Siemens WT47Y781NL/15 E14 fout

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

Mijn siemens condensdroger WT47Y781NL/15 droogt heel slecht (doet lang over programma en was blijft heel vochtig, condens in de trommel). In het service menu eindigen tests P4 (cond.sens) en P8 (OU test) met fout code E14. De overige tests lijken OK te zijn. Wat kan er mis zijn.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Tijdens de test E14 geeft aan dat er iets is met de vlotterschakelaar.
Je hebt een warmtepompdroger met een gesloten condensor.
Met een automatische reiniging van de condensor.

Daar gaat het standaard fout, want het automatisch schoonmaken gaat niet altijd goed.
Je zult eerst toegang moeten zien te krijgen tot de condensor
Dit wordt in het filmpje uitgelegd

Dan is het zaak om het hele compartiment eens grondig uit te spoelen met warmwater wat je bij de pompruimte weer weg kunt zuigen.

Ook het vlottercompartiment en pompruimte zal wel versmeerd zijn.

Service luik condensor aanbrengen uitgebreid Servicetechniker

Serviceluik en Sump afvoersysteem grondig schoonmaken warmtepomp condenspomp rechts

in jouw geval zit volgens de tekening de pomp ergens linksachter, maar het principe is het zelfde


voor het spoelen:
Spoelen, Hulpstuk leegzuigen sump voor natzuiger
Spoelen, natzuiger voor waterafvoer
Spoelset schoonmaken condensor

Condensor reparatieluik
Reparatieset voor wasdroger 646776
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

Ik heb inmiddels de condensor schoongemaakt, erg vuil was hij niet en ik merk ook weinig tot geen verbetering. De E14 fout (overigens alleen bij de test) zou op een fout in de vlotter duiden maar mijn machine heeft geen vlotter en in de lijstjes met foutcodes van Siemens komt E14 voor drogers niet voor. Ik vraag me dus nog steeds af wat er aan de hand is.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wat heb je precies gedaan?

Want ik kan niet zien wat je gedaan hebt, daarvan zal je verslag moeten doen, want ik heb geen glazen bol.

Jouw niveauschakelaar werkt dan misschien niet met een vlotter, maar met twee electroden, dan zal dat gesignaleerd worden.
Je geeft zelf aan dat je de fout E14 heb en ik heb wel de info dat het bij de test hier naar wijst.
Het is gewoon vervuiling van een systeem met onvoldoende doorstroming van lucht.
Heb je het systeem echt gespoeld?
Heb je de filters in de azijn gehad?
Is de ventilator inwendig schoon?
Wordt de uitgang van de compressor wel heet?
Wat doet de pomp als je er water in giet ?
Start de aandrijfmotor vlot op?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

Een paar maanden geleden was de melding "condensbak vol", ik heb toen de sensor met de twee pennetjes gereinigd, de pomp gecontroleerd en het omstel ventiel gecontroleerd. Dat werkt allemaal en de melding is weg. Hij pompt zo nu en dan ook wel water af maar niet erg veel. Gisteren heb ik de condensor schoongemaakt, met een mesje, tandenborstel en een plantenspuit. Ik heb het water niet afgezogen (daar is aan de voorkant geen ruimte voor), ik ga ervanuit dat de pomp dat zal doen. Het pluizenfilter en condensbak filter zijn schoon. De aandrijfmotor loopt goed. Het wasgoed wordt warm maar niet heet (hoe heet zou het moeten zijn?). Verder viel me op dat de ventilator (vooraan rechtsonder) tijdens bedrijf niet gaat draaien (in de test wel). Gezien de berg pluis in het pluizenfilter denk ik dat de luchtcirculatie wel in orde is. Mijn eigen inschatting nu (na een hoop geprobeerd te hebben) is dat de lucht gewoon niet heet genoeg is om genoeg vocht te verdampen. De instelling "lage temperatuur" staat uit. Ik verdenk dus de ntc of de warmtepomp zelf. In het servicemenu staan een aantal meetwaarden maar ik weet niet wat ze betekenen, netzomin als dat ik weet wat de tests precies testen en hoe ik de resultaten moet interpreteren.
Ik zal vanavond alle tests nog eens draaien en de schermen fotograferen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Is de condensor bij dit type wel toegankelijk? Dat kan ik niet uit de tekening halen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

Via de voorkant, stukje wegsnijden en luikje erop schroeven. Er waren wat lamellen verbogen maar niet overdreven vuil. De grijze doos waar hij inzit kan volgens mij niet open, ik zie niet hoe.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja juist, je hebt nu een servicedeksel geplaatst.

Je zult toch fors moeten spoelen.

Want de opeenhoping van pluizen en een mix van slijmige drek verstopt de toevoer naar de pomp.

Het geklungel met een mesje en een tandenborstel, haalt weinig uit, want het probleem zit dieper, na de plaats waar de pluizen zichtbaar zijn.

Drek in sump 3.jpg



Met het spoelen komen er grote delen los uit hoeken en gaten van de sump.
En de kleine kanalen van de pomp en niveau schakelaar zijn al nauw, om het onrustig regelgedrag te voorkomen.
Daardoor zal je systeem alleen maar meer verstoppen. Je zal met een vreemde pomp, (een natzuiger) de drek weg moeten zuigen en heel goed naspoelen.
Doe je dat niet, dan zal ook jouw automatisch spoelsysteem en de toe- en afvoerslangen volledig verstoppen en dan ben je echt aan de beurt.
Als die nu al niet verstopt zouden zijn.
En dan is het bakje waar de pomp hoort een prima plek om de troep weg te zuigen. Ook vanuit de ruimte waar de opvangbak zit kun je heet water ingieten die via de overstort bij de pompruimte terecht komt.
En ik kan je wel zeggen, dat zijn meerdere emmers water vol, voordat dit allemaal weg is.
Dus de sump vullen via het spuiten van de condensor, tot een bepaald niveau.
De machine wat husselen, zodat het in de sump klotst en dan afzuigen met de natzuiger.
De pompleiding en de retourleiding goed doorblazen.

Je kunt de condensor en verdamper wel helemaal grondig reinigen, maar dan moet echt alles uit elkaar.
Als je dat wilt prima, daar kan ik je wel een filmpje van leveren.

Bekijk dit filmpje maar eens, dan zal je zien dat de verzamelde drek het grootste probleem is en met goed spoelen en afzuigen best te doen is.

Bosch Siemens Afvoersysteem warmtepompdroger grondig schoonmaken

tenzij je de maker van het filmpje wilt volgen.

Een warmtepompdroger wordt normaal niet zo heet als een droger met een element, maar toch wel zo heet dat je je vingers er niet op houdt, ik denk zo rond de 50-60 graden.
Maar als de compressor zijn warmte niet kwijt kan aan de warmtewisselaar dan regelt de electronica de capaciteit terug. Dus is de cirkel weer rond.
Dus een grondige schoonmaakbeurt, waarbij ook de filters een nacht in een badje azijn gaan liggen en daarna een sopbeurt krijgen met allesreiniger en een zachte borstel. Waar ook nog eens pompomgeving echt grondig gereinigd wordt met sop en een tandenborstel. De sump zijn zwemlessen met goed gevolg heeft doorlopen. de klep van het spoelmechanisme ook nog eens goed schoon is en het filter in de condensbak ook is meegenomen. Dan kun je er weer tijden tegen.
Desnoods spoel je de machine nog eens wat vaker met handbediening.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

Tja, de hele machine slopen zoals in het filmpje ben ik niet van plan, vooral niet omdat het eigenlijk om onderhoud gaat en niet om een defect, als het al lukt om alles goed schoon te krijgen en weer netjes in elkaar dan zit ik toch over 4 of 5 jaar weer met hetzelfde probleem. Ik overweeg dan om een andere te kopen, in ieder geval geen Siemens/Bosch meer en ook geen zelfreinigende en liefst ook geen warmtepomp. Het reinigen van de condensor in mijn vorige siemens condensdroger was niet leuk maar het ding zat gewoon aan de voorkant, even onder de kraan en klaar.
Terug naar mijn probleem:
Die temperatuur moet ik in de gaten houden, het lijkt mij dat hij te koud blijft. Ik neem aan dat de warmtepomp warmte van de condensor naar de trommel pompt en dit regelt met een NTC in de buurt van de trommel (aan de warme kant). Bij onvoldoende luchtstroom zal de condensor erg koud worden omdat er te weinig vochtige lucht is om te condenseren (dit kan ik misschien wel eens meten). Inderdaad zal de warme kant dan ook koeler blijven (bij een maximaal temperatuurverschil) en zal de compressor dus altijd blijven draaien (hier kan ik ook wel eens naar luisteren). Als laatste kan ik met enige regelmaat de temperatuur van het wasgoed meten.
Terug naar het testprogramma:
Er zijn 8 tests waarvan er twee eindigen met Error E:14, het display heeft een weergave van de componenten en een weergave van een status of iets dergelijks.
De componenten zijn:
DRM DRive Motor laat een > zien als de trommel draait
FAN De ventilator rechtsonder (= als werkend)
PMP PuMP de waterpomp achterop de machine
HEP HEatPump de compressor
RIV RInsing Valve de solenoide voor de klep in het condensreservoir
EDV E? Drain Valve de thermische 3-wegklep om water naar het reservoir of de afvoer te sturen
RPU ???
RHE ???
PC2 ???
RSV ???
DOR DOoR (= als de deur dicht is, dus meestal)
BWL ???
RWL ??? (altijd =)
De componenten die ik niet weet hebben altijd indicatie ... (dus uit) misschien zitten ze niet in dit model machine.
BWL en RWL zouden WaterLevel sensors kunnen zijn, daarvan heb ik er 1 (RWL?) , RSV zal ook wel een klep zijn, Dit is allemaal speculatie.
De status heeft aanduidingen:
THE hier heb ik oplopende waarden van 020 tot 026 gezien, misschien een temperatuur
TDO en TRE altijd 030
MOI 251 of 252
RPM, PWR, TMP, OP1 en OP2 altijd 000 (misschien alleen andere waarden bij een fout)
STA de stap in het testprogramma, als het programma 6 stappen heeft loopt het van 000 tot 006.
Er zijn 8 programma's:
P1 motor/fan: zowel motor als fan werken
P2 compressor: de compressor loopt maar het programma eindigt niet (kwartier of zo laten lopen toen handmatig gestopt, hierbij draait de trommel niet en is er dus ook geen luchtstroom).
P3 rinsing: spoelen via de condensbak (EDV is uit)
P4 cond.sens.: ik neem aan dat hier de vochtigheidssensor wordt getest, dit eindigt met E14.
P5, P6 hebben te maken met een refresher, ik denk dat ik die niet heb want de programma's doen niets.
P7 drain set: Net zoiets als rinsing maar het water wordt nu weggepompt (EDV =)
P8 OU test: geen idee wat dit moet doen maar het eindigt met een E14.
Had ik maar een service manual!
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

Ik ben nu 1 tweepersoonsdekbedhoes aan het drogen, gecentrifugeerd op 1600rpm. Na anderhalf uur draaien is het ding 35 graden warm en moet nog anderhalf uur. Met deze temperatuur gaat het idd nooit droog worden.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ook ik heb helaas geen documentatie van Siemens en moet het van mijn vakkennis en ervaring hebben.
De meting van de heetgas temperatuur gebeurt direct op de uitgang van de compressor en op deze temperatuur zal de compressor gestuurd worden.

Thermografiek warmtepompdroger.png
Dit is weliswaar een grafiek van AEG maar zal niet veel in werkingprincipe schelen.


Dan zijn er dus twee mogelijkheden. Of de compressor wordt vol aangestuurd, maar heeft te weinig koelmiddel, of de condensor kan zijn energie niet kwijt en regelt zijn vermogen terug.
De tweede NTC zal tussen condensor en verdamper zitten, en die twee metingen worden vergeleken.

Gezien de geschiedenis gok ik op het tweede.

Om te weinig gas uit te sluiten zal je de bedrijfsstroom moeten meten direct na het opstarten van de compressor, voordat de regeling af gaat knijpen.

Teruggaan naar een simpele condensdroger is m.i. geen optie, want het is een wereld van verschil hoeveel energie je dan weer gaat gebruiken.
Ik heb zelf een AEG en als ik daar 7 kg handdoeken in heb zitten, dan is hij binnen 150 minuten klaar.
En omdat hij met mindere temperatuur droogt, is dat ook beter voor het wasgoed. Ik heb een temperatuur op de achteras gemeten van 55 graden

Nou ben ik zelf ook niet zo gecharmeerd van het automatisch spoelsysteem van Bosch-Siemens, want dat ze daar een kneiter van een ontwerpfout mee gemaakt hebben, mag duidelijk zijn.
Want ze hebben niet voor niets met de introductie van het serviceluik, aangeven dat de machine niet te onderhouden is, als je niet bij de condensor kunt komen.

Maar je kunt hem ook handmatig een keer extra laten spoelen, maar dan zal hij eerst voldoende water moeten oppompen om de stortbak te vullen.

Mijn AEG is dan wel open en daar wordt een spons bij geleverd om de pluizen weg te halen. Werkt ook voor geen meter.
Plakkende pluizen die je haast niet weg krijgt.
Toen ben ik gaan onderzoeken wat er voor mogelijkheden waren om dit toch anders te doen.
En eenmaal in het jaar even goed doorspoelen en afzuigen is genoeg.

Er is maar een goede methode voor het toch wel noodzakelijke onderhoud en dat is spoelen met heet water en dat afzuigen met een natzuiger en daarbij niet vertrouwen op de pomp want dan ben je de Sjaak.
Ook zal je er aan moeten wennen dat je moet werken zonder wasverzachter, want dat is in wezen dodelijk voor het goed functioneren van een automatische wasdroger.
Gebruik daarvoor schoonmaakazijn, al dan niet met een geurtje van lavendel of iets dergelijks.
En daardoor worden heel wat problemen opgelost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

De THE is inderdaad de temperatuur van de warme kant. In de compressortedt bereikte die 49 graden maar deed daar wel een half uur over. De condensor werd daarbij 29 graden dus een verschil van 20 graden. Hierbij had ik wel een ventilator voor de condensor gezet die droge lucht van 20 graden langs de lamellen blies, wel iets anders dan vochtige lucht van 40 graden of meer. Ik denk dus dat de capaciteit van de warmtepomp te klein is. Mijn dekbedhoes was na 6 uur draaien nog steeds niet echt kastdroog en kwam eruit op 40 graden. Ik denk dat ik maar een AEG ga kopen want dit kost een vermogen aan energie en slijtage aan wasgoed. Ik doe misschien nog een post mortem op dit ding uit nieuwsgierigheid. Als hij toch nog tot leven zou komen geef ik m wel weg, nu is het schroot.
Bedankt voor je hulp lampje!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Kun je een beschrijving geven hoe je in dat testprogramma komt?

Het is jammer dat je zelf zo gauw de moed opgeeft, want ik ben er van overtuigd dat spoelen, spoelen en nog eens spoelen, uiteindelijk de oplossing zal geven.

Giet maar water door de overstortkoker en zuig het weg uit het pompbakje.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

Testprogramma: aanzetten, handdoeken, droogtegraad indrukken en vasthouden, dekens, droogtegraad loslaten. De warmtepomp loopt volgens mij niet continu. Volgens de tekening is er maar 1 ntc en ik kan niet zien waar die zit. Mijn droger staat op een lastige plaats om weg te halen en terug te zetten. Ik ben nu in totaal een dag of 4 met het ding bezig, heb €25 aan een luikje besteed en heel veel energie.
Als er gas weg is, is het een dure reparatie, als ie vervuild is, is het een ontwerpfout. Ik heb al heel veel gespoeld maar zoals gezegd door de pomp laten wegzuigen omdat ik er verder niet goed bij kan. Het enige serieuze vuil wat ik heb gevonden was op de watersensor, die fout is verholpen. De adsurde droogtijd is gebleven.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als ik naar de onderdelentekening kijk WT47Y781NL/15 kijk, zie ik geen tweede NTC, dus ik vermoed dat sensor in de heetgasleiding voldoende is om de toeren van de compressor aan te sturen.

Lastige plaats of niet, je hebt geen keuze, want zonder grondige schoonmaak zal hij alleen op de schroothoop belanden.

Meet eens de stroom die de machine trekt en kijk naar het vermogen van de compressor, dat moet een indicatie zijn. Zonder gas doet hij haast niets.
Als je er een koudetechnicus bij moet halen dan is het maar de vraag of dit de investering waard is. Ga er dan maar vanuit, dat men niet gaat vullen en gewoon een nieuwe compressor monteert en vult.

En ja, dat loopt in de papieren.

Maar mijn gevoel zegt, dat je de versmering nog niet te pakken hebt.

Dat het een ontwerpfout is mag duidelijk zijn, anders hadden ze het serviceluik niet gemaakt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Avdw schreef: 08 jan 2021, 21:27 Hierbij had ik wel een ventilator voor de condensor gezet die droge lucht van 20 graden langs de lamellen blies, wel iets anders dan vochtige lucht van 40 graden of meer. Ik denk dus dat de capaciteit van de warmtepomp te klein is. Mijn dekbedhoes was na 6 uur draaien nog steeds niet echt kastdroog en kwam eruit op 40 graden.
Als je met een ventilator van de voorkant de lamellen in blaast, sta je het proces van de warmte pomp te verstoren.
Het achterste deel van de warmtewisselaar is heet, maar het voorste deel is het gekoelde deel wat naar tegen de 0 graden gaat en waar het vocht op moet condenseren. Als je dit gaat verwarmen tot 20 graden dan kun je het wel schudden.

Als je wilt proefdraaien dan moet alles gesloten zijn, anders gaat het gegarandeerd fout.

Ik heb hier nog een filmpje het is wel van Miele maar daar wordt duidelijk verteld hoe het proces werkt Warmtepompdroger, Uitleg werking
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

Hallo Lampje, een zeer verhelderend filmpje, ik vroeg mij al af waar de lucht weer opgewarmd werd.
Ik zie nu ook de verwarring in de namen (bleek ook al uit je foto en grafiek van de AEG.
ik noem het ding waar de vochtige lucht condenseert de condensor.
Vanuit het standpunt van de warmtepomp is dat echter de verdamper omdat daar het koudemiddel condenseert.
Ik vind de test die ik deed wel relevant, in die test draait alleen de warmtepomp en is er geen luchtstroom door de machine zelf.
Met een warmtebeeld camera heb ik de temperatuur van de voorste lamellen (dus de verdamper gemeten).
Ik had verwacht dat dit koelkast temperaturen zou bereiken maar bleek ergens tussen de 26 en 30 graden te liggen.
Dat veranderde niet veel door er omgevingslucht door te blazen.
In een werkelijke situatie is die lucht nog veel warmer, nl. direct uit de trommel.
Het kan natuurlijk zijn dat de achterkant van de lamellen wel koud wordt maar daar kan ik niet bij.
Ik heb gisteren nog een test gedaan bij het drogen van een beetje licht vochtige was.
Ik heb een thermokoppel in het pluizenfilter gehangen, het duurde wel lang maar er werd een temperatuur van 54 graden bereikt die daarna ook weer zakte tot 45 graden, de WP loopt dus niet continu.
Wel werd minstens twee keer de condensor reiniging gestart en er werd ook een beetje afgepompt.

Conclusie: het ding werkt wel maar gewoon best wel slecht.
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

De stroom door de compressor is ca. 1A gemeten om de blauw/witte draad (de rode en zwarte komen van de condensator). Dus maximaal 230W, voor een machine met een aansluitwaarde van 1000W best wel weinig. Ik heb nu zeker 30 liter water door de machine gespoeld en er komt wel wat vuil mee maar indrukwekkend is het niet.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat de benamingen condensor en verdamper verwarrend zijn is begrijpelijk, maar het is ten opzichte van welk circuit je het bekijkt.
Heb je het over de warmtepomp en zijn circuit, dan is dat 180 graden anders als voor het droogcircuit.

Maar helaas steek je te veel energie om te bewijzen dat jij met jouw gedachten goed zit, want dat is niet zo.
Dat de WP niet continu draait is voor mij het bewijs dat je voldoende koelmiddel in jouw machine hebt, want anders bleef hij wel draaien. En dat de regeling functioneert
Maar de compressor kan zijn warmte niet kwijt en daar is maar een oorzaak voor aan te wijzen:

En dat is vervuiling.

Ook heeft het koelmiddel warmte nodig om het koudemiddel weer in de verdamper te laten verdampen, door hier relatief koude lucht tegen te blazen werkt de koelcyclus niet optimaal of zelfs slecht zoals je zelf al stelt.

Ook het meten met een stroomtang zal je niet verder helpen, omdat we hier te maken hebben met een invertor die de compressor op frekwentie aanstuurt
en geen echte sinussen produceert
Het enige wat er nog zou kunnen zijn is dat de NTC niet goed zou zijn, maar dat is eenvoudig te controleren in een bak met kokend water en te vergelijken met de ohmse meting bij kamertemperatuur en te vergelijken met de datasheet van de sensor.

Dus richt je energie eens in het aantal adviezen, wat ik je gegeven heb, dan zal hij weer functioneren.
Want hoeveel uren heb je al lopen klooien zonder resultaat?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

Tja, ik dacht ik kan niet in de sump onder de condensor en verdamper kijken want die kan ik en ga ik niet uitbouwen. Toen bedacht ik me dat ik een 7mm endoscoop heb waarmee ik via het pompkuipje wel in de sump kan kijken. Ik kan helaas niet tussen de lamellen kijken maar de bak is brandschoon! De NTC is 4k en daalt als ik m in mn hand houd, dus dat zal wel in orde zijn. Ik ga de machine nu dichtmaken en wat wasgoed drogen om te kijken hoelang dat nu duurt, als het meer is dan 3 uur is het helaas end of life voor een machine van 6 jaar oud en niet eens een B merk.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

En wat doet de machine nu?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

Ik heb een keer of 6 het spoelprogramma gedraaid met een opgelost afwasblokje in het waterreservoir, de pluizenfilters gereinigd met schoonmaakazijn, de vochtigheidssensor gereinigd (die werkt overigens, zie de MOIsture indicatie in het service menu). Toen geprobeerd om een vochtige handdoek te drogen, na twee uur het programma maar gestopt, de temperatuur was toen 38 graden. De AEG die ik wil is momenteel niet leverbaar maar maandag moet ik weer aan het werk. Ik verwacht niet dat er nog een doorbraak komt tenzij iemand met een service manual op de proppen komt. Mijn vragen blijven: wat betekent die E14 en is dat relevant voor mijn machine? Hoe snel en hoe heet moet de hete kant van de warmtepomp opwarmen bij continu draaien (in testbedrijf)?
Alles wat ik doen kan en testen kan heb ik gedaan, dus....
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wat doet de stroom in de voedingkabel is dan de stroom ook zo laag?

Ik zit eigenlijk alleen met het feit dat je zegt dat de compressor niet de volledige tijd draait. Zou dit soms zijn dat de voedingunit hapert die de sturing van de compressor laat hikken?

Ik ben het met je eens dat het ontbreken van servicedoc een grote handicap is en daarbij ook nog eens de communicatie via het forum, dat is toch heel wat anders als dat je lijfelijk een machine bekijkt.

Helaas zou ik het verder ook niet meer weten. Die E14 is voor mij ook maar in 1 document zichtbaar geworden.
Ik zou Siemens daar eens over bellen, misschien dat ze je nog een tip kunnen geven.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
AVW
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2021, 11:49

Zoals gezegd zie ik geen mogelijkheden meer om het probleem nader te identificeren, de was blijft te koud. Het drogen duurt veel te lang, wordt eigenlijk helemaal niet droog. Een monteur laten komen vind ik te duur, ik wil ook niet er verdiend wordt aan slechte machines. Een machine van €900 mag niet na 5 jaar stuk zijn. Ik wacht op een geschikte aanbieding en koop dan een machine van een ander merk. De oude gaat naar de stort of is af te halen in Zoetermeer.
Dank voor de hulp.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hartelijk dank voor je bericht, jammer dat we het niet tot een goed einde hebben kunnen brengen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten