AEG Lavatherm T65276AC droog niet meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
DYU
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2021, 20:38

AEG Lavatherm
Model T65276AC
Type TC09H6SHW
Prod No. 916 096 782 01
Serie no. 14317472

Plots droogt onze AEG droger niet meer.
Hij geeft geen errorcodes en ik heb al vanalles nagekeken en schoongemaakt.

Trommel draait netjes beide kanten op en programma start. Maar er komt enkel koude lucht uit en als ik er een paar natte doeken in gooi dan is hij plots na 10 minuten klaar maar de was is dan nog nat.

Warmte element achterop al eens vervangen, zonder succes.
Ventilatoren schoongemaakt.
Vochtsensoren schoongemaakt.
Warmtewisselaar eens afgespoeld onder de kraan.
Filter afgespoeld onder de kraan.

Wat kan ik hier nog proberen?

Bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het lijkt of er twee fouten tegelijk spelen.
De verwarming heb je al eerder vervangen, was dit omdat je zeker wist dat het element stuk was of omdat hij niet meer warm werd en je dus de oorzaak niet opgelost hebt?

Dan ga ik ervan uit dat ook de beveiliging die daarop zit vervangen is.
Er zitten twee elementen in jouw machine. Die allebeide gestuurd worden door een relais en daar gaat mijn verdenking naar uit. Jouw vermogens print zit aan de rechterzijde boven onder de deksel. Dus maak de schroeven aan de achterkant van de deksel los schuif het iets naar achteren en licht de deksel.

Graag wat foto's volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen
Waarbij de aandacht moet zijn op de soldeerzijde van de print bij de vierkante blokjes.

De relais zijn werkelijk spotgoedkoop en als je gaat vervangen vervang ze dan allemaal maar.

Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF
Relais 12v 10A

Maar maak eerst maar eens foto's dan vertel ik wel verder.



Dan de tweede fout
Daar naast heeft jouw machine vochtsensoren die minder storingsgevoelig zijn dan het koolborstelsysteem, maar toch.
Ik weet niet wat jij bedoelt met het schoongemaakt hebben van de sensoren, want dit is een bekend probleem.
Met wasverzachter als de grootse dader, maar ook wasmiddelresten zorgen ervoor, dat de weerstandsmeting van het wasgoed verstoord wordt, doordat ze een onzichtbare isolerende laag aanbrengen op de metaaldelen van de sensor.
In de onderdelen lijst zie ik dat deze delen slechts 5 euro per stuk kosten, dus vervangen is ook een optie.
Maar haal ze er maar eens uit schrob ze echt goed met een borstel en azijn.
En meet ze na met een ohmmeter of je nul ohm heb op hetzelfde stuk metaal
Kijk de schuifstekkers na op goed contact en ontdoe de ruimte van de pluizen die zich daar graag verzamelen.
Eventueel inspuiten met een goede contactspray, zoals bijv. CRC-226
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DYU
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2021, 20:38

Dag Lampje,

Allereerst dank voor uw respons!

De reden waarom ik het thermische element had vervangen is omdat ik dacht dat dit de oorzaak was. Ik heb echter niets door kunnen meten want ik heb geen meet toetel. Alles was dus op de gok!
Nu vervangen bleek de machine nog niet te verwarmen, dus heb ik het oude element weer teruggeplaatst en het nieuwe element retour gedaan.

De vochtsensoren heb ik al eens met een oude schuurspons en wat dreft geboend, zou ik dit dan nog eens moeten doen met een nieuwe schuurspons en wat azijn?
Achter de ruimte waar deze sensoren voor zitten zat wel enorm veel stof, de hele ruimte zat er vol mee maar is inmiddels weer schoon.
het gaat toch om deze dingen? https://res.cloudinary.com/dtk4ybaqk/im ... bp0f63.jpg

Kan het ook helpen om de trommel zelf met azijn schoon te maken? Ik meen niet dat ik hier sensoren op heb zien zitten.

De relais zou ik dus opnieuw moeten solderen, is dit moeilijk? Ik heb weinig ervaring met solderen en tevens ook geen soldeerbout liggen. Ik moet de printplaat zelf nog goed bekijken, die heb ik niet uit zijn behuizing gehaald.

Heeft de NTC sensor boven de voorste ventilator nog invloed op de werking? Deze zou ik ook makkelijk kunnen vervangen.

Ik las ook ergens dat het met heet water schoonmaken van het bakje waar de pomp zit ook kan helpen?

Met vriendelijke groeten,

Diyu
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als je geld wilt besparen door zelf te sleutelen zal je toch op zijn minst wat in gereedschap moeten investeren.

een eenvoudige multimeter bij de action heb je al voor 4 euro.

Het is dus niet de Rolls Royce onder de meetapparatuur, maar je kunt er in ieder geval een spanning en een weerstand mee meten.
Want met je vingers testen of er spanning op staat lijkt mij niet de juiste manier om storing te zoeken.

Ook onderdelen heen en weer blijven zeulen van onderdelen, lijkt mij voor de handelaar ook weinig aantrekkelijk.
Helaas is de action tegenwoordig gesloten, maar deze meters worden overal aangeboden.

Ook Conrad biedt voor een paar euro een bruikbaar iets voor hobbygebruik
https://www.conrad.nl/p/basetech-bt-11- ... 00-1599499

De fabrikanten verbieden over het algemeen een schuurspons in de trommels maar Dreft haalt de isolerende laag niet weg op de sensoren. Daar moet je echt met schoonmaakazijn aan de gang. En ohms doormeten op het materiaal of je de onzichtbare laag heb weggepoetst

Als deze sensoren gebruikt worden in een droger dan doet de trommel niet meer mee in de vochtmeting, want dat was vanwege de twee koolborstels nogal storingsgevoelig.
Als je proefdraait, moet de trommel wel goed gevuld zijn, want het meten van de vochtigheid wordt gedaan op het moment dat de machine stilstaat, als hij van draairichting wil wisselen.
Als je bijv. maar een handdoek gebruikt, dan kan het zijn dat hij toevallig de sensoren niet raakt en gaat de machine door naar de eindfase en stopt dan, zonder dat de was droog is.
Alles wat je schoon kunt maken is nuttig voor het goede resultaat, alle filters een nachtje in de azijn en dan schrobben met een zachte borstel met alles reiniger.
Alle luchtgangen met een kattenstaart uitraggen en zuigen.
En ook de ventilator van binnen eens schoonmaken.
Ook de machine verder inwendig zuigen.
En de condensor regelmatig onder de douche.
Daarbij is het doorspoelen van de ruimte onder de condensor met de ruimtes voor vlotter en pomp zeer aan te bevelen. Want daar verzamelt zich veel vieze blubber die het condensafvoer systeem verstopt.
Dus goed spoelen met warmwater vanaf de voorzijde en afzuigend met een natzuiger in het pompcompartiment doet wonderen.
De NTC aan de voorzijde moet ook goed schoon zijn, als hij ingepakt is in de stof dan functioneert het systeem niet optimaal.
Maar geeft niet, de door jou geschetste problemen.

Als je hier geen ervaring in hebt, begin er dan ook niet aan en stuur de print op naar een van de reparatie bedrijfjes die dit voor een schappelijke prijs voor je doen.
En laat ze dan alle relais vervangen want dat zijn de kosten niet.

Printplaatreparateurs
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten