Beko DU 7133PXO wasdroger warmt niet

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
RD4
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2020, 23:37

Droogkast Beko DU7133 warmt niet
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Graag alle gegevens van het machineplaatje
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RD4
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2020, 23:37

Dit stond op het plaatje
Beko 7133 PXO
7182482610
S/N 17-201204-07
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als ik naar de onderdelen winkel kijk kom ik niet exact jouw model tegen, maar vermoedelijk zit dit element er in.

https://www.partsnl.nl/verwarmingseleme ... -wasdroger
Daar zie ik een regelthermostaat en een beveiligingsthermostaat oververhitting.

Hoogstwaarschijnlijk is deze getript en kun je resetten. Of hij is defect.
Maar het trippen heeft een reden.
De machine kan rondom zijn element de warmte niet kwijt.
Dat duidt op een slechte luchtdoorstroming.
Dus loop alles even na.
Het element inwendig, de luchtkanalen, de ventilatoren, de condensor en niet te vergeten de filters, die mogen een nachtje in de azijn zwemmen en dan een wasbeurt met een sopje van alles reiniger en een zachte borstel krijgen.
Als het niet de thermostaat is, dan kan het natuurlijk het element zelf zijn.
Maar ook de relais die de stroom aansturen, kunnen het af laten weten.

Zet een proeflampje op de element aansluitingen, dan weet je of de spanning aankomt.
Proefdraaien wel met de deksels er op, anders verbrandt het element.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RD4
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2020, 23:37

De beveiligingsthermostaat is ok. Die regelthermostaat is die na te meten? ik meet op de draden O ohm van de regelthermostaat is dit goed?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ergens klopt er iets met jouw opgave van nummers niet, na veel gepuzzel ben ik tot model Beko DU 7133PXO met servicenummer 7182482610 gekomen.

Voor dit type schijnen er twee verschillende elementen in de serie te zijn gebruikt. De ene met een witte en een blauwe stekker en de andere met twee witte.
Ik kan op de onderdelenfoto niet zien wat het regelelement is. En dat wordt ook niet los geleverd.
https://www.partsnl.nl/wasdroger-onderd ... -wasdroger

Volgens de onderdelen firma's gaat het in beide gevallen om clixons, die dus aan/uit schakelen en geen meetweerstanden.
Maak eens een foto van dit element waar de nummers goed zichtbaar zijn. Misschien dat deze los te koop zijn. Maar als hij 0 ohm meet zal deze ook wel goed zijn.

De ene stekker met de dikke draden moet je in alle combinatie mogelijkheden eens ohms door meten 1-2; 1-3 en 2-3.
Wat voor waarden meet je dan?
Zijn deze waarden goed dan laat de 3 polige stekker eens los en zet de tweepolige vast en kijk of er spanning op het chassisdeel van de plug aankomt, door er een proeflampje op te zetten. Er zijn twee elementen dus is er één gemeenschappelijk en de twee anderen voeding hun eigen element.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RD4
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2020, 23:37

Hallo Beste
Ik heb de verwarming losgekoppelt en heb de 3 draden onderling uitgemeten deze meten goed.
heb rechtstreeks voeding 220v op de draad
1 zwart (de gemeenschappelijke )en 2 pin gezet ,verwarming gaat dan
op pin 3 verwarming gaat .
conclusie weerstand goed.
dan ben ik de draden gaan volgen van de stekker naar bedieningspaneel die waren goed.
dan heb ik bedieningspaneel uitgebouwd en heb de 4 relais nagemeten die waren goed en ook slechte solderingen nagezien waren ook goed.
dan spanning op gezet en spanningen gemeten op de drie draden naar de verwarming er was spanning op punt 2 en 3 maar geen spanning op de gemeenschappelijke draad daarom denk ik dat ik de printplaat moet vervangen of heb je nog een ander voorstel
Groetjes Richard
RD4
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2020, 23:37

hallo lampje ben je mij vergeten? (lol )
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee, dat was ik niet had een heel verhaal geschreven, waarschijnlijk vergeten te saven en dan is het hier helaas weg. Heb nu even geen tijd maar kom er op terug
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Richard,
Het lijkt er dus op dat je vanuit de print een van de twee voedingen mist.

Ik heb altijd leren ontwerpen vanuit de fasen via allerlei schakelingen naar het actieve elementen toe, die dan gemeenschappelijk aan de nulleider zaten.

Maar ontwerpers van witgoed, die doen maar wat en wordt niet alleen de fase geschakeld, maar ook via de nul.

In de schema's wordt wel aangegeven L (live-fase) en N (neutral-nul) en vervolgens zetten ze er een stekker aan, die er op twee manieren is in te steken.

Hoewel het geen schema is van een Beko, denk ik dat je dit wel zal helpen om te begrijpen wat er fout zal zijn.

De functies worden via de nul geschakeld door de relais, maar de centrale deurbeveiliging verbreekt de fase.

Nu in dit schema loopt de hoofdstroom door de microschakelaar van het deurcontact, maar er zijn ook printen waar dit deurcontact een veiligheidsrelais schakelt.
Meestal een langwerpig printrelais.

Ik zou als eerste eens kijken waar het deur contact op de printkaart komt en daar een doorverbinding maken om te kijken of het deurcontact soms stuk is.
En als er een veiligheidsrelais geplaatst is deze inspecteren en vervangen. Ook is er nog een mogelijkheid dat de soldeeraansluiting van de programmaknop slecht is.

schema env06 met heaters.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RD4
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2020, 23:37

Hallo Beste
Sorry voor het laat reageren ik had even het werk stil gelegd.Er was aan het deurslot wel degelijk drie draden aangesloten,dus er was wel degelijk een veiligheidsrelais relais geplaatst deze heb ik na gemeten was goed maar toch vervangen . de fout was er nog steeds.
Dus de fout zat zeker op print. dan heb ik maar een nieuwe print besteld .Probleem was opgelost
Bedankt voor de uitleg, toch hebben we probleem samen opgelost

Groetjes
Richard
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Jammer dat je verder geen foto's hebt gemaakt misschien was het een kleinigheidje. Maar het is opgelost, dat is mooi om te horen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten