AEG Lavatherm T37850 wasdroger dood

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

Dag allen,
sedert gisteren is mijn wasdroger (AEG Lavatherm T37850) compleet levensloos.
Ik heb dit vorig jaar ook tegenkomen met mijn wasmachine van AEG (printplaat was stuk).

in bijlage een foto van de printplaat van de droogkast. R76 lijkt mij stuk (scheurtje bovenaan + gemeten met multimeter)is het voldoende om enkel de R76 te vervangen?

of moet er ook iets met de U4 gebeuren?

alvast bedankt voor de reacties.

groetjes, Ken
Info


de U4 moet je ook vervangen want de weerstand gaat kapot doordat er in de U4 kortsluiting zit, en er word geadviseerd om de weerstand een stapje hoger te doen om dit in de toekomst te voorkomenop http://www.maakmijnwitgoed.nl/  staat wel een lijstje met welke weerstand je moet hebbentevens kan je hier de onderdelen bestellen
Info


Ok Benny,bedankt voor de nuttige info, ik zal het een brandvrije weerstand van 100ohm (3W) bestellen.Nog 1 vraag, hoe kan ik best de U4 verwijderen, met het minst risico om de printplaat stuk te maken?warmeluchtblazer? koppelingen afzonderlijk lossolderen? Groetjes, Ken
Info


http://www.maakmijnwitgoed.nl/content/7 ... vangenhier is een stappenplan hoe je het ICtje vervangtje moet het wel heel voorzichtig losknippen en geen lomp gereedschap gebruikenen dan de pootjes 1 voor 1 lossolderenje kunt zo'n tangetje ook meebestellen als je die niet hebt maar met dat stappenplan moet het wel lukken en als je nog meer vragen hebt dan horen we het wel
Info


TIP: Leg de printplaat op een paar keer omgevouwen handdoek om doorbuigen te voorkomen. Vervolgens tijdens het (voorzichtig!) losknippen met één vinger het IC-tje goed aandrukken, zodat er geen spanning op komt te staan en je per ongeluk een printbaan mee los trekt.Het tangetje wat je kan mee bestellen is inderdaad super geschikt om hem los te knippen!
Info


OK, ik heb het nodige besteld, zal jullie laten weten of het gelukt is.
Info


Bedankt aan Benny en Hazee,ik heb gisteren alles uitgevoerd volgens jullie richtlijnen en de droogkast werkt terug perfect.Zeer vriendelijke bedankt!Groeten, Ken
Info


graag gedaan
Gesloten