Beko DPY 8506 GXB1 wordt niet warm

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
WPR
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2021, 17:47

Goedenavond,

om direct maar als nieuw lid met de deur in huis te vallen: De droger doet het niet meer :D

Het betreft een Beko warmtepomp droger uit 2014 die naar jaren trouwe dienst niet meer warm wil worden. Om het een en ander te onderzoeken ligt het apparaat nu in onderdelen en heb ik alles schoongemaakt en doorgeblazen. Wat ik ondertussen getest heb:

-Fan slaat aan,
-Compressor slaat aan.
-Verdamper wordt koud.
-Condensor wordt niet warm.
-Compressor NTC geeft +- 11kOhm bij kamer temperatuur. (staat 12kOhm op sensor zelf)

Met het bovenstaande heb ik het vermoeden dat er een fout in het freon systeem zit, echter is mijn kennis niet voldoende om de vinger op de zere plek te leggen. Nu heb ik ergens gelezen dat de condensor op z`n minst 70grd moet kunnen halen waar deze bij 20grd blijft hangen. Ook lees ik verhalen over dat de compressor variabel in toeren is? ipv aan/uit regeling?

Heeft iemand misschien een zetje om me verder te helpen?

Alvast bedankt! Gr Wouter
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Graag alle gegevens van het machineplaatje
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WPR
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2021, 17:47

Goedemorgen Lampje,

Hierbij het type plaatje.
Knipsel.PNG
MVG Wouter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Goedemorgen Wouter.

Jouw twijfels over lekkage van het koelmiddel kun je op een eenvoudige manier controleren.

En dat is de opgenomen stroom meten uit het net.
Om een multimeter aan te sluiten op een 3-polige kabel met randaardestekker valt nog niet mee, daarvoor heb ik het volgende gemaakt.
Waarbij ik een van de voedingsaders heb door geknipt en verbonden heb met de meetbussen.

Stroom meten.jpg


Wil je meten, dan zet je daar de amperemeter op.
Ben je klaar met meten, dan verbind je de klemmen door met een kort snoertje met banaanstekkers.

Er zijn ook Kilowatturenmeters in de handel, die het nog makkelijker maken

KWh meter.jpg

De stroom die normaal gebruikt wordt met een volle trommel is 3,5 A en rond de 800 W volgens het machineplaatje.

Is deze stroom nu veel minder, dan duidt dit op verlies van koelmiddel.
En dan komt de vraag of de reparatie rendabel is.
Want linksom of rechtsom daar zal een gecertificeerde koelmonteur bij moeten worden gehaald.
Die hoogst waarschijnlijk de compressor vervangt en het systeem weer vult.
Een kostbare reparatie.
Maar meestal loopt het met een sisser af en is het een kwestie van de machine echt grondig schoonmaken.

En dat begint met alle filters een nacht in een azijnbadje te zetten en daarna te soppen met allesreiniger en een zachte borstel.
Alle kanalen eens met een kattenstaart en de stofzuiger uitzuigen.

En dan de condensor -verdamper uitspoelen en de stroom water en vuil af te zuigen in het pompcompartiment.

Hier zie je, hoe daar bij te komen: Vervangen condenspomp

En voor het spoelen ook de benodigde hulpmiddelen:
Spoelen, Hulpstuk leegzuigen sump voor natzuiger
Spoelen, natzuiger voor waterafvoer
Spoelset schoonmaken condensor
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WPR
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2021, 17:47

Hallo Lampje,
bedankt voor de instructies. Zojuist even de ampères gemeten en tot een duidelijke conclusie gekomen. Wanneer alleen de Fan draait neemt hij 0,7A,
1.PNG
wanneer de compressor aanslaat wordt dit 1,4A.
2.PNG
Compressor neemt dus 0,7A / 160W. Met een COP van 4 is dit nog steeds te weinig om de was te drogen. Tevens is 1,4A nog steeds veel minder dan de beloofde 3,5A van het type plaatje.

Het schoonmaken lijkt me niet het probleem, een en ander is grondig door geblazen
3.PNG
Blijkbaar is dan toch koelmiddel weg gelekt of is de compressor zelf versleten. Wordt dan toch maar tijd voor een nieuwe (helaas).
Bedankt voor het meedenken!

Gr Wouter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Mooi om te horen dat je op eenvoudige manier duidelijkheid hebt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten