Bosch/ Siemens IQ800 gedrag droger bij een losgekoppeld onderdeel

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Goededag,

ik hoop dat hier iemand is met veel verstand van Bosch/ Siemens warmtepomdrogers. Ik ben in het bezit van de IQ800. Op een gegeven moment knalt de zekering er uit wanneer ik deze alleen al aanzet. Ik heb storing gezocht en ben er achter gekomen dat de magneet aan de kant van het wateropvangreservoir defect is. Zodra ik deze aansloot, de stekker in de wcd doos stopte knalde de zekering er meteen weer uit. Nu zit er op dit onderdeel een levering van 2 maanden :-(.

Mijn gedachtengang was om deze magneet los te koppelen (ik vermoed dat dit voor een vlotter is) en de boel weer in elkaar te zetten. In de hoop dat hij dan weer zou draaien en waarbij ik na elke droogbeurt het reservoir zou legen, zodat deze niet over kan lopen. Helaas werkt dit niet en constateert de droger dat de magneet/ circuit niet is aangesloten (vermoed ik).

Het gedrag dat de droger nu laat zien: ik zet de droger aan (zekering klapt er niet meer uit), ik start het programma, maar vervolgens maakt de trommel een kleine slag en stopt (tot 3x toe). Daarna stopt de droger helemaal en moet ik hem uitzetten. Kan iemand mij vertellen dat dit komt omdat de magneet niet is aangesloten en dat de droger daarom niet zijn programma start? Of zou het zo kunnen zijn dat er meer defect is dan alleen de magneet?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

De Bosch Siemens machines hebben een automatisch werkende condensor reiniging.
Daarom zit er in het condens reservoir altijd een bepaalde hoeveelheid water.
Als de machine op het riool is aangesloten, dan zorgt de regelaar ervoor dat het overtollige water wordt afgevoerd naar het riool.
Het magneetventiel trekt een klep open, die de condensor via het grote gat onder de container een douchebeurt geeft.

Als je even alle gegevens van het machineplaatje vermeldt, dan kan ik eens zoeken, waar dit onderdeel wel snel te krijgen is.

Wat voor storingscode geeft de machine als je de magneetklep los hebt?

Ik heb het vermoeden dat dit een beveiliging is.
Want als er niet gespoeld wordt verstopt de machine zeer snel.
Trouwens dit systeem heeft een ernstige constructiefout, want de condensor is niet te bereiken, zonder de hele machine te moeten demonteren.
Daar is een serviceluik voor ontworpen en moet je de dicht gesealde opening los snijden.

Serviceluik condensor aanbrengen uitgebreid Servicetechniker

Serviceluik
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Hoi Lampje,

Dank je voor je reactie. Ik heb een foto gemaakt van het machineplaatje. Ik heb ook al het juiste onderdeel gevonden echter is deze pas vanaf half november leverbaar.

https://www.siemens-home.bsh-group.com/ ... x=manuals/


Het vreemde is verder dat de droger niet met een foutmelding komt. Moet ik hiervoor een bepaalde toetscombinatie voor indrukken?

Met de losgekoppelde magneet klapt de zekering er iig niet meer uit, dus ik weet zeker dat dit het is. Ik vermoed dus zelf ook dat de droger er mee stopt als veiligheid. Ik kan hier ook een filmpje van maken, maar ik weet niet of ik deze ook up kan loaden.

Dat de condensor niet te bereiken is heb ik gemerkt. Het “inspectieluik” was met geen mogelijkheid open te krijgen, nu blijkt dus waarom. Maar als het goed is hoef ik daar nu ook niet bij te zijn want de magneet zit gelukkig links, onder het waterreservoir.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Tevens heb ik de grote printkaart bekeken waar de voeding binnen komt. Hier heb ik geen verbrande componenten op teruggevonden.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Deze Belgische firma heeft voorraad en verstuurt ook naar NL https://www.onderdelenhuis.be/winkel/el ... -00638266/
Als de machine stopt vanwege een defect dan geeft hij normalerwijze een foutcode aan waar je het zoeken moet.

Maar ik weet het ook niet waarom dit hier nu niet gebeurt.
Nog een ontwerpfout dus. Dit wist ik ook niet, want een defecte spoelklep heb ik nog nooit meegemaakt.
Het nare van electrotechniek is dat niet altijd de fouten zichtbaar zijn. En zeker niet bij halfgeleiders.

Zonder display. Droogt ongeveer 20 minuten. Dan valt hij volledig uit, geen rode lampjes die aan gaan of gaan knipperen.1 a 2 min uitzetten kan ik weer voor een paar minuten drogen en komt het zelfde probleem weer terug, valt zomaar uit !

In dit filmpje wordt de demontage en montage goed uitgelegd.

Ik ben echter niet zo gecharmeerd van de wijze van desolderen en solderen van het IC.
Ook de kwaliteit van het soldeerwerk vind ik minder.

Deze IC's kunnen slecht tegen langdurig solderen, dan raken zij vaak al defect. En ook de sporen op de print zijn zeer teer en liggen zo los.
Ik wil je dan ook aan raden om deze Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80  Flux 50 gram mee te bestellen. Dat werkt zo verschrikkelijk fijn.

Voor het soldeerproces met deze flux LNK/TNY Solderen - de techniek van slepend solderen bij vervanging van LNK/TNY verschil in schone en niet schone printsporen


Over het vervangen van de LNK heb ik eerder een artikel geschreven Soldeerhulpstuk verwijderen LNK en TNY
En ook over de verschillende eigenschappen van de LNK Symptomen defecte LNK/TNY
En juist deze storing ,waarbij de LNK slechts een paar milliseconden stottert is voldoende om de machine zonder foutcode te laten stoppen. Meetbaar is er niets en zichtbaar ook niets. Het is een stuk ervaring die hier mee speelt, want ik zelf heb er weken naar lopen zoeken en op het vorige forum, wist ook niemand antwoord op dit probleem.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Het onderdelenhuis heeft helaas ook geen voorraad. Ik kreeg edn mail dat het artikel niet voorradig was. Heb echt overal gezocht en gebeld (europa), maar het is er gewoon niet. Distributieproblemen.....

Ik hoop dat ik er met het vervangen van de magneet ben. Ik zie verder nl nergens “brandsporen” die er op wijzen dat er iets is doorgebrand. Wat mij wel verbaasd is dat deze magneet zoveel vermogen trekt en dat deze met de dunste draadjes is verbonden. Dat er zoveel vermogen door zulke dunne draadjes kunnen zonder te smelten.....
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Magneetventiel spoelen 11955262269.jpg
Als ik naar de spoel kijk dan is dat een forse van 218 watt.
Maar als je de stroom dan uitrekent, dan zit je nog onder de 1 Ampere.

Dus, dat valt allemaal wel mee.
En vergeet ook even niet, dat deze magneet maar heel korte periodes werkt, om de condensor een stortdouche te geven.
Dus hij krijgt niet de tijd om warm te worden.
Maar ik heb een bang vermoeden dat de aansturing van de spoel wel eens door een Triac gedaan zou worden en als deze sluiting heeft, dan heeft de spoel continu een spanning gehad en wordt hij wel heel erg heet.
Dus volg de kabel maar eens, en kijk welke component de magneet stuurt.
Maar het zou natuurlijk ook een relais kunnen zijn, wat in de gesloten stand is blijven plakken.

Dus meet nu eens op de bekabeling, nu hij los ligt van de spoel, of er nog steeds spanning op staat tijdens het bedrijf.
Sluit er bijv. een proeflampje op aan.

Zoek ook eens aan de hand van het typenummer van de fabrikant, dan zie je ook nog vele websites langs komen, die volgens zeggen wel voorraad hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Ik hoop vd week weer wat te kunnen doen. Nu even geen tijd. Ik hou jullie op de hoogte zodra ik weer wat ontwikkelingen heb.
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Ok, ik ben weer eens aan de bak gegaan. Wat heb ik gedaan:
1. 60W lamp aangesloten op de bekabeling die de magneet stuurt. Resultaat: de lamp begint te branden zodra ik de stekker in de wandcontactdoos doe. Ik hoef de droger dus nog niet eens aan te zetten.
Als ik vervolgens de droger start blijft de lamp branden en gaat de trommel een aantal keer (stuk of 8) een slag van een paar graden maken en stopt dan vervolgens. Het lijkt er op dat de droger dan merkt dat aan een aantal voorwaarden niet wordt voldaan om het volledige programma te gaan draaien.
2. 220v op de magneet aangesloten. Resultaat: dikke flits
3. Printkaart verwijderd om te kijken of ik zwarte sporen kon vinden. Resultaat: geen brandplekken te vinden.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

De magneetspoel mag dus niet continu onder spanning staan, dus daardoor is de spoel verbrand en veroorzaakt kortsluiting, als je hem aansluit.
Je zult naar de printkaart terug moeten om te achterhalen wat de aansturing van de spoel verzorgt.
Dat kan een relais of een triac zijn.

Als een Triac stuk is dan kan hij continu doorverbinden. Dus zoiets zal de oorzaak zijn, ook een relais kan vastbranden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Zou het ook kunnen zijn dat de condensor vervuilt is. Waardoor hij continu de magneet bekrachtigd om de condensor schoon te spoelen?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Helaas weet ik dat niet, maar lijkt mij ontwerp technisch niet logisch, zeker niet bij dit vermogen.
Ik heb dit probleem nog niet eerder meegemaakt, wel heel veel verstopte machines, waar de plaat van weggebroken moest worden.
En hij moet het met het condenswater doen, dat duurt maar even en is de tank leeg.
Maar dat je het serviceluik aan moet brengen is zeker en ook dat je de condensor handmatig schoon moet maken. Want dat kun je ook zonder werkende klep
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Eea doorgemeten. Twee relais (waaronder K14) stonden gesloten, terwijl deze standaard open moeten staan. Ik ga de relais bestellen en vervangen. Hopelijk is dat deel dan opgelost en als de magneet weer op voorraad is kan ik die ook bestellen. En dan maar hopen dat ie het weer doet.
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

ADC48D83-0C12-42DD-8DF0-E5DF9BB03D6A.jpeg
1 en 3 stonden gesloten ipv open. Dus dat is ook de reden geweest dat de lamp meteen begon te branden zodra ik de stekker in de WCD deed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door LP7 op 21 okt 2021, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

8D2D5AA2-CA74-4CC2-BC6A-68D589C8C521.jpeg
Relais 5 en 7 moet ik dus vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

als er al 2 stuk zijn dan zou ik ze alle 4 vervangen, want het zijn de kosten niet en kun je weer met een schone lei beginnen.
Ik zie dat de relais slecht geleverd worden.

Informeer eens bij de webshop van Onderdelen Ik maak mijn witgoed zelf
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Ja, verzendkosten zijn duurder.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb even overlegd met mijn collega, die als service voor de leden van het forum een kleine webshop heeft ingericht om de voor particulieren onbereikbare onderdelen te kunnen leveren.

Er zijn meerdere klachten over dit fabrikaat en ze zijn in wezen ook te krap voor de stromen die er door lopen, het is allemaal net aan het randje.
Omdat alle witgoed fabrikanten met 12 volts relais werken en Bosch eigenlijk de enige is die met 9 volt werkt, werd hier weinig naar gevraagd.

De relais zijn op 't ogenblik, net zoals de chips vrij slecht leverbaar (net zoals jouw magneetklep), maar er zijn groothandels die hebben nog wel eens een kleine voorraad, maar die verkopen weer niet aan particulieren en ook niet per stuk.
Hij heeft nu, n.a.v. mijn behoeftestelling, een doos van het merk Omron besteld (die staan wat beter bekend), dus ik zou zeggen neem contact op met hem: Ik maak mijn witgoed zelf (homepage)
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee, dat zijn de relais voor al het andere witgoed. Deze zijn 12 volt.

Je moet relais van 9 volt hebben kijk je eigen foto's van de relais maar.

de relais van 12 volt zullen te langzaam schakelen waardoor de contacten weer snel verbranden
Die heeft Christiaan besteld, maar moeten nog op de site geplaatst worden.
Dus schrijf hem maar een bericht op de site en spreek met hem af.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Ok ga ik doen
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ben tijdens het zoeken naar een goede vervanger van jouw relais er achter gekomen, dat Bosch- Siemens toch met zijn fabricage wel heel erg op, of zelfs over het randje werkt, want in de datasheet staat wel 10 ampere, maar dat is voor de Amerikaanse markt, waar ze met 115 volt werken.
Want in de datasheet staat dat de stroom over de contacten bij 230 volt slechts 7 ampere mag zijn, en dan ook nog eens ohms belast en niet inductief, zoals de stromen van motoren en de stroom van jouw spoel.
Want bij inductieve belastingen is de vonkvorming tijdens het afschakelen, nog veel heftiger.

De Omron relais, die we op het oog hebben, zijn wel geschikt voor 10A bij 230 volt.
Dat alles verklaart ook, waarom jouw machine zo raar doet.

Het ene probleem met het relais met een vastgebakken contact, heeft er voor gezorgd dat het magneetklep, de stroom continu kreeg en daardoor verbrandde.
En de zekering deed klappen. Want het magneetklep moet alleen kortstondig met een grote stroom even opengetrokken worden, om een plons water in de condensor te storten,

En het andere relais gaf een verkeerde indicatie, omdat deze ook stond te "branden" toen je de spoel losgekoppeld had.

Ja ik begrijp, dat je niet meer snapte, wat er aan de hand was.

En dat alles, vanwege het winstbejag van de fabrikant, om op elke cent te bezuinigen.

Want realiseer je wel, dat het verbranden van de spoel, jouw redding is geweest.
Want de zekering deed gelukkig zijn werk en schakelde de hele voeding af.

Was het andersom geweest ,dat het relais van de motor als eerste was gaan fikken, dan had je zo een uitslaande brand gehad.
Want opgehoopt stof is namelijk explosief en staat de droger dan ook in seconden in lichterlaaie.

In dit filmpje kun je ervaren hoe snel het gaat, dat een brand in een wasdroger zich ontwikkelt.
En hoe belangrijk het is, dat je de machine niet mag laten draaien, als je de deur uit gaat.

En denk nu niet: oh ik moet boodschappen doen en de wasdroger draait nog, ik zet hem af.

Want hete vochtige was, kan dan door broei spontaan in brand vliegen. Dus maak altijd het programma af voordat je het huis uit gaat.

Gooi ook nooit een vergeten stuk wasgoed erbij. (staat ook wel vaak in de beschrijving dat dit verboden is)
Want zeker bij de wasdrogers met een verwarmingselement stopt de machine, ventileert het element niet meer en dat gaat gloeien, met mogelijk een stof explosie als gevolg.
Want juist in het element verzamelt zich stof.
Dat door de meeste bezitters nooit uit het element verwijderd wordt.


En dat je zeker niet, vanwege de giftige gassen bij brand, mag gaan slapen, omdat de stroom 's nachts goedkoper zou zijn.
Het is des te pijnlijker dat in dit filmpje de naam Bosch Siemens genoemd wordt als brandgevaarlijk.
En dan doelt men op deze problematiek in de electronica.


Brandgevaarlijke wasdrogers. Waarom zij zo snel in brand vliegen


Het was zo'n mooie vrijstaande woning, gelukkig maar dat het geen rijtjeshuis was.

Brandoorzaak wasdroger - eengezinswoning Arnsdorf
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik hoor net van mijn collega, dat de speciale 9 volts relais NO binnengekomen zijn en op de website worden geplaatst.

Erg jammer dat je het schema van jouw droger niet met ons gedeeld hebt.

Zou je de rest hier ook willen plaatsen?


spoelklep BSH schema.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Lampje schreef: 26 okt 2021, 11:43 Ik hoor net van mijn collega, dat de speciale 9 volts relais NO binnengekomen zijn en op de website worden geplaatst.

Erg jammer dat je het schema van jouw droger niet met ons gedeeld hebt.

Zou je de rest hier ook willen plaatsen?



spoelklep BSH schema.jpg
Stuur me even een PM, dan kan ik alles wat ik heb delen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als ik naar de spoelklep kijk, dan zie ik daar een aantal onderdelen.

Spoelklep.png


1 De wisselspanning van 230 volt wordt dubbelfasig gelijkgericht in de gelijkrichterbrug, dus krijg je een gelijkspanning op de spoel, met een forse rimpel van 100 Hz.
De rimpel zal door de werking van de spoel wel wat afgevlakt worden.

2 Deze diode, die in sperrichting parallel over de spoel is geschakeld, is een z.g. "blusdiode" of ook wel "vrijloopdiode" wordt genoemd en heeft als taak de zeer hoge spanningen (EMK van zelfinductie), die er in de spoel kunnen ontstaan, en tegengesteld zijn aan de spanning, die afgeschakeld wordt.
Deze spanning wordt, min of meer, kort gesloten door de blusdiode. En zorgt er tevens voor dat de klep wat zachter wordt gesloten.

3 In de stroomkring zit een temperatuurgeregelde schakelaar, die moet voorkomen dat de klep oververhit raakt, als er een relais zou blijven plakken.

De blusdiode moet, net als de condensatoren, een behoorlijke sperspanning hebben van minstens 450 volt vanwege de topwaarden van de wisselspanning van tegen de 400 volt.
Ook moet deze diode kortstondig een behoorlijk vermogen kunnen kortsluiten.

Zelf heb ik nooit deze spoelmagneet in handen gehad, maar kunnen deze componenten apart losgenomen worden?

Dan zou het best kunnen zijn, dat alleen van dit onderdeel de blusdiode doorgeslagen is en een kortsluiting veroorzaakt.
En is de spoelmagneet van de schroothoop gered.
Misschien is de brug ook stuk, maar dit zijn ook onderdelen die door een willekeurig brug met genoeg vermogen vervangen kunnen worden.

Want ik heb goede hoop dat de temperatuur beveiliging ingegrepen heeft, toen de relais stuk gingen en ingeschakeld bleven.
Dus kijk eens of er iets uit elkaar te halen is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

UPDATE:

Nieuwe relais op de printplaat gesoldeerd. Gloeilamp aangesloten op voeding voor relais. Resultaat:
- lamp brandt niet
- droger begint gewoon met zijn programma en doet niet meer “raar”.

@lampje, de magneet is helemaal ingepakt met blauw plastic. Ik zal kijken of ik hem uit elkaar kan halen, maar ik betwijfel het. Daarnaast denk ik dat ik hem sowieso heb opgeblazen door hem aan de 220V te hangen 😬 (even testen.....).
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Dit relais heb ik gebruikt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

@lampje: foto van spoel.

Is er nog een manier om uit te vinden of deze daadwerkelijk is overleden?

Zit wel wat corrosie aan de bovenkant. Zal vocht de boosdoener zijn geweest?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door LP7 op 31 okt 2021, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Corrosie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het is wel een houtjes-touwtjes constructie en dat voor een Duitse firma.

De Omron relais zijn in elk geval beter, als wat er in zat.

Wat ik zie is de bruggelijkrichter die de 230 volt gelijkricht en als item 1 is getekend in mijn schema.
Dit is een vrij simpel onderdeel dat 2 ampère kan trekken. Voor een paar centen heb je in de electronica winkel een zwaardere, als hij stuk zou mogen zijn.

Ik zie ook dat de spoel parallel zit aangesloten op de uitgang van de gelijkrichtbrug.
De primaire voeding gaat via de Seki component, dat zal de temp schakelaar nr 3 zijn

Ergens moet nog een diode parallel aan de spoel geschakeld zijn. De vrijloopdiode 2, waar zit hij?
Is de behuizing van de spoel niet te demonteren zodat je later het geheel weer af kunt tapen?

Als ik naar de kleur van het koperdraad kijk, dan is de spoel nog intact en zal hoogstwaarschijnlijk de vrijloopdiode defect zijn en daarbij via een kortsluiting misschien de brug ook opgeblazen hebben. Maar dit zijn allemaal goedkope onderdelen, die eenvoudig te vervangen zijn.

Ik heb nog nooit aan dit type klep gesleuteld, maar hoe gaat de bedieningspen door de container heen? Zit daar een O-ring of zo in, die gelekt kan hebben?
Spuit het ijzerwerk maar eens in met WD40. Het moet wel soepel gangbaar worden.
Zet ook eens een foto van de kern met pen neer voor mijn beeldvorming.

Meet ook de thermische beveiliging eens ohms door, die moet nul ohm zijn.

Pas wel op met proefdraaien, met een gedemonteerde klep, want die pen kan met zeer hoge snelheid uit de kern geschoten worden en kan je zeer ernstig letsel opleveren. Het kan een projectiel worden.
Zet ook geen spanning op de spoel als de kern er niet inzit, want dan zal de stroom nog veel hoger worden.

De stroom die de spoel zal trekken zal rond de 1 Ampère liggen en ik schat dat de ohmse waarde van de spoel ergens rond de 250 ohm zal zijn.

Op de uitgang van de brug meten zou wel kunnen, maar dan moet eerst de vrijloopdiode gevonden worden en los gemaakt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Vandaag nieuwe magneet ontvangen. Draait nu zijn programma 🤞🏻
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik ben toch benieuwd, wat de defecte component in het geheel is, want de spoel is niet defect, daar ben ik haast wel zeker van.
Dat zou je kunnen testen door alle componenten los te nemen en eerst de diodebrug aan te sluiten en er spanning op te zetten dan de blusdiode antiparallel aansluiten en als laatste de spel toevoegen en dan ben ik heel benieuwd in welke fase of je sluiting gaat krijgen.

Ik denk dat dit in fase 1 of twee is, want de spoel is niet defect.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LP7
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2021, 11:18

Lampje schreef: 17 nov 2021, 22:35 Ik ben toch benieuwd, wat de defecte component in het geheel is, want de spoel is niet defect, daar ben ik haast wel zeker van.
Dat zou je kunnen testen door alle componenten los te nemen en eerst de diodebrug aan te sluiten en er spanning op te zetten dan de blusdiode antiparallel aansluiten en als laatste de spel toevoegen en dan ben ik heel benieuwd in welke fase of je sluiting gaat krijgen.

Ik denk dat dit in fase 1 of twee is, want de spoel is niet defect.
Dat zou best kunnen. Eerst maar eens zien of de droger het weekend doorkomt (3 wasjes drogen). Als ik dan nog zin en tijd kan maken kan ik de spoel met zijn componenten nog wel eens bekijken. Maar zit ook midden in de voorbereiding voor het bouwen van een nieuw huis, dus tijd houdt niet over.
Gesloten