AEG T65470AH1 voeding dood, welke LNK-chip?

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
JST
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2021, 22:30

Hoi mensen, onze AEG Lavatherm T65470AH1 is dood en ik lees al allerlei threads over de weerstand en de switcher chip die vervangen moeten worden. Hulde daarvoor, by the way. Maar ik zit nog met een uitdaging voordat ik onderdelen bestel en de soldeerbout ter hand neem.

Op de centrale print zie ik een doorgebrande R58 kleurcode geel-wit-grijs-goud, lekker onduidelijk door de oxidatie. De weerstandwaarde kan ik ook niet goed plaatsen, maar goed. Dat is het ook grootste probleem niet als ik hem door een 100 ohm vervang.

Probleem is wel dat de LNK-chip U2 het nummer LNK364GN lijkt e hebben, maar dat dit niet goed leesbaar is omdat er een spotje juist op het tweede en derde cijfer zit. Waardoor ik niet erg goed kan zien of het nou de LNK364GN of de LNK304GN is.

Kan iemand mij het juiste chipnummer vertellen aan de hand van het typenummer van de wasdroger misschien?

Mijn eeuwige dank. ;)
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Joost, graag alle gegevens van het machineplaatje en ook een foto van de print en ook een met de chip in close up
En volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JST
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2021, 22:30

Hoi Lampje,

Link naar de foto's (print overzicht, machine chassisplaatje, typestickers voeding en twee close-ups van de LNK):
https://photos.app.goo.gl/9NaJtmpLEgJtVvUe6

Hoop dat deze link werkt voor jullie.

Als ik de chip zelf bekijk zou het een LNK364GN kunnen zijn (heel vagelijk zie ik iets van een middenstreepje van de 6 in de afbeelding), maar als een van jullie dit kan bevestigen welk type dit nou is, dan ben ik al blij.

Aan de onderzijde zien de solderingen er gaaf uit (geen foto van gemaakt) en ook de elko's lijken niet geploft. Dus ik focus me eerst op de lnk-chip en de weerstand. Die laatste staat er goed geroosterd bij. Hij viel bij de minste aanraking uit elkaar.

Ik hoor het graag, alvast bedankt!
JST
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2021, 22:30

O ja, heb al een donatie gedaan. Geweldige site, dit. Proost. :mrgreen:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, Joost, proost en hartelijk dank.

Ja, ik ga ook voor de LNK 364 GN.

Ja de veiligheidsweerstand is de zekering. De LNK de oorzaak, want als de mosfet in de schakeling sluiting krijgt, dan loopt de volle stroom en daar kan hij niet echt tegen.
Bij alle fabrikanten zijn ze te krap gedimensioneerd, want een wat zwaardere kost 10 cent meer.
Maar het is de startstroom die deze schakeling nekt en dat wordt voorkomen door de veiligheidsweerstand, wat groter te maken. Bij AEG van 47 naar 100 ohm. 3 watt

Het is trouwens toch een wonder dat deze dingen, die haast niets kosten zoveel stroom kunnen schakelen. Want de beveiliging schakelt uit bij ca 150 graden C.

Ik weet niet hoe bedreven of je bent in het solderen van deze kleine componenten.
Maar ik wil je zeker aanraden een doosje flux mee te bestellen, want dat soldeert zo fijn en snel, want vaak sneuvelt deze chip bij het solderen als het te lang duurt.

Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JST
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2021, 22:30

Het is inderdaad te gek voor woorden dat fabrikanten op de kwaliteit of sterkte van onderdelen bezuinigen, maar als ze ergens een cent kunnen besparen, dan zullen ze dat doen helaas. 🤷‍♂️

Bedankt voor de bevestiging. Heb net de onderdelen besteld, incl de flux. Ik heb nog weinig met smd componenten gesoldeerd, maar heb al wat instructiefilmpjes gezien over exact datzelfde IC. Ik red me wel met m'n temperatuur-regelbare Alecto. 😇

Jullie horen van me of het gelukt is!

Groetjes,
Joost
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik weet niet of je deze stukjes gelezen hebt.

Doe er je voordeel mee, want de printbanen zijn teer en als dat fout gaat is het "de hoofdprijs"

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JST
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2021, 22:30

Ken ze. Komt goed.
JST
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2021, 22:30

Wel, vanmorgen heb ik de chip en weerstand vervangen en de machine ging na aansluiten vrolijk weer aan. Fluxmiddel werkt ook lekker inderdaad. Heb ook alle connectors even aangetipt met wat soldeertin, want door het geruk aan de kabels om de connectors los te krijgen was er hier en daar wat los gaan zitten. Maar nu alles helemaal top! :D

Wel moest ik nog de ontstoorspoel bij de ingang van de machine vastzetten, de metalen bout waarmee 'ie vastzit aan de achterwand was uit de plastic (!) behuizing gebroken door veroudering. Over kwaliteit gesproken, het moest weer op een goedkoopje. Alleen viel de spoel nu op de draaiende trommel en da's niet goed natuurlijk. :shock:

Maar met twee tiewraps heb ik de spoel gewoon door twee vantilatiegleufjes in de achterwand vastgeklemd. Gaat nooit meer los. Zie foto's op https://photos.app.goo.gl/NhNksGbCyxjNNjMw7 :mrgreen:

Straks even de draadjes wegwerken achter de klemmetjes, afmonteren die hele doos en weer lekker laten draaien. Nogmaals bedankt voor de adviezen! :D
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is mooi om te horen Joost, daar doen we het voor!
Weet je zeker dat het de spoel is die defect is en niet de condensator?
Want met de huidige netvervuiling zijn deze ontstoorfilters heel hard nodig, om de print zijn werk goed te laten doen.

Dus vervang hem ook maar https://shop.aeg.nl/wassen/drogers/elek ... 4055223285
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JST
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2021, 22:30

Niet zozeer defect volgens mij, maar de bevestiging was eraf gebroken. Ik meen dat het twee spoelen in een betreft, in iedere draad een. Of er nog een condensator tussenin zit oid weet ik niet. Maar de wasdroger werkt verder als een zonnetje.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Vanwege de schakelende voedingen, die tegenwoordig overal in zitten, staan er spikes op de 230 volt, die zeer hoog zijn.
Electronische componenten kunnen daar slecht tegen. Dat kan ook de reden zijn dat jouw chip overleden was.
Het gaat er ook om dat dit apparaat ook radiofrekwente storingen veroorzaakt, die jouw andere apparatuur, die ook op het lichtnet staan, kan verstoren

Dat hij het nu probleemloos doet, is geen garantie dat dit zo blijft, vandaar mijn advies.
Tenzij je bezig wilt blijven met knutselen. ;)

En ja, dat weet ik wel, er zitten er 3 in.

Deze tekening staat in een ander servicemanual van AEG.

Ingangsfilter AEG.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JST
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2021, 22:30

Misschien heb je het bij die laatste over een iets ander onderdeel, Lampje. Het schema wat je hierboven toont matcht naar mijn mening niet helemaal met die spoelenunit, ;)

De unit die ik bedoelde heeft namelijk vier draden: twee ingangen (nul en fase van het lichtnet) en twee uitgangen (de gefilterde nul en fase) en die laatste twee spanningsdraden gaan zo naar de voedingsprint. Vrijwel nul ohm er doorgeen (van blauw naar blauw en van bruin naar bruin) en geen ohmse weerstand gemeten tussen de andere combinaties. En er zit in ieder geval geen aardverbinding aan, want de bevestigingsbout die afgebroken was blijkt van plastic te zijn (zag ik net pas). Misschien heb ik hem zelf wel per ongeluk geforceerd toen ik aan de bedrading aan het prutsen was, plastic fantastic. Het e.e.a. zit nogal krap en de bedrading is wat stugjes. ;)
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee Joost,
Want als goed kijkt, dan zit er wel degelijk een aardaansluiting onder de gebroken kunststof schroef.
Ingangsfilter2.jpg.png
En als jij niets meet dan is het filter gewoon defect. Want de veranderende laadstroom moet je meten want er zitten toch 2 forse condensatoren in van 0,47uF

Want ik heb aan de hand van de onderdelenlijst een zelfde filter gevonden waar mooi het schema op staat.

Ingangsfilter schema.png



Dus het vast binden met tyraps is dus niet zo'n goede oplossing, want je hebt geen aarde.

Je kunt wel niet willen vervangen, maar dat zou echt eigenwijs zijn, want fabrikanten plaatsen niets te veel, zeker niet deze dure componenten.

Maar zonder goed werkend filter is het goed mogelijk, dat je binnenkort je hele machine naar de stort kunt brengen, omdat de print echt overleden is en niet meer te repareren valt.

Want ook de eigen stoorpulsen van de machine worden niet binnen de machine geblust en zouden verder in je huis ook tot problemen kunnen leiden.

Een goede smoorspoel heeft nauwelijks ohmse weerstand want gelijkstroom en laag frekwente wisselstroom moet er gewoon verliesvrij door kunnen.
De inductie zal je met een wisselstroomgenerator moeten meten, dat gaat niet met een multimeter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JST
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2021, 22:30

Ik zou nog steeds zweren dat het puur kunststof is (en lichtinval waar jij met de pijlen naar wijst). Ik zou metalen delen echt wel opgemerkt hebben.

Maar op https://www.elektronik-werkstatt.de/ger ... 3852000000 heb ik het ontstoorfilter voor mijn machine staan. Dat schema op het filter (zie de grote foto op die site) laat alleen de twee spoelen zien en mijn metingen stroken wel met die invulling.

En dan nog, op de hoofdprint zitten er ook 'heel toevallig' een drietal condensators van enig kaliber (hoogspanning) bij de spanningsaansluiting. Zie de hoofdprint in de eerste set foto's. Dat deel van de ontstoorset zou in theorie dus ook daar kunnen zitten. Dan ontbreekt nog wel de eerste condensator vóór de spoelen en de weerstand in het schema zoals je in jouw vervangingsfilter hebt staan, maar beide schema's hoeven niet identiek te zijn.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Joost je kwam om advies vragen om jouw problemen op te lossen, je probeert je gelijk te halen, maar dat krijg je van mij echt niet, want daarvoor loop ik te lang mee in het automatiseringsvak, waar dit een standaard onderdeel van was.
Ik heb nog een heel oud artikel gevonden van 1988 toen netvervuiling nog maar in de kinderschoenen stond.
Lees dit maar eens. artikel Elex over netfilters
En dan sluit ik hierbij de discussie.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten