AEG T75373NAH condens en Foutcode e63

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
ZJG
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2020, 22:45

Dag allemaal,
Model: T75373NAH, Prod.No 916 097 520 00 Type: TC09H6MHP, net geen vijf jaar in gebruik (dagelijks)

Sinds twee weken geeft mijn AEG Lavamat veel condens bij het drogen. Zelf achter het display zit nu vocht en het drogen duurt lang. Er verschijnen druppels aan de reservoirbak die uiteindelijk voor linksonder een plasje vormen. De droger staat in de schuur waar het nu zo'n 7 graden is, dat helpt niet met de condens maar er is afzuiging die aangaat zodra de machine draait.

Vandaag heb ik via Youtube en met behulp van deze fijne site (bedankt Lampje!) de volgende schoonmaak akties uitgevoerd:

[*]Voorkant condensor met borsteltje schoongemaakt, doe ik sowieso elke maand maar je kan er niet ver genoeg in
[*]Achterkant vlotter en pomp eruit en alles schoongemaakt: het was smerig!
[*]Onderkanaal vanaf de voorkant doorgespoeld met warm water: kwam veel vuil uit
[*]Ventilator achterkant schoongemaakt: hier zat niet veel vuil, wel wittig poeder, pakkingen van klep gesmeerd met vaseline en teruggezet

Na in elkaar zetten een was gedroogd, het programma Maximaal op kastdroog gedraaid. Na een 3.5 uur was die klaar en de was is droog. Toch nog veel condens en wat nattigheid. En nog steeds een E63 code als ik hem op Wol zet en start en startuitstel tegelijk indruk. Ik kan morgen proberen het ventilator aan de voorkant bij de compressor schoon te maken maar het openen van de zijkant en uitbouwen is voor mij al wat moeilijker. Het doormeten van thermostaten en sensoren heb ik nog nooit gedaan, ik heb wel ergens een multimeter en moet me daarin verdiepen.... ;)

Ik zie dat de condensor nog steeds heel vies is en ik vermoed dat daar het probleem zit. De was wordt immers droog. Is de condensor uit te bouwen zodat ik deze kan schoonmaken bv in de douche? Hoe moeilijk is dat? Ik kan er geen youtube filmpje van vinden. Deze unit zit ingebouwd en zou zelfreinigend moeten zijn. De volgende keer dat ik een wasdroger aanschaf kies ik voor een model waarbij je de condensor kan uitnemen want zelfreinging bestaat niet blijkt. Als ik aan de slag ga met een plantenspuit dan spuit ik het vuil verder naar achter, lijkt me.

Iemand een gouden tip?

met vriendelijke groet,

Roger
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hoi Roger, je hebt al heel veel gedaan, maar het belangrijkste staat nog open de condensor

Heb je dit draadje ook gelezen? AEG 65370NAH Foutcode E63

Condens slaat op een slechte luchtdoorstroming.

Heb je ook de fout gereset?


Als je de condensor schoon wilt maken zoals het hoort dan moet de hele machine uit elkaar, daarvan heb ik wel een filmpje, maar dat wil ik je niet aandoen.
De vervuiling van de condensor van warmtepompdrogers is een probleempunt.
Maar die kan niet los omdat het koelgas er door loopt, duit in tegenstelling tot de condensdrogers met een verwarmingselement.

Je kunt wel terug willen naar een losse condensor, maar dan ga je automatisch terug naar zo'n dure energieslurper, dus ik raad je aan dit niet te doen.
Gewoon jaarlijks even spuiten.

Mijn ervaring is dat het vuil voor in het eerste segment blijft plakken, maar met het bijgeleverde sponsje van AEG niet echt verwijderd kan worden.

Spoelen met warm water is de enige goede optie, want alle geklungel met een mes en tandenborstels, is drie keer niks.

Als je het bodemfilter aan de voorzijde er uit haalt, dan kun je daar met een natzuiger het vuile water zo weg zuigen.
Als eerste kun je de bodem vullen vanaf de omhuizing van het condensreservoir.
Daar zit een overstortleiding die bij de pomp uitkomt .
Als de sump een behoorlijk laagje water heeft dan de machine wat husselen, zodat ook het vuil uit hoekjes en gaatjes ook wordt meegenomen en dan de natzuiger aan de voorzijde in het filtercompartiment hangen en afzuigen.


Omdat ik een handje te kort kwam, heb ik daar een constructie voor gemaakt, die daar rustig blijft hangen.

Voor het spuiten gebruik ik een slangetje met een spuit, die ik ooit eens kocht bij de Aldi als wastafel-ontstoppingsset.
Maar die zie je tegenwoordig nergens meer.

Maar het gaat ook prima met zo'n grote drukspuit die ook voor de tuin gebruikt wordt.
Als je de verdamper (die er achter zit) ook van vuil verdenkt, dan moet even de ventilator aan de achterzijde er af en kun je ook vanaf die kant spuiten, maar daar heb ik nooit vuil gevonden tussen de lamellen.

Zie ook deze artikelen:
Spoelen, Hulpstuk leegzuigen sump voor natzuiger
Spoelen, natzuiger voor waterafvoer
Spoelset schoonmaken condensor

Zelfreinigend? Nee dat zijn ze beslist niet!
Dat dacht Bosch - Siemens ook en is het luik dichtgeseald, zie je de condensor helemaal niet meer
Moet je alsnog de plastic kap verwijderen met een Stanley mes, omdat dit niet werkt en je alsnog handmatig moet spuiten en schoonmaken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
ZJG
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2020, 22:45

Dag Lampje,

Ik had dat draadje al gezien. Ik ga vanmiddag maar eens aan de slag met een warm sopje. Ik kan de machine in de tuin zetten en vraag of ik de hogedrukspuit van de buurman kan lenen ;-)

In het draadje lees ik dat de vochtsensor (NTC??) ook vies kan zijn en dat je die in een sopje moet leggen. Maar waar zit deze? Ik zie aan de binnenkant van de trommel wél de 2 metalen chromen stripjes, die kan ik afnemen met azijn. Maar is er nog een andere sensor en waar die zit die?

En nog een klein vraagje: welke toetsencombi moet je drukken voor de reset?

écht fijn trouwens dat er zo snel reactie is. Ik zorg voor een rondje aan de bar als als het lukt ;)

groeten
Roger
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Geen hoge druk spuit, want dan weet je echt niet waar het water blijft en maak je meer kapot dan dat je repareert.

Gewoon een slangetje met warmwater of tuinsproeier met maximaal de waterleidingdruk.

Je kunt ook een aquarium slang met een koppelingetje aan de waterkraan zetten en zelf een klein spuitmondje maken van het draadeind van een M6 of M8 schroef waar je in de lengte een gaatje van 1 of 1,5 mm in boort. Dat geeft een een klein fel straaltje wat je precies nodig hebt om tussen de lamellen door te komen.

NTC moet ik even nakijken, die is voor de temperatuur en is heel wat anders als een vochtsensor die met geleiding via electrodes gaat.
En dus de weerstand van het wasgoed meet.

Je hebt een warmtepomp droger, dan zit de ene NTC vaak op de heetgasleiding (uitgang ) van de compressor en de andere tussen condensor en verdamper er midden tussen in.
En wordt het temperatuurverval gemeten wat de compressor aan energie afstaat aan het opwarmen van het wasgoed.

De strippen zijn de vochtsensoren en haal die er maar even uit, want daarachter zit vaak stof, wat nat wordt en de meting frusteert.
Met azijn goed afsoppen en op de vlakken onderling op het zelfde metaal ohms meten of de onzichtbare film weg is.
Ook de kabelaansluitingen willen wel eens slecht contact maken . Dus schoonmaken en met contactspray inspuiten. (CRC 226)

Voor de test en diagnose mode zie dit filmpje Testmode Nieuwere modellen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
ZJG
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2020, 22:45

Dag Lampje,

Ten eerste heel erg bedankt voor alle informatie en advies. Het is leuk om te leren hoe zo'n machine in elkaar zit en hoe je problemen zelf kan oplossen.

Hier een update:
Op oudjaarsdag ben ik aan de slag gegaan met een tuinspuit (6l met handpompdruk) en sopje warm water met een citronella allesreiniger. Aan de achterkant de vlotter en pomp verwijderd, machine buiten gezet en flink nagespoeld met warm water. Wat een vuil kwam eruit zeg. Daarna overal in de machine de dekens stof verwijderd, het zat echt overal. Toen de vochtsensor binnenkant trommel eruit gehaald en in een badje azijn gelegd. Volgende dag alles teruggeplaatst en contacten gesmeerd met contactspray. Daarna het resetprogramma doorlopen.

De volgende twee weken probleemloos was gedroogd, ik had de krat bier al klaar staan. Helaas afgelopen weekend weer veel condens en vochtige was. Die avond de krat zelf maar leeggedronken.........

Ik krijg nu een E62 error, wat duidt op een druksensor die niet goed is. Nu ben ik niet goed in electronica en weet niet waar die sensor zit. Bij aanschaf van de machine, meer dan 4 jaar geleden heb een Actua verzekering afgesloten. Die loopt nog tot 27-01-2021. Van de week met AEG gebeld en alles uitgelegd. Ze vonden het prima dat ik zelf aan de slag was gegaan. Ze sturen een monteur, kost 119,- zonder onderdelen en maximaal 219,- met vervangen onderdelen. Vervolgens offerte ingediend bij Actua en die zijn akkoord gegaan. Waarschijnlijk zijn de kosten gedekt dus waarom zou ik dat niet proberen.

3 februari komt de monteur. Ik ben benieuwd wat die gaat oplossen. Ik hou jullie sowieso op de hoogte van de voortgang. Ow, en ik zal een nieuw krat bier kopen. :)

groeten

Roger
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Roger, dank je wel voor de update.

E62 staat voor een fout van het relais van de compressor, waardoor de warmtepomp niet goed werkt, dus AEG zal de printkaart wel wisselen.

Het relais op zich kost weinig, maar als het zo opgelost kan worden, is het natuurlijk ook goed.

Als de monteur komt, maak dan nog even een goed belichte foto van de soldeerzijde van de relais.

Ik hoor van je hoe het afgelopen is.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
ZJG
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2020, 22:45

Dag Lampje,

Vandaag is de AEG monteur geweest om de foutcode die ik inmiddels had E62 te verhelpen. Je had het goed, de printplaat werd in zijn geheel vervangen. Aardige man en werkte netjes. Ook heeft hij nog laten zien hoe je een reset van een foutmelding uitvoert. In het youtube filmpje leggen ze niet goed uit uit dat als de foutcode verschijnt op positie 10 (Wol bij mij) dat je dan de start en startherstel (mod: startuitstel) knop tegelijk moet indrukken.

Verder heeft hij nog een setting aangepast, iets met extra droogkracht, dat ging me te snel.

Net de was gedroogd, hij draait weer als een zonnetje en word goed warm.
Ik stuur de foto van de achterkant van de printplaat die kapot is mee. Ben benieuwd waar je nou kan zien of het soldeersel niet goed is. Ik weet niet zo goed waar het relais zit dus waar ik moet inzoomen. Laat nog weten.


Bedankt voor het goede advies, bier komt jou kant op!
Printplaat AEG T75373NAH verkleind.jpg
groeten

Roger
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Beste Roger,

Omdat de foto niet in zijn originele grootte is kan ik hem niet extreem uitvergroten.
Maar toch heb ik een aantal punten als zeer verdacht gesignaleerd en denk dat er 2 vierkante relais en het rechthoekig relais defect zijn.
En er verder nog wat verdachte solderingen zijn.


Print-defecte-relais--.gif

Het starten van het diagnose programma gebeurt altijd met afstaande machine de startknop en de knop daar links van gelijktijdig indrukken en vasthouden en dan de machine op de eerste positie of met de indrukknop aanzetten. (afhankelijk van type)
Resettoetsen AEG Electrolux.png
Het resetten van het foutgeheugen gebeurt op positie 10 in de diagnostische mode, ook weer met de twee drukknoppen tegelijkertijd. Soms kom ik voor deze actie op het net de positie 11 ten, maar kan dat niet hard maken.
Dus als 10 niet werkt dan waarschijnlijk 11.

Hartelijk dank voor de biertjes, ze zullen smaken.

Als je het zelf had moeten maken, was je aan onderdelen maximaal 10 euro kwijt geweest.

Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF
Relais 12v 10A
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten