Beko htv8733xs0 droogt niet meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
PPO
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2021, 21:24

Hoi allemaal,

Een tijdje terug droogde onze was/droog combi ook bijna niet meer. Toen bleek het droogkanaal helemaal vol met pluizen te zitten. Monteur heeft het schoongemaakt en alles was weer helemaal goed.
Mijn vrouw had gezien hoe het moest dus voortaan konden we dat zelf wel. Nu ineens droogde hij dus weer niet. Wij maakten hem open en zagen dat het stekkertje van de temperatuur sensor los is, de kabels zijn van het stekkertje gebroken. Droogkanaal was vrijwel schoon. Dus lijkt me dat het aan de niet aangesloten sensor ligt. Zijn 2 groene draadjes. Kan je zo'n stekker terug uit elkaar halen ofzo, draadjes erin steken en klaar? Stekker lijkt uit 2 delen te bestaan, maar kreeg het niet open gepield,maar misschien omdat ik niet precies weet hoe. Of kan je ergens zo'n stekker los kopen en erop klemmen? Kon op internet alleen de sensor vinden, niet de stekker waar je die sensor mee aansluit.
Dan nog als het zo ver is dat dit allemaal kan; het lijken 2 dezelfde groene draden. Maakt het uit welke links en welke rechts op de stekker aangesloten wordt?
Lijkt me dat op zich de machine nog wel in de garantie zit hoor, over 1 maand is ie 2 jaar oud, maar een dag vrij moeten nemen voor een monteur kost een stuk meer dan zelf een stekkertje monteren...
Dus, als iemand weet hoe ik dit stekkertje terug aan sluit of waar ik een nieuw stekkertje bestellen kan, graag.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik denk dat het haast niet te doen is om dezelfde plug te vinden. Want er zijn er zo veel.

Ik denk dat de kortste klap is om bij de onderdelenwinkel de kabelboom compleet te bestellen. Want de stekkers worden op de draad geperst en daarna in de omhuizing geschoven die door de weerhaken geborgd worden. En dus nagenoeg niet meer los zijn te krijgen.

Ik zou proberen een passend stukje krimpkous over de aders te schuiven en de draden aan de stekkerpennen solderen.

Je moet wel heel snel solderen en zorgen dat er genoeg flux op de verbindingen zit. Want het moet zeer snel gaan anders is alles weg.
Ik wil je aanraden deze flux te bestellen als je de plug wilt solderen. Want dan heb je geen derde hand nodig om de verbinding te solderen.
Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80  Flux 50 gram

En na het solderen de kous opschuiven en met de föhn de kous laten krimpen.
De temperatuursensor is een NTC weerstand en die zijn niet polariteitsgevoelig.

Of misschien kun je met een naald wat ruimte maken en de draadjes in de aansluiting van de plug steken en daar doorsolderen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
PPO
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2021, 21:24

Hmm, kabelboom kost bijna 100 euro.
Dan net zo lief een dag vrij nemen voor een monteur. Als er nou geen garantie meer op zat zou ik zelf wel gaan proberen te solderen. Nu zal de monteur er waarschijnlijk een nieuwe kabelboom inzetten voor gratis.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het zal mij benieuwen of dit onder garantie gerepareerd zal worden, want kabels breken niet zo maar af.

Zeker niet als het helemaal verborgen en beschermd zit in een kanaal.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
PPO
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2021, 21:24

De vorige keer dat de monteur kwam was dat het eerste wat hij controleerde, want meestal als zo'n apparaat niet meer droogt zijn de stekkers van de kabels gebroken zei hij.
Bij ons zat het toen nog wel vast dus moest ie verder gaan zoeken en bleek het droog kanaal vol pluizen te zitten. Zo ver kwam hij meestal niet zei hij, meestal zijn die kabeltjes door gebroken.
Die sensor en dus die stekker is trouwens het eerste waar je bovenop kijkt als je de boven klep eraf schroeft. Dat zit bovenop de heftig bewegende trommel geschroefd (het is immers ook een wasmachine) en het lijkt me daardoor dus ook juist een ding wat makkelijk los breekt. Dat heeft heel wat heftig schudden te verduren. En de monteur zei dat in principe ook de vorige keer.
Ik vind het daarom zo vreemd dat je geen losse stekkertjes kan kopen; iets wat vaak kapot gaat in de garantie periode wil een fabrikant toch zo goedkoop mogelijk op kunnen lossen zeker? Anders kost het hun steeds veel geld...
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als het een bekend euvel is dan is het appeltje-eitje.

Dat iets een zwak punt is, daar komt men pas achter als de serie al in gebruik is.
Dan is het te laat om daar nog wat aan te doen.
En zal het in de volgende update wel meegenomen worden.
Of niet, want het is vaak gewoon een kostenafweging en het gaat bij deze fabrikanten echt om enkele centen.
Want dat zien we aan de electronica, als ze daar een chip plaatsen die 4 centen duurder is, dan gaan de printen nooit meer stuk, maar dat willen ze helemaal niet. En het maakt niet uit welke fabrikant, goedkoop of duur, ze doen het allemaal.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
PPO
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2021, 21:24

Monteur is langsgeweest gisteren. Vandaag geprobeerd, was wordt weer goed droog :-)
Monteur heeft een berg met afgeknipte stekkers in de auto liggen, afgeknipt van andere Beko machines die niet meer te repareren waren of waar een complete kabelboom van vervangen werd en er nog wel een werkende stekker van afgeknipt kon worden. Stekkers zijn dus ook voor Beko monteurs niet los te krijgen, ook al is het een veel voorkomend probleem.
Zolang dat ie in de garantie zit lossen ze het zo maar op. Als het nog een keer kapot gaat buiten de garantie krijg ik het ook wel weer aan de praat. Buiten dat gaat de wasmachine binnenkort naar boven in plaats van in de badkamer en daar hebben we ruimte voor een losse droger naast de wasmachine, dus als het droog gedeelte kapot gaat zal er ondertussen wel een extra droger naast staan ook.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Helaas heb ik geen ervaring met Beko.
Bedankt voor je terugkoppeling.

Bij dit merk toch een serieus probleem, om bij storing zoeken rekening mee te houden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten