Zanussi wasdroger stof bij onderkant verwarmingselement

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Een tijd geleden heb ik een topic geplaatst over dat mijn Zanussi ZTE 285 condensdroger tikt na een tijdje draaien, en dat de V-riem veel te vlug slijt.
Na alles aan de voorkant zonder resultaat te hebben vervangen, waaronder het vilt, de V-riem en de loopwielen, wilde ik daarom het vilt van de trommel aan de achterzijde gaan inspecteren.
Vanwege het laag aantal draaiuren (rond de 350) ben ik geschrokken van de staat van het verwarmingselement, toen ik de achterzijde van de wasdroger verwijderde: ik zag dat de onderkant van het verwarmingselement onder het stof zit, terwijl de bovenkant schoon is:
Stof verwarmingselement wasdroger.jpg
Dit komt natuurlijk omdat de onderkant van het element dichtbij de condensor zit, maar dan nog vind ik dat er geen stof bij het verwarmingselement zou mogen komen, en dat anders deze eigenlijk voorzien zou moeten zijn van een pluizenzeef die ook bij de vuldeur zit. Immers staat er niets in de handleiding over dat het element zo nu en dan stofvrij gemaakt moet worden.

Ook ontdekte ik schroeischade (zelfs zwarte brandstukjes) bij de metalen achterplaten:
Schroeischade bij condensor.jpg
Schroeischade achterplaat.jpg
Nu kan het nog erger, als ik deze video van een AEG condensdroger zie:

https://www.youtube.com/watch?v=jUsI1Koh9mw

Ik onderhoud de filters en de condensor altijd keurig schoon, maar blijkbaar is dit dus niet voldoende om het element stofvrij en dus brandveilig te kunnen houden.
Ik weet niet of het element bij de nieuwe Zanussi wasdrogers beter is beschermd tegen stof, want anders overweeg ik een warmtepompdroger, niet dat die minder stoffig worden, maar wel minder heet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je hebt overigens helaas niets meer van je laten horen hoe het met de machine verder gegaan is.

Dat is erg jammer, na de energie die we er in gestoken hebben.

Want daarnaar zijn we wel benieuwd

Ik denk dat je schroeischade verwisseld met roestschade, want als je een machine niet regelmatig onderhoudt, krijg je op bepaalde plekken condensvorming vanwege slechte luchtdoorstroming.
Ik zie alleen maar door geroeste plaat.

Buiten het dagelijks onderhoud zoals filters schoonmaken behoort elk stuk techniek af en toe door een vakman onderhouden te worden.

Het is wijds en zijds bekend dat condensdrogers met een verwarmingselement verzamelaars zijn van stof. Niet alleen in de filters, maar ook in alle kanalen, ventilatoren, condensors en natuurlijk de verwarmingselementen, maar omdat deze in direct contact liggen met de gloeispiralen extra gevaar opleveren. Omdat bij te weinig lucht deze ook echt gaan gloeien en het stof kunnen ontsteken.
Want stof is explosief, dus is ontbranding van het stof, dus een van de hoofdoorzaken dat wasdrogers op de eerste plaats staan bij woningbranden.

Er zijn ook wel drogers met een gesloten element, maar helaas daar heb ik geen overzicht van en zijn dun gezaaid.

Ik zou zeker gaan voor een warmtepompdroger, al eerste, is deze veel minder brandgevaarlijk, maar ook daar zal stof in de machine neerslaan, zeker als de pakkingen gaan lekken. Maar als tweede, hij is veel energiezuiniger.
En ook deze machines hebben hun onderhoud nodig van een vakman.

Helaas is het bij de witgoedsector niet gebruikelijk om de machine eens professioneel te laten services. En daardoor raken er te veel machines te vroeg aan hun levenseind.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Op mijn vorige topic kon ik niet meer reageren omdat deze voorzien is van een slotje, maar los daarvan zijn daar verder geen nieuwe ontwikkelingen in, want zoals ik toen schreef, heb ik de looprollen en het vilt aan de voorzijde, de lagerflens van de trommel- en de V-riem vervangen, dit alle zonder resultaat omdat de V-riem vlug blijft slijten, zoals ik al eerder zei. Ik kan het vilt aan de achterzijde nog proberen, maar dan houdt het daarna wel op met proberen, behalve dan de motor, maar dat is een duur onderdeel, en loopt trouwens soepel. Er kan wel ergens een materiaal of constructiefout in het apparaat zitten, en in dat geval kan ik het ook niet oplossen.
Zanussi vermoed dat het ook roest is bij het verwarmingselement in plaats van verschroeid stof omdat het condenswater linksonder in de wasdroger zit, dichtbij het verwarmingselement. Ook zeiden ze dat ik het verwarmingselement niet stofvrij moet maken omdat dit immers niet in de handleiding staat, maar dit ga ik toch maar wel doen.
De condensor reinig ik altijd na 50 droogbeurten, terwijl dit pas na 100 droogbeurten moet, dus qua onderhoud doe ik het beter dan de voorschriften van Zanussi.
En tja, ik heb zonnepanelen en ik gebruik de wasdroger niet veel, dus een warmtepompdroger is niet heel rendabel voor mij. Ook schrik ik soms van de verhalen dat de droogtijd na enkele jaren flink oploopt door stofophoping die lastig te verwijderen is, vervuiling van koelmiddel of lekkages door slechte soldeerpunten bij o.a. Zanussi.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Een bericht wordt pas gesloten als er langdurig niet op gereageerd is.

En ik heb blijkbaar een heel andere handleiding van de wasdroger want kan nergens deze onderhoudscycli terug vinden.
Wel wil ik stellen dat we geen vergelijkingssite zijn van adviezen of je luistert naar Zanussi of je luistert naar ons.
Wij hebben geen financieel belang zij wel.
Dus aan jou de keus.
Ik kan je wel vertellen dat wat je noemt voor een groot deel Broodje Aap verhalen zijn.
Want het maakt werkelijk niets uit of je luchtafvoerdroger hebt of een van de diverse types condensdrogers, het vocht moet door lucht eruit gehaald worden. En dat doen ze allemaal via luchtkanalen en die vervuilen allemaal net zo hard.
Wat dit allemaal te maken moet hebben met zonnepanelen gaat mij een beetje voorbij.
En de sprookjes van vervuild koelmiddel, daar lach ik om.
En als je betere kwaliteit soldeerwerk wilt hebben, moet je niet voor een budget merk kiezen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Na 100 droogbeurten gaat de LED 'Condensor' branden, die dan gereinigd moet worden, maar ik doet het nog voordat het lampje gaat branden.
Ik woon maar alleen, en ik heb zonnepanelen, dus dat betekent dat het elektriciteitsrekening erg laag is, waardoor ik ook niet zoveel bespaar met een warmtepompdroger gezien de meerprijs ten opzichte van een condensdroger.
Het valt me ook op dat het verwarmingselement gaat gloeien zodra deze gaat verwarmen, dat wist ik eigenlijk niet dat dit gebeurt, en schrik ik best wel van in combinatie met dat er stof in het element zit.
Zanussi heeft nu condensdrogers en warmtepompdrogers op de markt met gratis vier jaar garantie, dus blijkbaar hebben ze vertrouwen in hun kwaliteit.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Een element gloeit niet als het circuit goed gesloten en schoon is, omdat er dan voldoende koelende lucht het element doet afkoelen.
Maar juist lekkende viltpakkingen en vervuiling van filters, kanalen en ventilatoren, die maken het gevaarlijk.

ook het tussentijds even de deur openen om er nog een stuk bij te gooien, zorgt er voor dat het element opgloeit en stof is explosief.

Het criterium van het aantal droogbeurten voordat er alarm komt is onbetrouwbaar.
Het is afhankelijk van het feit welk waspoeder, welk type wasverzachter je gebruikt, welk type wasgoed en de lengte dat het wasgoed draait.
En ook nog eens in welke omgeving of de machine staat.

Betrouwbaar zou zijn als het systeem meet hoeveel energie er gewisseld wordt in de warmtewisselaar en die grenzen bewaakt.
Als je alleen economische motieven jouw keuze laat bepalen, dan zal je nooit een brandveilige machine krijgen.

Ach ja ik zou zeggen, doe wat jou het beste uitkomt, want tegen marketing kan en wil ik ik niet tegenop boksen. Dus doe gewoon wat Zanussi je adviseert.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Ik ben niet op dit forum voor Zanussi, maar voor een professional zoals u die mij het nodige kan bijleren.

Kijk, Miele is natuurlijk het beste merk, maar om nu voor een aantal droogbeurten per jaar zo'n duur apparaat te gaan kopen... daar doe ik dan wel 60 jaar mee, en de techniek verandert steeds, al hoeft dat niet automatisch altijd positief te zijn.

Whirlpool heeft ook prima presterende (warmtepomp)drogers, alleen jammer dat zij een kunststof filter voor de koelribben doen, die je er pas kunt uithalen als eerst heel dat apparaat uit elkaar wordt gehaald, waarna je pas de koelribben kunt schoonmaken:

Whirlpool droger HDLX70510 schoonmaken!
https://www.youtube.com/watch?v=XQ33YrmDIPA
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wederom kom je met slechte voorbeelden. Wat heb je nu van deze vent geleerd?
Hoe de machine uit elkaar moet?
Hoe je stekkers los gaan?
Gewoon lomp aan de draden trekken!
Een lager los nemen terwijl de trommelsnaar nog gespannen staat. Wat een boterletter!!
En het meest verbijsterend vind ik nog wel, dat al deze werkzaamheden op blote voeten worden gedaan.
En de lompheid waarmee dit werk wordt gedaan, dit slaat werkelijk nergens op.

WAT EEN AMATEUR!!!!

Als je wat wilt bijleren moet je wel kunnen luisteren en niet elke keer weer met nieuwe argumenten komen om iets niet te doen of wat anders, daar ga ik dus ook verder geen energie meer in steken,
Ik wens je veel succes!
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Dat die man in de Whirlpool video deels een amateur was, had ik ook gezien, of nou ja, eigenlijk alleen dat het onverstandig is om blootvoets te repareren, want de rest heb ik van Lampje geleerd.
Ik zou graag willen weten of er een andere manier is om de koelribben schoon te maken dan dit met een hogedrukreiniger te doen, want ik zou wel een warmtepompdroger willen kopen, maar het jammer vinden als deze na een aantal jaren verstopt is doordat de koelribben niet (goed) schoon te maken zijn.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dit zijn allemaal voorbeelden van mensen die hun machine dusdanig slecht onderhouden hebben dat het vuil zo ver in het systeem is doorgedrongen dat alleen een een volledige demontage nog de enige mogelijkheid blijft om de machine weer aan het werk te krijgen.

Als je regelmatig de filters na elke droogbeurt schoonmaakt, dan komen de pluizen niet zo ver.
En als je regelmatig ook de bodemfilters reinigt met de stofzuiger, dan is alles in de hand te houden.
Deze lamellen zijn scherp en slecht met een doek schoon te poetsen.
Deze pluizen zijn plakkerig, meest vanwege het gebruik van wasverzachter, maar ook zijn wasmiddelresten hier de oorzaak van.
Dus ga als eerste schoonmaakazijn gebruiken, al dan niet met een geurtje, i.p.v. wasverzachter.
Daar voelen het wasgoed, de wasdroger en je portemonnee zich ook beter van.
Ook de afvoerleidingen zullen je dankbaar zijn.
Ik gebruik voor het spoelen van de voorste lamellen, want daar komen de pluizen in eerste instantie terecht, een gewone druk tuinspuit.
En deze gevuld met een sopje van allesreiniger.


Drukspuit.jpg
En om de blubber af te zuigen gebruik ik een natzuiger waarvoor ik een hulpstuk gemaakt heb om de troep weg te zuigen.
Dan heb je geen tweede persoon nodig, en kun je in je eentje deze klus aan.

Dit kun je vlak voor het filter doen, maar ook in het pompcompartiment.
Zo spoel je dan de hele bodem schoon, zonder demontage.

Een hogedruk reiniger is veel te lomp met al zijn brute krachten voor deze tere onderdelen. De rillingen lopen me over de rug als ik weer zulke superamateurs te keer zie gaan en met lomp geweld, als een olifant in een porceleinkast, te keer zie gaan.

En als je dit regelmatig schoonmaakt (eenmaal per jaar) , dan komen de pluizen niet verder in de warmtewisselaar.

Lees deze artikelen maar eens door:

Spoelen, Hulpstuk leegzuigen sump voor natzuiger
Spoelen, natzuiger voor waterafvoer
Spoelset schoonmaken condensor
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Bedankt voor deze heldere en uitgebreide uitleg, daar kan ik mee verder! De oude wasdroger gebruik ik niet meer omdat er na het reinigen van het verwarmingselement, een soort kartonachtige zilverkleurige strip is afgebroken in het verwarmingselement, die in het midden al fragiel was door de hitte. Mede daardoor nu opzoek naar een warmtepompdroger.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

succes met de nieuwe keuze.

Dit is de achterzijde warmtewisselaar van een 8 jaar oude AEG, die ik alleen aan de voorzijde heb schoongemaakt en de print gerepareerd.

20190509_171255.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Dat ziet er keurig uit!
Ik lees dat door slecht onderhoud de droogtijd van warmtepompdrogers behoorlijk oploopt, soms tot een dag voor een dekbedovertrek, iets waar de mensen zelf wel iets een kunnen doen, als ze het maar weten of er genoeg tijd aan willen besteden.
Ik lees ook dat er (grote) verschillen zijn in de droogtijd van warmtepompdrogers; zo is de AEG T7DBAACHEN met een 6.6. als cijfer, relatief snel voor een warmtepompdroger, terwijl de Zanussi warmtepompdroger ZDH8473NW die ik in optie heb i.v.m. de 4 jaar fabrieksgarantie, een stuk trager is met een 5.5 als droogsnelheid, volgens de Consumentenbond.
Ik moet ook nog even kijken of ik een warmtepompdroger naast een radiator mag plaatsen omdat ik geen andere locatie heb om een wasdroger te plaatsen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Niet alleen slecht onderhoud, maar ook een slechte plaatsing zal het resultaat verminderen.

Of je nou een condensdroger met een element hebt of een met een warmtepomp, dat maakt voor de werking weinig uit.

Je moet koele lucht hebben om het proces optimaal te laten verlopen en daar hoort een verwarmingsradiator niet bij.

Deze tekst haal ik uit de handleiding van jouw genoemde Whirlpool:

De omgevingstemperatuur is te hoog•
De ideale omgevingstemperatuur is tussen 15°C en 20°C.
Wanneer de omgevingstemperatuur hoger is, de kamer luchten


Kijk de diverse handleidingen er maar eens op na.

En je moet je niet blind staren op die garantie, want dat zijn gewoon marketingtechnische trucs, waarbij ze afwegen hoeveel het ze kost t.o.v. de verhoogde omzet en daarmee de winst.
De techniek wordt er echt niet beter van.
Dat heb je toch gezien aan de door gerotte gegalvaniseerde plaat met zo weinig draaiuren, dat mag gewoon niet voorkomen.
Zanussi blijft het budgetmerk van de AEG Electrolux groep
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Ik heb helaas in mijn huurwoning geen andere locatie om de wasdroger te plaatsen, want als ik deze omwissel met de koelkast, dan staat de koelkast tegen de radiator en die gaat dan ook weer meer energie verbruiken.
Ik heb wel eens gekeken voor een wasdroogcombinatie, maar dat werkt ook niet zo ideaal.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb je alleen verteld wat er aan de hand is, de rest is aan jou.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

In onderstaande video gaat het er ook wat hardhandig aan toe met de waterspuit, maar ik wilde even het gootje voor de warmtewisselaar laten zien, die het water transporteert naar de condens-opvangbak, wat een handig systeem is bij deze Electrolux. Ik hoop dat dit bij AEG/Zanussi ook aanwezig is:

https://www.youtube.com/watch?v=f2wBS4QrDKU
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is gebruikelijk bij AEG, je moet ook niet de pomp gebruiken bij dit werk, want dat kan tot verstopping leiden.
Afzuigen met een natzuiger
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Oké, weer wat bijgeleerd.
Als ik mijn Zanussi zo zie staan, nog hagelwit, totaal geen verkleuringen of beschadigingen aan de buitenkant, dan is het eigenlijk zonde om deze weg te doen, maar de onderdelen zijn altijd zo duur dat het bijna meer kost dan de wasdroger zelf.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

:idea: Ik zou de waslijn weer in ere herstellen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

De waslijn gebruik ik ook, maar het weer is in Nederland niet altijd goed.

Inmiddels mijn nieuwe Zanussi wasdroger in huis, met 4 jaar gratis fabrieksgarantie, en 10 jaar op de motor; bij een defecte motor is alleen die gratis, de reparatiekosten (op dit moment een vast bedrag van € 185,-) niet.

Na enkele keren gebruik de zijwand er eens afgehaald, en deze Zanussi heeft dezelfde eigenschappen als mijn vorige Zanussi:

https://www.youtube.com/watch?v=ViQ3vxUAXhQ

De V-riem beweegt wat op de span-rol en op de motor-as tijdens het draaien.

En....

Weer zwarte stukjes rubber:
V-riem nieuwe wasdroger.jpg
Nu moet ik wel zeggen dat de trommel vrij zwaar draait omdat het een motor met magneten is, zonder condensator, dus blijkbaar lopen die niet soepel? Wat dan wel weer slecht is voor de V-snaar.
Tja, ik had ook een AEG kunnen kopen, maar daar zitten dezelfde onderdelen in, volgens de onderdelentekeningen van Zanussi en AEG.
Hoe dan ook, ik kan weer minimaal 4 jaar vooruit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Witgoed schreef: 29 aug 2021, 01:29 Inmiddels mijn nieuwe Zanussi wasdroger in huis, met 4 jaar gratis fabrieksgarantie, en 10 jaar op de motor; bij een defecte motor is alleen die gratis, de reparatiekosten (op dit moment een vast bedrag van € 185,-) niet.
Wat laat jij je commercieel bij de neus nemen. Neem nu van mij aan: GRATIS BESTAAT NIET!
De garantie op de motor van 10 jaar en het is een draaistroommotor met vaste magneten, daar kan haast niets aan stuk, want het zwakke deel de aanloopcondensator is hier niet meer bij.

Een gemiddelde aandrijfmotor kost 100 euro en jij betaalt dan met de gratis motor ook nog eens een vast bedrag van € 185,-.
Dan wordt je toch bedonderd?
Witgoed schreef: 29 aug 2021, 01:29 Na enkele keren gebruik de zijwand er eens afgehaald, en deze Zanussi heeft dezelfde eigenschappen als mijn vorige Zanussi:
https://www.youtube.com/watch?v=ViQ3vxUAXhQ
De V-riem beweegt wat op de span-rol en op de motor-as tijdens het draaien.
En....
Weer zwarte stukjes rubber:
Als ik dit zo zie, zal je nog wel eens aanspraak moeten maken op de garantie, want deze snaar houdt het geen 4 jaar vol, op deze manier.
De groeven zitten er speciaal in, dat het wrijvingsoppervlak maximaal wordt en de slip minimaal.
Deze riem fladdert ook maar wat en zit niet in de groeven, maar danst er over heen. Dat het net zo is als bij je oude machine, geeft alleen maar aan dat het hier gaat om een structureel probleem.
Witgoed schreef: 29 aug 2021, 01:29 Nu moet ik wel zeggen dat de trommel vrij zwaar draait omdat het een motor met magneten is, zonder condensator, dus blijkbaar lopen die niet soepel? Wat dan wel weer slecht is voor de V-snaar.
Tja, ik had ook een AEG kunnen kopen, maar daar zitten dezelfde onderdelen in, volgens de onderdelentekeningen van Zanussi en AEG.
Hoe dan ook, ik kan weer minimaal 4 jaar vooruit.
Dat een magneetmotor, als je die met de hand wilt draaien, wat schokkering aan voelt, dat ligt aan de constructie van dit type motor.
En is ook heel logisch.
De rotor heeft permanente magneten en de stator een aantal elektrospoelen die op een blikpakket rondom de rotor geplaatst zijn.
Als je met de hand wilt verdraaien, voel je weerstand van de aantrekkingskracht van de magneet naar de pool trekken, draai je door dan wordt hij op een gegeven moment aangetrokken door het volgende blikpakket.

En zo lijkt het misschien dat de motor schokkerig loopt, maar dat is beslist niet waar.

Er wordt door de inverter een dusdanige spanning gestuurd naar de 3 velden, dat er in de stator een perfect magnetisch draaiveld ontstaat, wat rond en gelijkmatig is. En dat wordt dan gevolgd door de rotor.
Dit in tegenstelling tot de motor met condensator, die het met een pseudo draaiveld moet doen, dat niet rond is, maar elliptisch, en dus veel schokkeriger volgt,
En dat magnetisch gezien.

Jouw veronderstellingen kloppen dus niet, je zult het echt richting riem (pasvorm en maatvoering), uitlijning motor en de functie van de spanrol moeten zien. dit in relatie met de veerspanning van de motor.

Ik hoop wel voor je, dat in de garantie ook de reparatie en voorrijdkosten worden vergoed.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Ik heb online toch al wat verhalen gelezen dat de motor voortijdig stuk is gegaan, maar dat zijn inderdaad uitzonderingen.
Dat de 10 jaar motorgarantie gebakken lucht is, wist ik al veel langer omdat de motor gratis is vanwege de degelijkheid, en de voorrijkosten en arbeidsloon niet vergoed worden bij een defect, net zoals bij alle andere merken wasmachines en wasdrogers.
Toch heb ik wel een verhaal gelezen dat iemand bij Zanussi binnen de 10 jaar garantie, gratis een nieuwe motor kreeg, en deze er zelf in mocht zetten omdat hij of zij dit blijkbaar kon, waardoor deze consument geen kosten had.

Ik weet niet of dat van die V-riem een structureel probleem bij Zanussi is omdat ik video's en foto's heb gezien van gebroken snaren, waarbij er haast geen zwart gruis onder de motor-as ligt. En iemand in mijn familie heeft 9 jaar een Zanussi wasdroger gehad, die dag in dag uit, stond te draaien zonder problemen, en daar zat dezelfde motor en V-snaar in als in mijn vorige Zanussi wasdroger.

De vier jaar garantie is volledig, dus inclusief arbeidsloon en voorrijkosten.
Maar los daarvan: ik heb 30 dagen bedenktijd, dus ik kan altijd nog voor een Miele gaan, of Samsung, want daar hoor ik in persoonlijke kring, ook positieve geluiden over, maar of dit ook voor de service geldt bij problemen....
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik zou jouw beide filmpjes opsturen naar Zanussi en hun vragen wat hier mee te doen, want dit is echt niet normaal.

En heel vreemd dat het bij jou nu 2 keer achter elkaar gebeurt.

In die korte tijd zoveel slijtagesporen en dan de onrustige bandloop, die maar niet in zijn spoor wil blijven.
Het lijkt op een misuitlijning of iets dergelijks of een verkeerd formaat riem.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Ik zou het op zich wel willen doorgeven aan Zanussi, maar eigenlijk mag ik binnen de garantie de zijwand niet van de wasdroger afhalen, ook al is dat nog geen reparatie.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, wat is dan wijsheid?

Met het oude filmpje vragen wat dit voor probleem kan zijn dat elke keer je riem het begeeft.
En dat hij blijft slijten.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Bij de vorige wasdroger heb ik dat al eens gevraagd aan Zanussi, maar zij hebben altijd het standaard antwoord dat ze dit op afstand niet kunnen beoordelen, maar dat ik wel een technicus bij hun kan boeken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan maar wachten op de garantieclaim
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

In het programma zit iets wat bij mijn vorige Zanussi niet zo was. Het valt mij op dat de wasdroger de tijd op het display tijdens het droogprogramma niet aanpast aan de belading en de hoeveelheid restvocht, maar dit pas aan het einde van het programma doet, dus stel dat een programma 2.09 duurt, en het wasgoed is na 1 uur droog, dan is er nog 1.09 aan tijd over, waarna het display van 1.09 naar 0 (einde) springt. Mijn vorige Zanussi wasdroger maakte niet zulke grote sprongen in de resttijd, was daar veel nauwkeuriger in door tijdens het programma de tijd aan te passen, en niet achteraf na het droogprogramma, want wat heb je anders aan een display met resttijd?! Is dit normaal bij de nieuwe Zanussi LINDO? Er is geen foutcode (E00). In de video is het einde van het programma te zien, de pomp draait dan bijna 2 minuten (wat veel langer is dan bij de vorige Zanussi) en klinkt trouwens ook nogal erg brommend, en ondanks dat de wasdroger al klaar is, staat er nog ruim een uur op het display:

https://www.youtube.com/watch?v=gC3ISx-VC9I

Volgens Zanussi is het het belangrijkste dat het wasgoed droog is, maar dat vind ik een soortgelijk antwoord die advocaten ook altijd geven, en dan had ik net zo goed een wasdroger zonder display kunnen kopen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

je hebt wederom een machine van een budgetmerk gekocht, waar je zulke slechte ervaringen mee hebt, maar je wilt de features van een Miele hebben.

En nu vergelijk je van alles met die machine.

Dat begrijp ik dan niet, want die heb je toch naar de schroothoop gebracht?

Niet alleen van Zanussi en de advocaten, maar ook van deze technicus krijg je dit zelfde antwoord. Als het wasgoed maar droog is, waar maak je je druk om?

En ja, de machine zal misschien wel leverbaar zijn zonder display, maar wel tegen meerprijs, want deze heb je er gratis bij gekregen.

Jouw oorspronkelijke vraagstelling is opgelost en dit forum is niet bedoeld als "klaagmuur".
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

De tijd op het display functioneert inmiddels zoals het zijn moet, blijkbaar moest de wasdroger nog even wennen aan de nieuwe omgeving, want ik zou het zelf ook spannend vinden als ik bij een wildvreemde in huis geplaatst wordt (tja, we zullen er maar eens een grapje om maken).
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

Het display vertoont toch weer kuren, en het apparaat koelt ook niet af omdat er pas wordt afgekoeld als het display op 10 minuten verschijnt, maar de wasdroger stopt bij ongeveer 44 minuten (het is wel droog, maar dus nog erg heet).
Ik overweeg een omruiling met een warmtepompdroger, maar is een Zanussi warmtepompdroger, waar ook gratis 4 jaar garantie op zit, te adviseren? Ik lees dat ze op den duur, koelgas weglekken vanwege slechte soldeerverbindingen in de aluminium leidingen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Zie mijn eerder antwoord
Wij zijn een zelfstandig forum en hebben geen enkele binding met de witgoedhandel.
En dat houden we ook zo, en adviseren dus geen aankopen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WGT
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 mar 2021, 13:32

U heeft helemaal gelijk, mijn excuses.
Gesloten