Siemens wasdroger E46-3F / WT46E3F2NL schakelt na ca 10 min. drogen volledig uit

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info


Goedendag,Ik heb een probleem met onze Siemens wasdroger type E46-3F (volledig: WT46E3F2NL FD9001200206) die sinds een paar dagen na ca. 10 minuten drogen volledig uitschakelt. Het apparaat is heel warm en de stoom komt van de natte was. Ik heb alles al schoongemaakt, rechter zijplaat verwijderd en stof weggezogen, achterplaat verwijderd en de boel ook daar schoon gemaakt. Aan de hand van de geringe hoeveelheid stof/drab die ik eruit heb gehaald leek het me al niet dat dit de oplossing zou zijn en dat blijkt ook want hij schakelt nog steeds korte tijd na het starten uit. Je moet dan een minuut of 5 wachten en dan start hij weer (voor een tijdje... )
Info

ik denk dat je de temperatuursensoren moet nakijken,

Want ik denk dat hij in de thermische beveiliging vliegt.

Er zitten 2 sensoren op het verwarmingselement, meet daar de weerstand eens van.
Info

Hallo Bennie,

dank voor je reactie.

Ga ik doen, zijn dit sensoren en begrenzers?
Op zich goed dat hij in de thermische beveiliging vliegt, want de stoom komt al van de was als je de deur open doet.........
Info


klopt de ene is een begrenzer, die gaat open bij een bepaalde temperatuur en de andere is een temperatuursensor die verandert van weerstand als de temperatuur verandert
Info


Ok helder. Heb je zo de weerstandswaarden voor mij?
Info


de begrenzer(clixon) moet een lage weerstand hebben want deze onderbreekt bij een bepaalde temperatuur het circuit en de temperatuurvoeler(NTC) moet zo uit mn hoofd een weerstand hebben van 15 kilo ohm hebben bij kamertemperatuur
Info

Dank voor de info, ik heb het verwarmingselement zojuist gedemonteerd en laat beide sensoren morgen even meten en dan zullen we hopelijk weten wat er aan schort. Wordt dus vervolgd.
Info

Goedemorgen, gemeten waarden als volgt: temperatuurvoeler bij kamertemp 23,2 KOhm, begrenzer 0 Ohm. Na lichte verwarming van de temperatuurvoeler meten we 8,2 KOhm dus deze lijkt goed te functioneren.........
Info

inderdaad, die lijken mij dan ook goed , dan beginnen we weer vooraan je zegt dat de droger volledig uitschakelt, brandt er dan geen enkel lampje meer of piept de droger en zegt hij dat de was klaar is
Info


Nee er brandt geen enkel lampje en evenmin klinkt er een piep signaal. Ik stond er laatst naast toen hij uitschakelde, alsof de spanning eraf ging. Hij schakelt volledig uit en kan dan ook niet meer meteen ingeschakeld worden. Na een paar minuten lukt dit wel en kan dan ook weer gestart worden (display telt dan weer af vanaf 1.59 en gaat dan vrij snel naar de waarde waarop hij stond toen hij uitschakelde). Ik vrees zelf de stuurprint/electronica..........
Info

Ik denk dat we die kant wel op moeten, maar ik heb ook ergens anders gelezen dat het in het deurslot kan zitten,
Maar of dat bij deze droger ook zo is, durf ik niet te zeggen, maar is het proberen waard.
Meet ook eens of er 230 volt bij de printplaat komt, nadat hij uitvalt, er zit namelijk een netfilter tussen het aansluitsnoer en de printplaat.
Controleer de printplaat ook eens op slechte/verbrandde solderingen.
Info

Ik zal de printplaat eens aan een nader onderzoek onderwerpen en de spanning daar meten, wordt weer vervolgd.
Gesloten