Siemens Champion E 46-17 WT46E172NL/15 piept, gaat niet aan..

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
TSD
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2020, 20:47

Hoi allen,

Ik heb hier een Siemens Champion E 46-17 WT46E172NL/15 welke enkel nog maar piept, en gaat niet aan..
De droger piept 3 salvo's van elk 4 piepjes, is dan een tijdje stil, en herhaalt dit om de zoveel tijd.

Tevens knipperen de volgende lampjes vrolijk mee;
Antikreukfase/Einde
Strijkdroog
Drogen

Heb al gedaan;
Alle filters grondig gereinigd, de droger stofvrij van binnen gemaakt, slangen gechecked van de pomp om ervoor te zorgen dat deze niet verstopt zitten.
De vlotter werkt naar behoren en is schoon.

Wat zou ik zelf nog kunnen checken?
Iemand die dit specifieke probleem eerder heeft gehad?

De droger deed het plots van de een op andere dag niet meer.. laastste gebruik was er niks mee aan de hand.

Alvast hartelijk dank!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Helaas kan ik nergens een foutcode uitleg vinden wat knipperende lampjes betekenen Foutcode hebben bij Siemens een nummer.
Staat er niets over in de gebruiksaanwijzing?
Zit er een patroon in het knipperen van de lampjes?

Vrolijk meeknipperen is voor mij geen aanwijzing.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSD
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2020, 20:47

Hij doet het ineens weer 🤷.
En ik bedoelde dat ze meeknipperen met de piepjes en daartussen in het zelfde tempo zonder hoorbare piepjes.
Het waren telkens in totaal 12 piepjes, in salvo's van 4, dus 3x 4.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Zou dat foutcode 43 kunnen zijn, moet ik even zoeken
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Foutcode E43 vind ik wel bij de wasmachines (koolborstels) maar niet bij de drogers Ook niet het cijfer omgekeerd E34 laat niets zien.

Ik zou BSH onderdelen, het servicecentrum van Siemens in Hoofddorp even bellen, misschien kunnen ze daar een tip geven.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSD
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2020, 20:47

Lampje schreef: ↑07 dec 2020, 18:33 Foutcode E43 vind ik wel bij de wasmachines (koolborstels) maar niet bij de drogers Ook niet het cijfer omgekeerd E34 laat niets zien.

Ik zou BSH onderdelen, het servicecentrum van Siemens in Hoofddorp even bellen, misschien kunnen ze daar een tip geven.
Dank!

Maar de droger deed het ineens weer.
Het gepiep is gestopt, en heb 'm al weer een paar keer kunnen gebruiken.
Evengoed bedankt!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, dat vind ik nu de meest onbevredigende oplossing.

Want dat er wat is dat is zeker.
Maar op welke moment komt het terug?
en komt het tijdstip jou dan wel uit?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DKL
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2020, 12:49

Ik heb exact hetzelfde probleem. Siemens droger WT34V170NL/17
3 salvo's van elk 4 piepjes, is dan een tijdje stil, en herhaalt dit om de zoveel tijd.

continu knipperen van de volgende lampjes:
Antikreukfase/Einde
Strijkdroog
Drogen

Gesproken met de service afdeling van Siemens.
Het is een storingsmelding met de code F11.
Dit is een fout in de motor of in de electronica, kleine kans dat er bedrading los zit in de connectors of het controlepaneel.

Kosten monteur/offerte E 99,-
Kosten electronica vervangen E 269,- zou totaal op E 350,- tot 400,- komen
kosten motor vervangen E 140, - zou totaal op E 300,- tot E350,- komen

De droger komt uit begin 2013 en is voor Siemens na 8 jaar financieel afgeschreven.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja als je de service monteur laat komen dan ben je aan de beurt. Want zij vervangen alleen maar complete blokken.

Haal de print er eens uit en maak wat foto's speciaal de soldeerzijde van de relais.

Foto's uploaden: De foto's maken en plaatsen aan de hand van deze beschrijving.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSD
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2020, 20:47

DKL
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2020, 12:49

Siemens droger WT34V170NL/17
Ik heb de printplaat losgehaald, de stekkertjes opnieuw erin gedaan en hij draait weer als een zonnetje. :-)

met vriendelijke groet,
Dirk
TSD
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2020, 20:47

Ik ga de soldeerpuntjes maar verversen en de stekkertjes met contactspray behandelen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Timsterdam schreef: ↑14 dec 2020, 14:13 Ik ga de soldeerpuntjes maar verversen en de stekkertjes met contactspray behandelen.
Vergeet even niet dat het losraken van een relais een oorzaak heeft en dat zijn meestal de slechte contacten,
dus ik adviseer altijd als je de machine zover uit elkaar hebt, gewoon vervangen,
het zijn de kosten niet, wel de oorzaak van vele branden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSD
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2020, 20:47

Ik heb geen losse relais kunnen ontdekken.. jij wel op de foto's?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Jij stelt toch dat je de soldeerpuntjes gaat verversen?
Als er lossolderingen zijn dan altijd vervangen.

Lossoldering wil niet betekenen dat het relais los op de print staat maar een koude las heeft. Soms zijn ze goed te zien maar soms ook helemaal niet. Dan is het echt een kwestie van alle vermogensverbindingen preventief door te solderen.

Maar bij relais is het haast altijd het vaste maakcontact die de problemen geeft omdat de afstand tot het slechte contact het kleinste is.

Op de foto's zie ik wel een paar verdachte plekken maar, omdat ik geen overzicht heb waar dit op de print is, kan ik daar weinig zinnigs van zeggen.
Dus graag wat overzichtsfoto's en dan de details. Maar wel van een complete component, zoals een compleet relais of LNK. De soldeerzijde uiteraard.

Want jij bent wel mijn ogen. En dan heb je nog de vertekeningen op de foto's
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSD
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2020, 20:47

Waar zit de veiligheidsweerstand van deze droger?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Lampje schreef: ↑15 dec 2020, 08:41

Op de foto's zie ik wel een paar verdachte plekken maar, omdat ik geen overzicht heb waar dit op de print is, kan ik daar weinig zinnigs van zeggen.
Dus graag wat overzichtsfoto's en dan de details. Maar wel van een complete component, zoals een compleet relais of LNK. De soldeerzijde uiteraard.

Want jij bent wel mijn ogen. En dan heb je nog de vertekeningen op de foto's
Wat heb je intussen gedaan?
En graag eerst antwoord geven op eerdere vragen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSD
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2020, 20:47

Ik heb de soldeerpunten van de chip, relais en condensatoren ververst. Stekkers mannetjes en vrouwtjes met contactspray behandeld.
Doet het al weer een tijdje prima.
Maar wil toch een chip en veiligheidsweerstand hebben liggen voor het geval het er weer mee kapt.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan zal je wel een foto van de print moeten maken, want die zie ik nergens.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSD
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2020, 20:47

Heb de overzicht foto's toegevoegd đź‘Ť;

https://photos.app.goo.gl/gTrN9RkryXFh7vZA7
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Doe nou eens wat ik in de uploaden foto's link gevraagd heb, want hier kan ik werkelijk niets mee.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSD
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2020, 20:47

Geen idee wat je nu wil, gaat me nu enkel om waar zit die veligheidsweerstand, meer niet.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je hebt foto's geplaatst die zo slecht zijn dat ik niets kan onderscheiden. Ik zie alleen maar zwarte vlekken
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TSD
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2020, 20:47

Dat snap ik niet? Zien wij wel hetzelfde?
Ik heb overzichtfoto's van de print geplaatst, beide zijdes. Ik herken nergens zwarte vlekken in.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Jouw eerste serie foto's zijn prima, die hebben een bestandsgrootte van ca 6,6 Mb en die zijn uit te vergroten, dat gaat perfect.
De overzichtfoto's die je als laatste geplaatst heb, zijn niet uit te vergroten en als ik ze met knippen en plakken in een tekenprogramma zet, dan kan ik ze wel uitvergroten maar krijg alleen maar blokken omdat het aantal pixels te klein is. Het bestand is veel te klein om uitvergroot te kunnen worden De laatste files zijn slechts 30 Kb
En daar kan ik echt niets mee.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten