AEG T76485IH2 Lavatherm : Lucht verwarmt niet meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
TDR
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2020, 12:56

AEG Lavatherm PROTEX Plus, Sensidry (Toestel aangekocht in 2014)
Lavatherm 76485IH2 droger
Model : T76485IH2
Type : TC12H6MHP
Prod No: 916 097 292/00
Ser. No. 40599317

Printplaat: AEG T59850

De afgelopen 2 maanden merkten we een intermitterend probleem :
Soms was op het einde van het droogprogramma de droger volledig uitgeschakeld en de was was helemaal niet droog. Regelmatig moeten we heel wat tijd bijzetten om de was droog te krijgen.
Andere keren verliep alles normaal met goed droogresultaat.

Sinds afgelopen weekend blijft de was kletsnat en merk ik dat de drooglucht helemaal NIET meer opwarmt.
Ik heb het toestel geopend, maar vind niet direct de verwarmingsweerstand. Volgende vragen komen op :
- Waar zit de weerstand gemonteerd ? En hoe kom ik erbij ?
- Waar kan ik controleren of die wel degelijk wordt aangestuurd? Vermoedelijk vanuit de centrale print-plaat
Kan ik daar bij het vertrek van de kabels meten of er spanning wordt gegeven aan de weerstand ?
- Hoe krijg ik deze machine juist in Test-Modus om de verwarmingsweerstand aan te sturen ?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Tom,
Jij hebt geen wasdroger met een verwarmingselement, maar met een warmtepomp. Een soort van koelkastcompressor
Welk type heb je nu? want je noemt ook de AEG T59850 dat is een wat ouder type met een grotere compressor
Als de machine niet warm meer wordt dan kan dat twee oorzaken hebben de compressor draait niet, omdat of de startcondensator of de beveiliging het niet meer doet.
Of de compressor draait wel maar heeft geen of te weinig koelmiddel.
Ik denk in eerste instantie dat er een relais op de print defect is.
Omdat ik niet van beide types een schema heb, lijkt het mij het simpelst om de bovenkap er af te halen en de bedrading vanaf de compressor te volgen naar de printkaart. Je zou ook de rechterzijwand er af kunnen halen en een proeflamp op de compressor aansluiting te plaatsen.
Het meten aan de pluggen kun je het makkelijkst doen met spelden.
Testspeld 4.jpg
Dit is de compressor die de warmte voor de verdamper en de koeling van de condensor verzorgt.
Schema asynchrone motor compressor NL.png
Een filmpje wat je in de goede richting van de testmode kan helpen.Diagnostische mode en reset foutgeheugen How to repair Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TDR
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2020, 12:56

Lampje, ik heb de compressor gevonden, exact het model dat jij beschrijft.

Ik heb volgende test gedaan :
- Kappen gedemonteerd om metingen te kunnen doen.
- Droger gestart op tijd programma : Compressor draait NIET, geen spanning gemeten op de plug die naar de compressor leiden
- Plug afgekoppeld van printplaat, en zelf 230 Vac op de compressor gezet : Compressor draait
Daarom denk ik dat er een probleem is met het relais, maar welk relais is dat precies ?
Welk relais schakelt de compressor ?
Waar kan ik dat kopen ?

In bijlage heb ik een pdf-bestand met meer informatie :
- Kenplaatje van de droger (foto)
- Label op omhulsel van de stuur printplaat (2 x foto)
- Stekker voor plug met aansluiting naar de compressor (foto)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Beste Tom,
dit is het onderdeel de print.
Het is de print aan de zijkant.
Helaas is deze print niet meer leverbaar.

GECONFIGUREERDE MODULE,EDR1283
973916097292007

Dit type compressor is zo zuinig omdat hij in toeren geregeld wordt vanuit de print
De sturing is een aantal vermogens transistoren, dus geen relais.

Helaas heb ik geen gegevens van deze kaart.
En zou je willen adviseren deze te laten repareren bij een van de kleine bedrijfjes
Printplaat laten repareren ...
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TDR
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2020, 12:56

Bedankt Lampje voor uw support, maar wij overwegen om een nieuwe droger aan te schaffen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Tom, dat is ook een optie.

Ik had graag de oude bij je opgehaald voor wat meet experimenten, maar de afstand is me toch wel wat te groot
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TDR
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2020, 12:56

Hoi Lampje,
Bedoelt u om de printplaat op te halen ? Die wil ik graag naar u toe sturen (op mijn kosten) want dit forum heeft mij al heel veel geld bespaard. De volledige machine versturen wordt wat te duur. Laat maar weten. Nogmaals dank.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hoi Tom,
Dat zou geweldig zijn!
Wij krijgen nog al eens de vraag van mensen, die het fijne soldeerwerk zelf niet kunnen, of wij hen kunnen helpen.
Dat wil ik dan wel doen.
Maar dan moet ik ook kunnen testen en dat gaat dan niet, als je de machine niet in de buurt hebt.
En heb ik intussen een simulator gebouwd van een wasdroger met verwarmingselement, die werkt intussen en kan ik de printen van dat type testen.
Maar van de warmtepomp drogers heb ik nog niets. En zeker nog niet van het allerzuinigste type met de toeren gestuurde compressor.

Als het niet te veel gevraagd is, dan zou ik graag het bedieningspaneel inclusief print en aansluitkabels en de stuurprint van de compressor en motor van je willen krijgen. Want zonder de kabels met de speciale stekkers en het bedieningspaneel kan ik nog niet testen. Natuurlijk wil ik ook wel bijdragen in de kosten van het versturen.

Mijn adres stuur ik wel via PM.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten