AEG Lavatherm 59870 doet helemaal niets meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

Hallo,
Sinds gisteren doet mijn AEG Lavatherm 59870 doet helemaal niets meer.
Geen lampje en display gaat niet meer aan.
Op de printplaat zie ik geen bijzonderheden.
In een ander topic over een soort gelijke machine las ik dat de U4 en een weerstand vervangen moeten worden.

Echter kan ik op mijn print geen U4 vinden en met de zekering lijkt op het zicht niets aan de hand te zijn.

Kan iemand mij vertellen wat er aan de had kan zijn?
Info


de code U4 staat niet altijd genoteerd op de printplaat maar je moet een klein blokje zoeken met de tekst lnk304pn of lnk304gn
Info


Bedankt voor de reactie maar deze zit er niet op helaas. Ik heb een:2x - Cosmo 1010 817 j 18 A- C3931 04M AHTF2x - PJ029 Us1BEn nog 1 onleesbare. Maar ik zie wel dat er iets anders op staat dan wat jij noemt.
Info


Maak eens een duidelijke foto van de voor en achterkant van de printplaat dan kunnen wij even meekijken
Info


Ga ik proberen maar m'n foto's zijn te groot om te uploaden en heb net een nieuwe laptop dus comprimeren lukt niet helemaal. En ik krijg de print ook niet uit het plastic omhulsel zonder hem te beschadigen. Maar ga vanavond even m'n best doen...
Info


Je kan ze ook ergens op Internet plaatsen en hier het linkje plaatsen.  Vaak kan je het omhulsel aan de zijkant losklikken
Info


Het omhulsel kan je het handigste los krijgen als je een aantal platte schroevendraaiers tegelijk gebruikt om een paar lipjes tegelijk te kunnen ontgrendelen.
Info

Ik heb vanavond toch de printplaat los gekregen en tadaa op de achterkant zit de u4...
en het lijkt me dat deze z'n beste tijd heeft gehad.
Maar met de rest lijkt zo niets aan de hand.
Wat raden jullie me aan om te doen?
En weten jullie hoe ik aan de benodigde onderdelen kan komen?
BVD. vr gr.
S. Kraan.
Info

op http://www.maakmijnwitgoed.nl/12-elektr ... omponenten kan je de onderdelen bestellendie U4 is kapot en de R76 heeft dan ook een klap gehad en om problemen in de toekomst te voorkomen zet je daar een weerstand in van 1 stap hoger

http://www.maakmijnwitgoed.nl/content/6-welke-weerstand

als je op de R76 geen tekst ziet staan knip je hem even aan 1 kant los dan staat de tekst op de onderkant op deze site staat ook een stappenplan hoe je de componenten moet vervangen

gebruik voor het knippen geen lomp gereedschap
Info

Da's een hele mooie plof!
Klopt Bennie, hierbij de exacte links:
LNK304GN vervangen
R76 vervangen door 100 Ohm veiligheidsweerstand
Handleiding hoe te vervangen vind je hier. LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

Voorzichtig met het loshalen van het IC-tje.

Je zal niet de eerste zijn die banen lostrekt van de printplaat
Info

Ah super!
Ik ga het meteen bestellen.

Heel duidelijk allemaal.
Nu hopen dat ik dit ook daadwerkelijk kan...

Bedankt HaZee en Bennie!!!!!
Info

Oh ja zeker. Ik dacht dat ik dat al had gepost.
Maar waarschijnlijk was dat in een privé bericht dan.
Maar hij doet het weer als een tierelier.
Hartstikke bedankt voor de goede en duidelijke hulp!!

Gr. Stanley.
Info


Top! Altijd fijn om te horen!
Info

Dag stanley kraan,

Mag ik wat vragen?
ik ben helemaal nieuw op dit forum en zie dat jullie het hebben over " U4" ed.
Zover ben ik niet thuis in die printplatenwereld maar ik wist niet dat er ook een zekering op de printplaat zit, kan je mij zeggen waar die zit?
Ik heb hetzelfde probleem nl.

in een keer doet hij niets meer geen lampje,niks.
Ik neem aan dat je met 59870 de T bedoeld.Een droger van bijna €1000.- en vier jaar oud,ik wil hem wel graag weer voor elkaar hebben (als het kan zo goedkoop mogelijk).
Ik heb alle beveiligingen en schakelaars door gemeten en ze geven allemaal door dus er blijft volgens mij niks anders over dan de printplaat , of wat daar op zit.
Kan/wil jij(of andere)mij wat verder helpen, zou heel fijn zijn.

Alvast bedankt.Groetjes.
Info

U4 is de indicatie of beter het geprinte labeltje op de printplaat bij de IC die vaak de boosdoener is.
Zie foto 3 in deze handleiding.Vaak is het een LNK304GN chipje, maar er zijn andere varianten.
De 'zekering' is in feite een weerstand.
Deze weerstand is echter geen normale weerstand, maar een zware brandveilige weerstand (simpel aangeduid als "veiligheidsweerstand").
Deze weerstand en de IC gaan tegelijk stuk. Soms ook nog enkele andere onderdelen, maar dat is afhankelijk van de machine.
Wil je het helemaal zeker weten, maak dan even een goede scherpe foto en plaats hier een link of post hem als bijlage (dan mag hij niet te groot zijn).

Voorwaarde aan de foto: de letters op de printplaat en de IC moeten leesbaar zijn.
Info

Goedemorgen HaZee,
Bedankt voor de reactie,ik ga er mee aan de gang,
ben eerst even wat anders gaan doen(voor de afleiding)
Ik laat nog van mij horen,
Groetje,
Info

Dag HaZee,
Nou ik heb het LNK304GN chipje gevonden maar ik kan er eigenlijk niks aan zien(brand of smeltplekken)

Toch maar(proberen) te vernieuwen? en dat weerstandje? ook maar(als ik hem gevonden heb)
Ik heb geprobeerd een foto mee te sturen maar ik dat is  niet gelukt .
Wil graag wat horen.
Groetjes.
Info


je kunt de foto ook ergens op internet plaatsen en de link hier plaatsen
Info


Ha ha,Als wist hoe dat moet,Leeftijd denk ik(66)
Info


haha maar dat is geen schande ik stuur je even een persoonlijk berichtje , die kan je straks lezen bij "mijn berichten"
Info

Onze droger doet het weer prima dankzij Bennie.

Gelukkig zijn er nog mensen die je willen helpen zonder dat winstbejag voorop staat!!!!!!!!!

Bennie bedankt.
Info


kan je er hopelijk nog jaren plezier van hebben mooi dat hij weer doet
Info

Ik heb hetzelfde met de lavaterm 59840, doet ook helemaal niet meer.

Ik heb de printplaat eruit gehaald, zie er niets aan.

Als ik hier de voorgeschiedenis lees, zou het voor mij ook nodig zijn om de LNK 304 en weerstand R76 te vervangen
Info

Vraag maar aan bennie(of HAZEE) de onze doet het al maanden perfect.
Info

dat is mooi kalverjan. 
@cyril, de kans is heel groot dat je het zelfde probleem hebt ,
de weerstand kan je doormeten, soms zit er ook een scheurtje in,  en het ic-tje kan je soms minuscule smeltplekjes zien .
maar als de weerstand kapot is, dan is de lnk304 ook kapot
Info


in aanvulling op Bennie: maak anders evt. een scherpe foto van het IC-tje. Soms valt het helemaal niet op als je niet weet waar je op moet letten 
Info


Hier vind je een mooi voorbeeld van een LNK304GN die echt overleden is.
Info


Ik ben een paar dagen weg geweest vandaar nu pas mijn reacties. ik heb een foto gemaakt. ik heb zelf niet de spullen om dit te vervangen of na te meten, weet iemand of er iemand  in de buurt van Bussum dit zou kunnen doen voor me
Info


Het is opgelost dankzij Christiaan de onderdelen vervangen, dat was inderdaad het probleem
Info


Top, fijn om te horen dat het gelukt is!
Gesloten