AEG T65270AC storing wasdroger dood

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

Ik heb een AEG wasdroger model T65270 ac. Nog geen 5 jaar oud. Wordt niet zoveel gebruikt. Opeens een storing. Doet niets meer. Lampjes branden niet etc. Heb nav andere berichten op deze site de printplaat eruit gehaald. Zie foto. Ziet er naar uit dat er een weerstand (R58) is doorgebrand. Is het voldoende om alleen deze te vervangen? Zo ja .. wat is dan de weerstandwaarde? Of moeten er ook nog andere onderdelen worden vervangen? Ik zie nl voor de rest geen schades.
Info


Hallo AC, die weerstand moet inderdaad vervangen worden. De kans is groot dat er dan ook een chip stuk is. Kan je eens een scherpe foto maken van het middelste deel? Daar zit een chip met 7 pootjes die ik graag eens goed wil zien.Let op, deze foto moet zo scherp zijn dat je de lettertjes perfect kan lezen!Check ook eens de andere kant van de printplaat. Soms zit daar ook nog een IC-tje. Als dat zo is, dan daar graag ook zo'n scherpe foto van maken aub!
Info


Bedankt voor de snelle reactie.Er zit geen IC op de andere kant van de kaartHierbij detail foto van LNK chip
Info


die is wel aan vervanging toe, die streepjes over de 304 en die daarboven op de 0 zijn smeltplekjes,de waarde van de weerstand kan ik zo niet bepalen .zou je daar ook een scherpe foto van kunnen maken , misschien kunnen we ondanks de verkleuring er nog iets wijs uit worden
Info


Inderdaad, die LNK304GN is echt overleden ...Mbt de weerstand; ik zie 95% van de gevallen een 47 Ohms weerstand voorbij komen. Mocht je dus niet meer kunnen achterhalen wat de waarde van de originele weerstand is, dan zou ik daar vanuit gaan en vervangen door een zwaardere (zie dit lijstje)Mocht je de kleuren kunnen lezen (al kunnen ze door warmte wat veranderen), dan kan je hierachterhalen welke waarde de weerstand had.
Info


deze "Weerstand calculator" is misschien nog wel makkelijker!(voorwaarde blijft wel dat je de kleuren nog goed kan inschatten van de stukke weerstand)
Info


bedankt voor de snelle reactie. Bijgaand de close up van de weerstand. Waarde?
Info


Goede foto, maar ik kan de kleuren niet meer voldoende herkennen voor een goede berekening helaas ...Veiligste keus is om er [urlhttp://www.maakmijnwitgoed.nl/veiligheids-weer ... 47ohm.html]47 Ohm[/url] op te zetten. Als het onder de 47 Ohm zit, dan zit je goed. Was het oorspronkelijk 47 Ohm, dan heb je dezelfde teruggezet  Tenzij iemand de schema's weet te vinden, daar kun je het op aflezen. Ik heb die echter niet helaas ...
Info


Om eerlijk te zijn zou ik zelf gewoon proberen met 100 Ohm. Die wordt het meeste gebruikt bij de LNK304GN!
Info


Ok Hazee... bedankt voor de info en het meedenken. Ik ga de componenten LNK304G en een 100 ohm weertstand dan maar bestellen. Ik hou je op de hoogte van de vorderingen
Info


Mooi,Goed werk mannen,ga zo door!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Info


Oh, BTW nog een tip; het loshalen van een LNK304GN gaat het makkelijkst als je hem met één vinger goed aandrukt en dan met de andere hand met een scherp en puntig kniptangetje losknipt.Gebruik nooit een nijptang o.i.d., want als je de printbanen per ongeluk ook lostrekt van de printplaat, ben je verder van huis!!!
Info


hoi allemaal,Ik had toegezegd jullie op de hoogte te houden. Ik heb de reparaties laten uitvoeren door een collega technicus op het werk. Ik heb zelf niet de juiste tools en ervaring. Alleen de chip en de weerstand (100 ohm) zijn vervangen. Resultaat: de droger werkt weer. heren ....heel erg bedankt voor jullie adviezen. Keep up the good work ;-)
Info


Top, fijn om te horen dat het gelukt is!
Gesloten