AEG Electrolux T59840 Foutcode E62

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
SFL
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2020, 20:18

Ik heb sinds vorige week de droogkast een paar keer gebruikt sinds de herstelling van de relais op de printplaat.
Nu krijg ik bij het opstarten dadelijk code E 60 gevolgd door E62.
Iets met het aansturen van de verwarming?


Productcode van het toestel 91609620900
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat wijst op oververhitting.

Dat kan dus zijn dat er niet voldoende lucht doorstroomt vanwege microscopische vervuiling van filters of vuiligheid in de kanalen of de ventilator.
Jij hebt een losse elektrische ventilator draait die nog soepel en op de juiste snelheid?
Maar het kan ook zijn dat de NTC sensor het af laat weten en defect is of een slechte verbinding heeft.

Normaal zitten er twee NTC's in de warmtepompdrogers maar hier kan ik, op de tekening, er maar 1 vinden en die zit midden tussenverdamper en condensor in, op het verbindingspijpje. Om daar bij te komen moet de linker zijwand eraf.
Normaal zit er ook een op de heetgasleiding die uit de compressor komt.
Hoe te testen?
NTC Sensor wasmachine, wasdroger, vaatwasser testen en hoe te repareren?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SFL
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2020, 20:18

De NTC heb vervangen. Bekabeling na gekeken. Is oke. Luchtkanalen en filters zijn proper. Ventilator draait heel soepel.
Maar nog steeds E60 als foutmelding.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

https://youtu.be/hEf9YByHjc4

Misschien dat dit filmpje nog een idee brengt?

Hier is wel een NTC bij de compressor die ik op de tekening van jouw machine niet kon vinden.

Weet je ook zeker dat de ventilator daadwerkelijk draait?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SFL
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2020, 20:18

Je bedoeld de grote ventilator aan de achterzijde toch? Krijg het toestel ook niet in de test modus. Bij elke stand in de test modus krijg ik E60
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ook als de fout gereset is?

Er zou ook een vreemde voeding aangebracht kunnen worden om te controleren of de ventilator alleen goed presteert en de stroom daarvan meten, met alle kappen gesloten.
Want het zou kunnen dat de elco slecht is en de ventilator niet aan zijn vermogen komt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SFL
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2020, 20:18

De foutcode resetten lukt niet. Of ik doe iets verkeerd. Is toch stand 11 van de test modus dacht.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Vaak is dat stand 10, maar soms ook 11, dus een beetje verwarrend.

Maar stel eerst eens zeker dat de ventilator goed loopt met een vreemde voeding, om zo zaken uit te kunnen sluiten, want om maar onderdelen te vervangen, zonder bewijs dat ze stuk zijn heeft weinig zin.
Zet eens een proeflamp op de aansluiting van de fan.
Kun je gelijk zien of de fan aangestuurd wordt en of de voeding stabiel geleverd wordt.
Ik vraag me intussen wel af of je wel iets nagemeten hebt?
Heb je de sensor echt getest?
Want met kijken alleen kom je er niet in de electrotechniek.
En vergeet niet wij hebben geen glazen bol en moeten het van jouw informatie hebben.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten