AEG T5127AC Lavatherm Protex - 3x piep / oranje led.

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
FHT
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2021, 12:41

Hi DIY forum,

Ik heb sinds deze week een foutmelding bij m'n AEG T5127AC. Bij een "koude" start, krijg ik een combinatie van 3x piep en oranje led.

Foutmelding
Details rondom foutmelding (moeilijk uit te leggen, daarom ook youtube linkje bijgevoegd):
oranje led + 3x piep kort achter elkaar, dan 2 keer led. Dit 3x. Dan 15 led zonder geluid. Geheel herhaalt zich daarna.
Hier een video van de foutmelding: https://youtu.be/VDZqvuj_B1M

De Wasdroger
AEG
Mod. T5127AC
Type TC09H5OHW
Prod. No. 916 097 229 01
230V ~50 Hz 2800 W
Ser. No. 63793342

Context + wat heb ik al geprobeerd:
- sensoren onder de deur los geschroefd en grondig schoongemaakt
- filters schoongemaakt
- Nooit eerder haperingen of problemen mee gehad
- Na de foutmelding heeft droger nog 1x rondgedraaid voor 2s (daarna de foutmelding). Lijkt dus niet de motoren te zijn?

Hebben jullie enig idee welke richting ik zou moeten zoeken? Mbv dit forum kom ik niet verder dan de vocht sensoren helemaal vervangen (geen effect gehad), een kapotte relais ergens of deur vergrendeling, of zou ik toch moederbord laten reperaren?

Dank voor de hulp!
Groet,
Florian
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Florian,
Ik vind het vreemd dat al die signaleringen gaan branden als je start.

Ik zou proberen om de foutcode die er opgeslagen is te resetten.

Kijk dit filmpje maar eens. L75480wd testmode en foutcode uitlezen en reset
Daarin wordt gesproken over de positie 11 voor reset maar soms is het positie 10.

Jij hebt geen display en volgt het aantal knipperingen voor de 10 tallen en dan na een pauze de eenheden.
Het opstarten van de test is altijd startknop met de naastliggende knop
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DGE
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2021, 11:20

Florian,

ik heb het zelfde probleem. Plotseling van een dag op het andere wou hij niet. Alleen Orange lampje en 3x piep Oplossing: het was de deur schakelaar. Een nieuwe bestelt bij Electrolux artikelnummer 1.366.111.118, Heb ook de bedrijfscondensator motor en Condensator-7F samen bestelt maar deze blijkt achteraf goed te zijn. veel succes!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dit is niet precies hetzelfde probleem, want er branden hier twee extra lampjes: drogen en koelen.
Alleen start lampje oranje knipperen en 3 maal piep is deur open signalering of dus een defecte schakelaar, die het sluiten zou moeten melden.

Zo op het goede geluk maar condensatoren te bestellen en te wisselen lijkt mij een weinig efficiente en dure manier van storing zoeken.
Want meten is weten, als je tenminste weet wat je meet.
Je moet daarvoor wel een multimeter hebben die ook capaciteit meten kan.
Bij voorbeeld deze Digitale multimeter

of met deze multitester: Transistor Tester Multimeter color display voor Diode Triode Mos/Pnp/Npn Condensator Weerstand Transistor LCR-TC1 LCR-TC2


Of je gaat naar een repaircafe of onderdelenwinkel, waar ze dat voor je doen kunnen.

Demonstratie: Capaciteit van een condensator meten met multimeter
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FHT
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2021, 12:41

Dank voor alle suggesties DrGeho en Lampje.

Blijft een raar en terugkerend probleem. Soms na een "uitgebreide" reset (dus aantal keer bovenstaande routine doorlopen), doet de droger het voor 4/5 wasjes. Helaas blijft het probleem dan terugkomen.

Ik zal de condensatoren doormeten (+ wat ik gaandeweg leer, om iets toe te voegen hier) en laten weten wat ik vind.

Groet,
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik vind het nog steeds een warrig verhaal.

Probeer nu eens behoorlijk jouw probleem te beschrijven voordat je maar wat gaat knutselen.
Maak een foto van je bedieningspaneel en geef aan welke lampjes knipperen of steady branden. En wat heb je getest?

Want als de fout terug keert, heb je de dus de fout niet gevonden, en daar kom je alleen maar achter, door systematisch zaken te controleren en uit te sluiten.
Want als een kip zonder kop maar van alles gaan meten, daarmee is het zoeken als naar een speld in een hooiberg, die vind je ook niet.

EN VERGEET EEN DING NIET!
DE HELE PRINT LIJKT ONSCHULDIG MAAR OVERAL STAAT 230 VOLT OP EN IS BIJ ONDESKUNDIG GEBRUIK LEVENSGEVAARLIJK.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten