vervangen. Want vaak hebben ze de dezelfde slijtageprocessen achter de rug, maar is het probleem nog niet zichtbaar.
Heb je ook maar eenmaal verzendkosten, want anders ben je binnen de kortste tijd, weer de Sjaak.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
NLS2
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2021, 18:35

Beste Lampje,
Hartelijk dank voor je duidelijke reactie. Helaas ben ik nog niet zover gekomen om daadwerkelijk de printplaat los te halen en de relays te verwijderen. Druk druk druk zullen we maar zeggen.... Ik wil een dezer dagen hier aan gaan beginnen en zal dan kijken dat ik de juiste onderdelen bestel. Als hij weer 'draait' laat ik dit ook weten!

Nogmaals dank en excuus voor de late reactie...
Groet,

Niels.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, Niels dat begrijp ik.

Maar eerst voordat je in het wilde begint het probleem wat duidelijker te krijgen.

Maak eens een foto van je frontje en wijs aan wat de foutcode exact signaleert.
Want het is nog geen gelopen race, het kan totaal wat anders zijn.
Dus eerst de analyse en dan pas wat doen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
NLS2
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2021, 18:35

Beste lampje,

Bedankt weer voor je reactie. Ik heb ondertussen de printplaat er wel uit liggen, ik was hier aan begonnen voor ik jouw bericht had gelezen... :oops:
Ik heb foto's gemaakt van de droger, het front, typeplaatje, printplaat, relais. Ik probeer ze hier bij te voegen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat het gelukt is. Wat de droger concreet doet is het programma niet afmaken en een aantal keren piepen. De droger dient dan opnieuw aangezet te worden. Ik heb op de knoppen 'start/pauze' en 'lage temperatuur' gedrukt en toen piepte hij een keer waarbij de lampjes 'start/pauze' en 'einde' een keer samen knipperden, vervolgens knipperde alleen 4 x het lampje 'einde', vergezeld met piepen. In totaal 5 piepen dus. Dit doet hij twee keer met een korte tussenpauze.
Het betreft een Zanker KE 2092, Type P542265. Ik heb naar de relais gekeken, dit zijn 10A, 125V relais, deze kan ik niet terugvinden in de webshop die je hebt aangeraden. Ik zie overigens ook geen 'schroeiplekken' aan de achterkant van de printplaat of de gesoldeerde pinnetjes. Alhoewel ik bij nadere inspectie naast een relais toch iets aparts zie. Ik zal daar ook een foto van bijvoegen.
NLS2
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2021, 18:35

Hierbij de wat duidelijkere foto's van wat ik denk dat toch niet goed is, ik zie een verkleuring op het tin en ook lijkt het alsof op een plek iets 'gesmolten' is, het glimt daar anders dan op de rest van de printplaat.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Beste Niels,

Ik heb de foto's bekeken en ben me rot geschrokken van de kwaliteit van het soldeerwerk. Ik ben begonnen cirkeltjes te tekenen bij de slechte plekken, maar dit is onbegonnen werk.
Er is veel te veel soldeer gebruikt, dat ook nog eens slecht gevloeid is. Allemaal oorzaak van slechte verbindingen.
Daarbij heb ik heel veel haarscheuren in verbindingen gezien.
En omdat het van een foto met deze resolutie niet goed te zien is, denk ik dat er nog veel meer ellende op de print zit.

Ik kan je maar een ding aanraden, laat de print helemaal opnieuw doorsolderen door iemand die gewend is om in dit soort omgevingen te solderen.
Want dit is echt bagger.
Ik zal je de foto's niet terugsturen, want ik ben bang dat ik er nog heel wat slechte verbindingen over het hoofd zie.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

IMG-6116 slecht cu.jpg
Als ik alleen naar dit stukje rondom een relais kijk, dan zie ik overal haarscheuren in de solderingen en een las, die te veel tin heeft, een bolletje is, en geen goede verbinding heeft met het spoor op de print.
Dat is ook te zien aan het hittespoor, rondom de verbinding.

Om deze print nog te redden, raad ik je aan om deze Soldeerfluxpasta te bestellen en als je die nog niet hebt een tinafzuiger en wat desoldeerlitzedraad.
De overdadige tin moet weggezogen worden, de corrosie moet weggewerkt worden met de flux.

Dus, zoals ik het nu kan overzien, moet je alle verbindingen die wat grover zijn ,dan de smd componenten voor de zekerheid ruim insmeren met flux en dan opnieuw doorsolderen.
Je zult dan zien, dat je geen bolletjes meer krijgt, maar punt kegeltjes en die hebben wel goed contact, want de tin is ook capillair in het gat gezogen.
De relais zou ik allemaal vervangen, die kosten haast niets en aan de solderingen te zien, geven zij ook al hitte af en solderen zich zelf al los.
Ik weet niet hoe jouw soldeervaardigheden zijn, maar is dit filmpje de moeite waard om te kijken. Soldeerles op print Universiteit Manchester

Gebruik deze machine niet meer, want hij is uiterst brandgevaarlijk in deze conditie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
NLS2
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2021, 18:35

Beste Lampje, bedankt voor je reactie en moeite. Wel een heftig bericht... Ik schrik er wel van.
Ik heb een vraag over de relais, ik kan deze specifieke niet terugvinden in de webshop van 'ikmaakmijnwitgoed', degenen op mijn printplaat zijn 10A 125V, in de webshop staan de 10A/250V, kan ik die daarvoor gebruiken?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dit is de datasheet van jouw relais, daarin staat dat het relais zowel bij 125 als 230 volt 10 A kan schakelen.
Kijk ook maar mee in de datasheet:
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... 1-12V.html

Voor zover ik me weet te herinneren zitten de relais boven de specificaties, die er gemiddeld in witgoed zitten.
Want het zijn standaard relais die door meerdere fabrikanten gemaakt worden.
Als een relais geschikt is voor 230 V, dan is hij zeker geschikt om 125 volt te schakelen, andersom dus niet.
Maar in de datasheet staan ze beiden genoemd in dezelfde kolom met beiden een stroom van 10 A. voor zowel 125 als 230 volt.

Christaan van de webshop heeft samen met de groothandel uitgepuzzeld, dat dit de beste vervanger was.
Want het is onmogelijk om van elk merk een doos vol in voorraad te houden.
Zeker omdat het voor ons een hobby is, en een service aan de forumleden, omdat de onderdelen vaak slechts in dozen van zoveel stuks verkocht worden.
En vaak ook niet aan particulieren.

Of je moet zelf in China willen bestellen, staat je spul wel weken lang stil.

Ik moet alleen even zeker stellen dat de pen afstanden en de maatvoering verder ook het zelfde is , want ik kom dit relais ook pas voor de eerste keer tegen.

Het is, qua specificaties, niets bijzonders.
Dus ik ga ervan uit, dat de maatvoering ook OK is, maar moet dat even controleren.

Edit:
Heb het intussen gecontroleerd, je kunt ze gewoon bestellen, deze relais zijn op vele punten beter, als die op jouw print zitten en de maatvoering is exact hetzelfde.

Ik sluit ook nog even een filmpje bij, dat laat zien, hoe mooi of het solderen met deze flux gaat, die ik je aanraadde.
Dit is geweldig spul, ook weer een keuze, die we hebben gemaakt na er een aantal verschillende besteld te hebben in China.

LNK/TNY Solderen - de techniek van slepend solderen bij vervanging van LNK/TNY verschil in schone en niet schone printsporen
Na het solderen kun je de restanten gewoon met een kastje met alcohol weg soppen

Veel succes.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
NLS2
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2021, 18:35

Beste Lampje,

Ik heb de relais losgesoldeerd en 'open' gemaakt, op bijgevoegde foto zie je de binnenkant, twee van de drie lijken wat verkleurd te zijn bij het contactpunt. Ik neem aan dat dit de oorzaak kan/zal zijn van de storing.
Afbeelding

Zijn de volgende relais de juiste vervangingen: https://www.maakmijnwitgoed.nl/overige- ... a250v.html ? Of moet ik anderen uit de webshop hebben?


Alweer bedankt!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

De relais zijn duidelijk slecht, maar of dat alleen de oorzaak is kan ik vanaf mijn PC niet beoordelen, want de soldeertoestand van jouw print is ook zeer slecht.
Het is dus EN-EN
Je had twee linken neergezet, waarvan ik er een verwijderd heb, want dat was al duidelijk niet de juiste, omdat die geen 12 maar 9 volt was.
Door een storing in mijn laptop kom ik op het ogenblik niet op de site van ik maak mijn witgoed. Dus kan de link niet controleren.
Maar op de site staan ook de afmetingen genoemd, je moet de vierkante hebben van 12 volt.
Dit is een standaard afmeting in witgoed.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
NLS2
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2021, 18:35

Beste Lampje,

Hij draait weer! Enige wat hij nu niet doet (maar ik heb diverse knoppen in zitten drukken...) is 'piepen' als het programma start of stopt. In ieder geval bedankt voor je tips/advies en ongetwijfeld ook geduld!
Relais zijn gisteren binnengekomen en heb ze meteen op de print gesoldeerd. Vond zelf dat ik het netjes gedaan had, in ieder geval genoeg flux gebruikt.

Groet,

Niels.
NLS2
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2021, 18:35

Oh ja, donatie komt eraan!
NLS2
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2021, 18:35

Fijne feestdagen en proost!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja dank je wel Niels.
De zoemer zet je weer aan door de knop "zoemer uit" nogmaals te drukken, zie blz. 8 van je gebruiksaanwijzing.

Ik ben blij om te horen dat het gelukt is om jouw apparaat weer aan de praat te krijgen.
En natuurlijk ook fijne feestdagen van mij toegewenst.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten