AEG 55542 heeft kuren

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

Hallo,

Mijn AEG 55542 (plm. 9,5 jaar oud) heeft kuren.
Soms stopt de droogsessie midden in het programma.
De startknop is dan oranje ipv rood en er klinken 3 korte piepjes met een interval van enkele tientallen seconden.

De was is dan nog warm en nat.
Meestal werkt het om het programma dan opnieuw te starten en dan komt hij er wel door, maar gisteren wilde hij helemaal niet meer starten.
Na hem een nachtje van de stroom te hebben gehouden heb ik het vanochtend weer geprobeerd, waarna hij wel weer even draaide en toen snel weer stopte.

Vervolgens nog een keer geprobeerd en toen ging hij wel weer door tot het einde.

Ik heb het vermoeden dat het probleem bij de pomp of de waterafvoer ligt.
We gebruiken de condensbak niet, maar hebben een slangetje naar de afvoer van de wasmachine lopen.
Die is echter vrij hoog (zo'n pijp die uit de vloer steekt, even hoog als de uitgang van de droger) en krap (de afvoerslang van de wasmachine zit daar ook in).

Kan het zijn dat de pomp niet krachtig genoeg meer is om het water naar de hoger (of ongeveer even hoog) gelegen afvoer te pompen  of zijn er dingen die ik kan nalopen om uit te vinden wat het probleem precies is?

Of is er misschien toch een elektronisch probleem wat te identificeren en repareren is?

Ik zou het fijn vinden om wat tips te krijgen wat ik allemaal kan doen/controleren als ik het ding openmaak.

Ik ben goed met een schroevendraaier en een ICtje vervangen op een printplaat heb ik vaker gedaan, alleen moet ik wel weten wat ik kan doen  .
Info

Uitlezen foutcode AEG wasdroger:Procedure om de onderliggende foutcode uit te lezen:

Het apparaat uitzetten en knop op nul

Het apparaat aanzetten, door de programmaschakelaar één positie met de wijzers van de klok mee verder te draaien.

Tegelijkertijd de toets START/PAUZE en de toets links ervan (ongeacht model) gedurende ten minste 5 seconden indrukken.

De toetsen ingedrukt houden, tot de LED´s beginnen te knipperen en een signaaltoon weerklinkt.

En de keuze schakelaar 11 posities met de klok mee bewegen.

Je krijgt nu de specifieke code.

probeer de onderliggende foutcode eens uit te lezen , welke lampjes knipperen er dan en hoe vaak?
Gesloten