AEG T8DB86ES wasdroger doet er (ERG) lang over

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
MRT
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021, 17:00

Nieuw op het forum dus ik doe vast iets fout...

AEG Lavatherm 8000 serie
Model T8DB86ES
type TC16H67HP
Product nr. 91609798700

AEG condens wasdroger (nog geen 4 jaar oud) met beperkt gebruik (1 a 2 keer per week) doet er ineens wel heel erg lang over het drogen van de was. En ja, we hebben alles al nagelopen. Filter, condensor, afvoer, centrifuge van de wasmachine enz enz. Machine open geschroeft en :oops: wat een stof aan de binnenkant! Schrok me dood! Alles schoongemaakt. Dit gaf natuurlijk niet het gewenste resultaat.

Later ontdekte ik dat je door het indrukken van Start/Pauze + Antikreuk direct na het aanzetten van de machine een diagnose menu krijgt. Alles stappen rustig doorgenomen en ik zie de volgende errors:
C7 - E31
C8 - E31
C9 - E32
C10 - E32
Nu hebben deze fouten vast iets met elkaar te maken.

Nu heb ik gevonden dat er iets aan de hand is met de "Vochtigheidssensorfrequentie". Maar is er iets met de sensor of met het brein (lees: computer)? Hoe kom ik nu weer een stap verder.
Droger.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MRT
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021, 17:00

ok... een kleine update!
Ik las op dit geweldige forum iets over aarding en een verhaal over het meten van het vochtgehalte van de was.
Dat bracht me op een idee.
Mijn droger heeft de techniek dat er in de droogruimte met twee metalen stripjes wordt bepaald wat het vochtgehalte is.
Dus heb ik waarschijnlijk geen trommelaarding?
Is mijn aanname juist?
Maar, toch voor de zekerheid alle aarde draden gevolgd in de machine.
En wat blijkt....de aarding van het moederboard (computer) zat los.
Ik weet niet of dit door trilling is gekomen of dat ik het gedaan heb met schoonmaken.
Maar ik heb iig iets concreets gevonden.
Error E31 is nu weg.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Martijn welkom op ons mooie forum

Je hebt het allemaal keurig ingevuld.

Hier heb je de beschrijving van de diagnostische mode.Foutcode test en reset model l75480wd

Die zal niet veel afwijken van jouw machine.

Het testen van de stand vochtmeting vraagt wat speciale maatregelen van het kortsluiten van de sensor. Anders krijg je de foutcode 31 of 32.

Dus begin met het foutgeheugen te resetten. Want deze fout is in het geheugen gezet op positie 10

Zoals je zelf gezien hebt is de machine behoorlijk vervuild.
Dat zit niet alleen in de zichtbare plekken maar ook in de onzichtbare.
En dan bedoel ik de kanalen die van de trommel naar de ventilator, loopt waar ook de temp sensor zit.
Ook inwendig in de ventilator, zit vaak vuil
Dan de condensor die krijg je haast niet schoon, die moet je met een fijn straaltje heet water schoonpuiten en het vuil afzuigen met een natzuiger in de pompruimte of voor de condensor.
De filters een nachtje in de schoonmaakazijn maakt de filters microscopisch schoon.
En ook de totale bak onder de condensor en de pompruimte en vlotterkamer zitten vaak vol vuil.

Via de overstort van de condens container heet water naar beneden laten lopen, tot er wat niveau in de bodem is, de machine husselen en dan afzuigen, zo komt het vuil uit hoeken en gaten.

Ook de pompkamer en vlotterkamer met een kwast goed reinigen

Nog enige tips:

Spoelen, Hulpstuk leegzuigen sump voor natzuiger
Spoelen, natzuiger voor waterafvoer
Spoelset schoonmaken condensor


Ik denk dat de grootste problemen de vervuiling is en de machine zijn warmte niet kwijt kan.

De beide electrodes van de vochtmeting losnemen, de ruimte er achter ontdoen van de natte pluizen en de contacten van de aansluitingen goed schoonmaken.
En de oppervlakte van de electrodes goed schrobben met schoonmaakazijn.
En geen wasverzachter gebruiken, gooi twee kopjes schoonmaak azijn in het spoelvak van de wasmachine.

Wat betreft de aarding van de machine, dat gaat ook via de lagers.
Al zal dat minder goed zijn als met borstels. Want de statische ladingen in de trommel, tijdens het drogen, moeten wel afgevoerd worden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRT
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021, 17:00

Bedankt voor je reactie Lampje. Nuttige tips die ik ga nalopen.
Ik kom zeker op dit lijntje terug. Maar zal niet eerder zijn dan het weekend dus nog niet sluiten. :P
MRT
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021, 17:00

Wij gebruiken geen wasverzachter.
Ik heb de ruimte achter de electrodes voor de vochtmeting nagekeken. Was mooi droog en stekker zitten goed vast.
pomp kamer nagekeken en daar gaat het ook goed.

Het enige waar ik nu aan zit te denken is om de condensorruimte schoon te maken. Daar kan ik niet goed in kijken en dus met een waterstraal e.e.a. schoonmaken lijkt de enige optie. Deze ruimte open maken kan volgens mij niet. Toch?

Achter ruimte waar ook de ventilator zit nagekeken. En deze was wonder boven wonder helemaal schoon. Uiteraard de rubberen afdichting weer netjes terug geplaatst.

Wat mij opvalt is dat later in het droogproces de resterende tijd niet meer "normaal" terug loopt. Dus hij blijft lang op 1:27 staan bijvoorbeeld. Het tweede wat mij opvalt is dat voor de condensorruimte vocht blijft staan.

Kan iemand nog iets met deze symptomen?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wasverzachter is de hoofdzaak van vervuiling, maar ook zeepresten zijn vettig en geven plakkerige pluizen. Voel dat maar eens als je de filters ontdoet van stof.

Alle symptomen wijzen er op dat de machine nog lang niet schoon is.

Over de sensoren hoor ik je niet, heb je die nog gevonden?
Hoe zit het met de vlotter?
Als hij niet droogt volgens de planning, zal op een bepaald punt aan de hand van de vochtigheidsmeting de eindtijd verlengd worden.
1:27 zal het tijdstip zijn waarop hij normaal in de eindfase gaat, maar meet dat het wasgoed nog te vochtig is, om de procedure af te ronden en de nakoelfase en antikreuk in te leiden.
Om bij condensor te komen zal je de hele machine uit elkaar moeten halen inclusief compressor en trommel en warmtewisselaar.

Van een beetje vocht aan de voorzijde wordt ik niet nerveus. Want de pomp kan niet alles vanaf de bodem wegtrekken.
Misschien staat ook de machine niet helemaal waterpas.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRT
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021, 17:00

Even een update na een duidelijk verzoek van Lampje ;-)
Afgelopen weken de droger nauwelijks gebruikt met dank aan de zon! Een enkele keer de handdoeken erin gedaan.

Na de laatste tips heb ik de machine buiten op de tuintafel gezet en de condensorruimte met de tuinslag doorgespoten. Uiteraard voor zover ik erbij kan. Ik ben nog niet helemaal zo ver om de machine helemaal uit elkaar te halen. De pomp en de vlotterruimte nagekeken en die zien er keurig uit. Pompje loopt ook goed.

In die paar keer dat we de machine gebruikt hebben lijkt dit al effect te hebben. De eerste paar keer liep de droger 15 uit. Maar dat kan natuurlijk. De laatste paar keer was hij stipt op tijd.

Ik ga het zo even aankijken en als het weer mis gaat lopen neem ik een dag vrij en haal i.d.d. de hele machine uit elkaar. Of weten jullie iemand die dat tegen de schappelijke prijs kan doen?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het lijkt me dat je langzamerhand het lek boven water krijgt. bedankt voor de terugmelding.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten