Samsung sdc3c801 overleden?

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
OMJ
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2021, 13:15

Beste DIY'ers,

Ik heb deze Samsung droger nu al bijna 9 jaar zonder enige problemen gebruikt. Echter is hij er gisteren volledig mee opgehouden toen het programma nog niet was afgerond. Daarna kreeg ik het ook niet meer aan, wat ik ook heb geprobeerd. Ik las dat de deurschakelaar defect zou kunnen zijn, die heb ik eruit gehaald en gecontroleerd, maar ziet er superschoon en netjes uit, klikt ook goed, dus betwijfel of dat het probleem is. Daarnaast las ik hier dus dat het de LNK/TNY chip zou kunnen zijn. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk waar ik die moet vinden. Ik ben handig met solderen en heb genoeg spullen. Denken jullie dat dit het probleem zou kunnen zijn, en waar kan ik deze chip vinden? Alvast dank voor de hulp!

Groet, Mike
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Mike,
begin eens met alle gegevens van het machineplaatje te vermelden, want zonder dat kan ik niets.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMJ
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2021, 13:15

Beste Lampje,

Ik heb de printplaat losgehaald en gezocht naar de chip. De chip was wel overduidelijk door midden gebarsten, ontploft dus. Zie toegevoegde foto's. Ook zit alles bij mij in de kunsthars, met veel moeite heb ik de chip in ieder geval alvast los weten te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de printplaat zelf staan deze gegevens: 111219BHCE-H-0196 en DC92-00272A-9U13. De chip die kapot is gegaan is de TNY277PN, ik zag dat die beschikbaar was in de webshop.

Dit chipje moet sowieso vervangen worden aangezien het kapot is, maar de vraag is moeten er nog meer onderdelen vervangen worden? Heb je daar enig advies voor?

Alvast bedankt voor de moeite!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als de TNY stuk is dan is de zekering ook zeker meegegaan dat is meestal een draadgewonden brandvrije weerstand van 3 watt.

Maar om wat te kunnen vergelijken, zou ik graag alle gegevens van het machineplaatje hebben.

Kijk ook maar eens in dit Samsung TNY reparatieverslag
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMJ
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2021, 13:15

Hierbij de gegevens van mijn droger. Waar zou ik de zekering moeten vinden op de printplaat?

Afbeelding

Afbeelding
OMJ
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2021, 13:15

De webshop https://www.maakmijnwitgoed.nl/ is trouwens niet meer bereikbaar, ik krijg een foutmelding te zien. Is dat in jullie beheer? Misschien even goed om te kijken wat er mis is.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Inderdaad is dit een service voor onderdelen die verder haast nergens te koop zijn, deze is in beheer bij mijn collega, maar daar heb ik geen zicht op.

De link die jij geeft werkt bij mij gewoon.

misschien tijdelijk geweest vanwege update of zo?

Heb je al wat gemeten?

Hier wat tips

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMJ
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2021, 13:15

De website doet het weer inderdaad.

Ik heb niets doorgemeten, omdat ik geen multimeter heb helaas. En aangezien de TNY door midden gebroken is heeft dat niet veel nut denk ik toch? Ik weet niet waar de zekering precies is, kun je dat misschien uit de foto achterhalen? Dan kan ik de TNY en de zekering bestellen, en die 2 vervangen. Hopelijk draait ie dan weer!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, je wilt zelf repareren, dan zal je toch echt ook iets moeten investeren in gereedschap.
Een eenvoudige multimeter kost nog geen tientje.
Dat de TNY stuk is dat is duidelijk, maar je vroeg ook welke componenten nog meer?
Dat zijn de diodes, inductors en veiligheidsweerstanden rondom deze schakeling.

Meestal is het dan alleen de weerstand, maar omdat de TNY zo ontploft is, kan het meer zijn.

Die zekering is een dikke weerstand die zo ergens tussen de 22 ohm en 100 ohm moet zijn.

Ik heb je al eerder een link gegeven naar een reparatieverslag, veel meer kan ik je ook niet bieden, want servicedocumentatie vind je nergens.
Bij de reparaties die ik gezien heb, heeft men die allemaal vervangen door een van 100 ohm. 3 watt
Vaak kun je op de foto's niet de juiste kleurringen zien, dat moet je zelf controleren en aan de hand van de kleurcode bepalen welke weerstand het geweest is en dan een stap hoger in de reeks de weerstand kiezen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMJ
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2021, 13:15

Dank voor de reactie. Ik heb al flink gescrolled door de linkjes die je hebt aangegeven, en ik denk dat ik ook de weerstand en de chip zelf vervang. Mocht dat niet werken ga ik even verder kijken. Echter waar ik nu tegenaan loop is dat ik de weerstand niet kan vinden. Als het een dikke weerstand moet zijn, dan zijn het 2 rooskleurige die nogal verder van de chip af staan. Dichtbij kan ik geen dikkere weerstand vinden, alleen kleintjes. Dat is ook goed te zien op de eerste foto. Alle weerstanden zien er trouwens verder netjes uit. Enig idee welke ik dan zou moeten vervangen?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bij Samsung zijn er zo veel verschillende printen dat ik daar weinig zinnigs over kan zeggen, gewoon het spoor volgen.

In een van de linken is een principeschema uit de datasheet te zien de weerstand kun je vinden door het spoor vanuit de drian van de chip te volgen richting 230 v voeding.

viewtopic.php?p=2130#p2130

Mocht je het repareren niet zelf te vertrouwen begin er dan ook niet aan, want er zijn wel reparatiebedrijfjes die het voor een schappelijke prijs voor je kunnen doen.
Maar ze zitten er niet op te wachten om het te doen als jouw klus niet gelukt is.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten